utomstående som går in i hästhagarna

Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag skulle inte bry mig, men jag skulle be henne skriva under ett kontrakt där hon godkänner att hon går in i hagen på egen risk och att jag inte blir skadeståndsskyldig om något händer.
Men vill hon gå in och klappa lite hästar så är de väl helt okej efter kontaktet.


Det är ju allemansrätt så har man en stor beteshage kan man inte säga åt folk att de inte får gå in vad jag vet.
Utan vill de plocka svamp i hagen får dom de.
Jag har många gånger gått in i kohagar för de växer massor av slånbär i dom hagarna för att plocka.
Ett mkt känt slånbärställe i stan jag bor så det är många som går in där under plockperiod.

Detta är helt okej för ägarna men man gör de på egen risk vilket de står på alla skyltar lite var stans runt hagen och vid parkeringen=)
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

KL

Utifrån vad som är beskrivet så hade jag pratat med grannen.

Jag hade talat om på ett vänligare sätt att jag inte uppskattar det men försökt komma överens ändå om en lösning. Är grannen hästintresserad kanske det går att dra nytta av? Kanske kan grannen pyssla på lite genom att tex servera hästarna vatten, titta till och kanske ge lunch eller eftermiddag..ja eller liknande. Eller att du i alla fall får en chans att säga vad du inte uppskattar och vilka risker som finns. Hur du vill att grannen ska förhålla sig typ.

Om inte får man ju säga som det är, att man inte vill att personen är i hagen alls eller stör hästarna, men då kanske riskerar lite irritation/besvikelse från grannen men vill man inte så måste man ju också få säga det, man har ju rätten att säga ifrån om man tycker att något känns obra.
Men jag hade försökt hålla mig på god kant till grannen så långt det gick i första hand.

Övrigt folk hade jag totalförbjudit direkt och verkligen kört bort från hagen. Har jag gjort massor av gånger i sommarhagen där enda syftet varit att hälsa på, klappa eller mata djuren. Allemansrätten har jag skitit fullständigt i för jag anser att det finns ingenting att göra i en beteshage som står mitt ute på en åker med bara gräs när det finns gott om andra åkrar utanför hagen..har varit riktigt otrevlig men tillslut har personerna slutat.
(Folk får då säga vad dem vill..men är man 110% säker på att personerna inte skulle besöka marken om hästarna togs därifrån så är det inte marken eller omgivningen i sig som gör att de "måste" vistas där och då kan man inte hänvisa till någon allemansrätt heller anser jag då är det uppenbart att det är djuren man vill hälsa på (läs störa vilket man inte får) )
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

*kl*

Som andra tidigare skrivit så skulle jag nog försöka se grannen som en tillgång, ett par extra ögon som någon skrev tidigare. Kanske är det en gammal hästmänniska som saknar hästar och bara vill känna lukten av hästmule. Om människan inte verkar heltokig eller liknande så skulle jag nog bjuda in denna till att umgås lite i stallet över en kopp kaffe och lite hästsysslor. Vem vet, en vacker dag kanske den där grannen blir en ovärderlig hjälp. Sen tänker jag lite att i framtiden kanske det är jag själv som saknar hästar så det värker i hjärtat, skulle inte jag då vilja att någon lät mig klappa deras hästar?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag hade inte tillåtit det med tanke på skaderisken som finns... Även om han känner häst så kan en olycka snabbt vara framme, och då står du där och kanske måste betala skadestånd när din häst skadad honom... Så försök skriva något form av kontrakt om du vill ha han där?

Fruktansvärt respektlöst av honom att säga att han 'minsann tänker gå in iallafall fast du bett om annat'... För mig spelar det ingen roll hur hästtokig man är o saknar hästar eller vilken kunskap man har, kan man inte respektera vad jag som hästägare ber om så har den inget vid mina hästar att göra. Jag är fullt kapabel att se till så mina hästar har det bra utan ett extra hästvant öga från någon utomstående... Hade jag inte kunnat det så hade jag bett om hjälp.

Jättegulligt att han är hästintresserad, men som du skrev, man kan klappa över stängslet också eller bara kolla på hästarna, tycker han om hästarna så mycket så visst, dra nytta av det, då kan han hjälpa till lite, men skriv kontrakt! Surt att stå där sen och ska försöka hävda att han själv valt o gå in till hästarna fastän du bett om annat och betala skadestånd...

Jag må låta som en bitterf**** men kan han inte respektera att du inte vill ha han inne i hagarna så tycker jag inte han har så mycket där att göra... som sagt, såvida du inte gör någon form av deal med honom.

Lyssnar han fortfarande inte eller inte är intresserad av nån 'deal' så sätt upp skyltar o varna för hästarna, sätt i mer ström, smalare mellan trådarna, grindhandtag i kabinhakar så man inte kan öppna utan att slå av strömmen osv.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Ja, du skrev det ju faktiskt själv... du låter faktiskt lite som en bitterf*tta. ;) Visst är det lite drygt av grannen att säga att den minsann kommer gå in till hästarna ändå men man kan ju försöka vända saken till något konstruktivt istället för att barrikadera in sig och sina hästar. Känns som om tillvaron grannar emellan skulle bli mycket drägligare då. Ska man ändå bo grannar med varandra kan man ju försöka göra det bästa av situationen. Goda grannar är bra att ha den dagen bilen inte startar, när man ligger hemma sjuk utan någon mat i kylen, när man brutit benet mitt i vintern och hästarna behöver vatten osv.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Och kommer man inte överens och grannen inte vill lyssna är ett bra sätt att höja stängslet rejält samt med flera rader trådar, ev dubbla rader stängsel, ta bort handtag och kräma på med ström (och ha aggregat oåtkomligt).

Det borde hålla nästan vem som helst utanför hagen och gör man tillräckligt högt samt m 2 rader stängsel (det andra 1-2 meter innanför det första) blir det omöjligt att ens klappa. Industristängsel med lås är också ett exempel att sätta utanför ordinarie staket, dyrt kanske..men effektivt och man kan då även förvara saker innanför det stängslet om man vill. (finns säkert att få tag i till ok pris begat)

Så hade jag gjort om inte grannen ens ville lyssna på mig som djurägare och de regler jag väljer att sätta upp. Man måste ju bjuda åt båda hållen men också kunna respektera vad andra vill, ffa djurägaren i det här fallet.

Ska man vara riktigt elak så får man ju skaffa egna djur alt vända sig till den som känner sig bekväm av att andra pysslar med ens djur.
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Ja, du skrev det ju faktiskt själv... du låter faktiskt lite som en bitterf*tta. ;) Goda grannar är bra att ha den dagen bilen inte startar, när man ligger hemma sjuk utan någon mat i kylen, när man brutit benet mitt i vintern och hästarna behöver vatten osv.

Hur kan du dra slutsatsen att detta är en god granne som kommer att handla mat och starta din bil bara för att denne skiter fullständigt i din önskan att låta bli hästarna?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag drar inte slutsatsen att det ÄR en god granne utan att det KAN BLI om man försöker upprätta en bra relation. Är grannen heltokig kanske detta inte är ett alternativ men det skrev jag om i tidigare inlägg.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag tycker som flera andra att det är väl inget fel med att ha en hästintresserad granne, även om denne emellanåt går in i hagen och klappar hästarna.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Det enklaste är nog att lära sig att leva med det.

Personligen skulle jag tycka att det var en tillgång med en hästvan granne som gillade mina hästar och brydde sig om dem.

Då har man ett par extra ögon som hjälper till att hålla koll.
Exakt!
Jag uppmanade folk och grannar med "gå gärna in i hagen och klappa, klia och handmata hästen för det är bara mig hon "flyger på" för att busbråka med. Har ni hundar med så släpp dom bara för hon älskar alla andra djur. :)
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Knapp

Flera påstår att lite klappande ska störa hästarna, störa dem i vadå undrar jag? Oftast står de bara och hänger eller äter ändå. Jag tror säkert inte att de flesta hästar tycker det är jobbigt att bli klappade en liten stund. Och hade de tyckt det var jobbigt hade de nog gått ifrån personen/erna. Och ingen vettig människa jagar väl efter dem då? Hade det varit mina hästar så hade människor gärna fått gå in och klappa dem om de ville. Skaderisken får de ju själva ta ansvar för.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Skaderisker för personer är en sak som inte är så kul att ha hängande över sig även om personerna får skylla sig själv.

Men - om deras närvaro skrämmer djuren av någon anledning så att de blir rädda och skadar sig?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Skaderisker för personer är en sak som inte är så kul att ha hängande över sig även om personerna får skylla sig själv.

Men - om deras närvaro skrämmer djuren av någon anledning så att de blir rädda och skadar sig?

Men allvarligt?
Man har alltså hästar som blir så rädda för att nån går in i hagen och klappar dom, så att de far iväg och skadar sig?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

De kan väl fara iväg och skada sig för vad som helst? Jag ser inte människor som någon större risk än något annat. Vågar du gå in och hämta dina hästar i hagen? De kan ju fara iväg och skada sig!:nailbiting:
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Kl en god granne hade väl frågat först innan denna gick in till dina hästar? Hade någon frågat mig fall de fick gå in o klappa hästarna skulle jag vara mycket mera vänligt inställd i stället för att bara hitta någon i hagen klappandes på mina hästar. Jag har också varit hästlös och haft granne med hästar aldrig att jag klampade in i dennes hagar utan lov för o komma i kontakt med hästarna . När jag var liten hästtjej som bara drömde om o få vara nära en häst mer än veckans ridlektion visste jag också att jag skulle fråg först - klappa sen vilket jag också gjorde tror inte att jag någon gång fick nej.
Jag kanske är extra skadad eftersom jag har mina hästar i ett tätbebyggt område med många som rör sig i , så skulle jag hitta någon i hagen utan lov skulle jag bli rätt arg inte för jag är en sur tant utan för då skulle mina hästar kunna få 50 hagbesök om dagen minst. Har redan problem med folk som matar hästarna med diverse saker (tex korvbröd?) i tid o otid som de kastar över staketet , lite godis är väl okej men som sagt o få lite godis 50 gånger om dagen..... ( o ja en av de är shettis) . Btw så brukar man väl fråga fall man får klappa någons hund innan man klappar eller springer folk bara fram till hundar med?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Hur skulle ni gå tillväga om en utomstående går in i hästhagen utan tillåtelse?!

I detta fall är det en granne till stallet som går in i hästhagarna och fram till hästarna. utan någon egentlig orsak, klappa hästarna e hennes orsak.
En inhyrning i mitt stall som bor granne med henne pratade med henne men de hjälpte inte. Jag som är stallägare pratade med henne här om dagen. Har nu fått höra att hon tänker gå in i hagarna iallfall.

Vad ska man göra? känns obehagligt ifall det skulle hända en olycka.:nailbiting:

Jag tycker det är respektlöst av din granne att inte lyssna. Jag har personligen inget emot att folk kommer och klappar mina hästar men att gå in i hagen känns som ett steg för mycket.

Som andra har tipsat om så kan du sätta tätare trådar och sätta upp skyltar eller prata med grannen en gång till.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

KL
till TS:

Alltså vilket högst udda beteende från en granne som du dessutom pratat med haha. Lustigaste scenariot jag sett på länge måste jag nog säga trådmässigt och allmänt.
jättesvårt läge tycker jag (intressant tråd just pga detta).

Jag personligen hade inte uppskattat det, vad ska folk in i andras hagar att göra just för att klappa hästar osv, det känns lika konstigt som att typ kliva in i ngns trädgård och börja studera rabatterna typ på ngt sätt, om än lite haltande jämförelse - men poängen är bara att det är en rätt udda situation... Å andra sidan just för att hon bor granne så kanske hon känner sig väldigt nära hästarna och har ett stort intresse av dem, tycker hon umgås nära med dem allmänt, och håller ett öga på dem osv. Hälsar hon tex på i stallet också, så hon tycker sig ha en nära relation med dem via den vägen också? isåfall känns det kanske mer befogat?

jag hade blivit extremt obekväm med folk som går in i våra hagar för att klappa våra hästar måste jag säga. extremt. Fast inte om det varit just en granne som kanske fungerar enligt ovan?
nu står du ju inför komplexiteten eller vad man ska säga beroende på hur man ser på det , att det dessutom är en granne - som du bör hålla god grannsämja med, och dessutom pratat med om att du inte är helt hundra på att du gillar upplägget, med respons att det är lugnt, hon är hästvan osv.

vad har du för hästar i sammanhanget?
Jag hade nog utifrån komplexiteten i det sociala sammanhanget övervägt att släppa det, om du har världens snällaste hästar och lugnt i hagen osv. fast jag förstår ändå att du inte tycker det är jätteroligt faktiskt.

kan du inte prova igen om du absolut inte vill ha henne därinne, med att uttrycka oron igen om ngn tex skulle hända henne, att det skulle kunna bli ngn konflikt er emellan och typ säga att du skulle vilja ha att hon skriver på ngt papper om att du avrått från att hon ska gå in i hagarna pga ev. olycksrisk osv, och vill att hon friskriver sig ditt ansvar osv? inte för att du kommer ha ngt sånt ansvar, för det kommer du inte ha om ngt händer, men kanske som en liten tryckpunkt ändå som får människan att reflektera över hur starkt du inte vill det?

vi har i några fall genom åren haft folk som kommit utifrån som vi inte känner, som öppnat säkerhetsfållan vi har utanför alla hagar (hagarna vetter mot varandra med alla grindar och har en gemensam säkerhetsfålla utanför sig med el precis som hagarna i sig) och gått in i fållan för att sen stå och mata hästarna med godis över grindarna. Jag har i samtliga fall fått dessa att förstå att det inte är uppskattat och inte heller vettigt, att beträda vår privata anläggning på ett sånt maner. Det har inte alltid mötts med förtjusning men samtliga har ändå accepterat.

kanske även, om du verkligen känner starkt i frågan, och samtal inte hjälper, går att markera med ngn skylt på staketet eller framför stallet i stil med privat område? även om det inte täcker lagmässigt att gå in i hagarna så brukar ibland sånt faktiskt göra att folk tänker till och backar av.

hade dock i sammanhanget undvikit att stöta mig med grannen i allra högsta mån eftersom hon verkar mån om och förtjust i hästarna och är hästvan osv. nära grannar ska man vara rädd om, även om de kan verka konstiga på vissa sätt osv. finns inget värre än dålig grannsämja, på väldigt många sätt!
 
Senast ändrad:
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

De kan väl fara iväg och skada sig för vad som helst? Jag ser inte människor som någon större risk än något annat. Vågar du gå in och hämta dina hästar i hagen? De kan ju fara iväg och skada sig!:nailbiting:

Är nog snarare att man är rädd att de som går in i hagen inte läser hästarna ordentligt, t ex går fram och klappar hästen går bort, människan följer efter osv. =stör hästen då hästen inte vill bli klappad.

Eller t ex, häst blir klappad och dominanta sur kärringen kommer fram och jagar bort första hästen och råkar skada personen i hagen.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

*kl*

Till er som inte vill att främlingar ska gå in i era hagar; flytta utomlands så slipper ni problemen! I Sverige ger oss allemansrätten möjlighet att röra oss fritt i naturen utan att markägaren (eller i det här fallet djurägaren) har några som helst rättigheter att försöka hålla borta allmänna eller enstaka personer. Försök att hindra människor att röra sig där de har tillträde kan i värsta fall leda till att man får betala böter! INGEN får gå in och skrämma eller skada hästarna, och går man in i en hage gör man det på egen risk. Men att en granne klappar (!) en häst kan inte räknas som att de far illa precis.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 891
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 547
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp