utomstående som går in i hästhagarna

lovehorses

Trådstartare
Hur skulle ni gå tillväga om en utomstående går in i hästhagen utan tillåtelse?!

I detta fall är det en granne till stallet som går in i hästhagarna och fram till hästarna. utan någon egentlig orsak, klappa hästarna e hennes orsak.
En inhyrning i mitt stall som bor granne med henne pratade med henne men de hjälpte inte. Jag som är stallägare pratade med henne här om dagen. Har nu fått höra att hon tänker gå in i hagarna iallfall.

Vad ska man göra? känns obehagligt ifall det skulle hända en olycka.:nailbiting:
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Sätt upp skyltar att obehöriga ej har tillträdde. Att skador ansvara inte häst/markägaren för.

Du kan ju inte hindra någon att gå igenom hagen. Men de har inte rätt att störa dina djur.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Sätt upp en lapp/ lappar på staketet om att en av hästarna är aggressiv och kan attackera människor och andra djur inträde i hage sker på egen risk och rekomenderas ej:D
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Sätt upp fler trådar i staketet om du inte redan har, så det blir svårt att kliva igenom det, och häng bort handtagen på grindöppningen. Det och bra ström så blir nog inte så sugen på att kliva in..
Tänk bara på att man måste ha sådana skyltar med varning för strömförande stängsel.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Jag har pratat med personen i fråga och sagt att vissa av hästarna är ej att lita på och vi vill inte ha på vårt samvete att personen blivit skadad. personens kommentar va att hen har haft häst i hela sitt liv och vet hur de funkar och vi behöver inte bry oss om att hen blir skadad.

Jag har inget emot om ngn behöver gå igenom hagen, går och ignorerar hästarna. Men att gå in i hagen för att klappa dem tycker jag inte om.

Jag vet inte vad jag ska göra! :banghead:
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Det enklaste är nog att lära sig att leva med det.

Personligen skulle jag tycka att det var en tillgång med en hästvan granne som gillade mina hästar och brydde sig om dem.

Då har man ett par extra ögon som hjälper till att hålla koll.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Du tycker inte att ni överdriver lite? Är det verkligen hela världen om någon klappar hästarna?

Hästägare har ju inte ansvar för vad hästen gör som en hundägare har för sin hund.

Sätt upp skyltar längst med hagen att det finns lösa hästar i hagen och att man beträder hagen på eget ansvar.

Jag har haft grannar som kommit till mig när de sett att något varit på tok och några har tom befriat hästar som fastnat i sina eller kompisens täcke. En annan fyllde på vatten när det tog slut en varm sommardag.

Hjälpsamma grannar är guld värt. Framför allt när det kommer till hästar.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

kl

säg åt grannen att klappa från utsidan av hagen är ok, men inte att gå in i hagen och störa hästarna.

jag hade en granne innan som hade mer eller mindre noll koll på hästar, men tyckte att det var väldigt trevligt att komma och klappa på dem och ge dem morötter. väldigt trevligt tyckte både jag och hästarna, så fort de såg grannen komma gående så var det full fart mot staketet för kli och godis :p.

men att ngn går in i hagen, och stör hästarna är inte ok. inte ens jag går in i hagen och myser med mina hästar, eller in i boxen och klappar då det är deras zon och de ska få slappna av där.

står man utanför så kan hästarna komma och gå som de vill och själva bestämma om de vill ha kontakt.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Där jag tidigare var installad, var det två småflickor som stod och matade mina hästar genom staketet. De fick en rejäl skrapa, eftersom hästen de matade haft fång och det innebar en risk.

Nu är det några grannar som matar hästarna, efter att ha frågat om de får. De tar med sig sina barnbarn för att titta på hästarna.

De har fått OK av mig med informationen om att det är ström i staketet vilket kan vara obehagligt. Nu har jag inte fång-hästen kvar så de morötter och äpplen de får av grannarna, är oskadliga.

Dessa grannar skulle dock aldrig kliva in till hästarna eftersom de har för stor respekt för djuren för att göra så.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Fler trådar och mycket ström :devil:

Jag uppskattar inte att folk går in i hagarna olovligt.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Det enklaste är nog att lära sig att leva med det.

Personligen skulle jag tycka att det var en tillgång med en hästvan granne som gillade mina hästar och brydde sig om dem.

Då har man ett par extra ögon som hjälper till att hålla koll.

Håller med dig!

Men jag som är rädd för smitta hade nog pratat med grannen om att h*n aldrig får klappa på mina hästar om h*n varit hos någon annans hästar (eller kossor) utan att byta om och tvätta händerna först. Detta brukar de flesta förstå och respektera när man förklarar varför.
Dessutom informerat om att allt klappande på mina hästar sker på egen risk, speciellt hingstar ska man akta sig för.

Och som flera andra skrivit, satt upp skyltar att det är privat område och att man beträder hagarna på egen risk. För att friskriva mig om det skulle ske en eventuell olycka.

Samt så hade jag gett mitt telefonnummer till grannen så att denne når mig om det har hänt en häst något!
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

För mig är det hela världen iaf.

Jag vill inte ha några främmande människor som klappar på min häst. Han är inte till för att allmänheten ska klappa honom. Han är min och den som inte har häst i stallet ska ge fan i honom. Självklart Skiter jag fan i om han skulle skada någon obehörig om dom skulle envisas med att klappa honom. Deras egna fel så skyll er själva.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

För mig är det hela världen iaf.

Jag vill inte ha några främmande människor som klappar på min häst. Han är inte till för att allmänheten ska klappa honom. Han är min och den som inte har häst i stallet ska ge fan i honom. Självklart Skiter jag fan i om han skulle skada någon obehörig om dom skulle envisas med att klappa honom. Deras egna fel så skyll er själva.

Oj, får man fråga varför du känner så starkt mot klappande?
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Vi har flera personer runt hagarna som kan titta till dem så de inte frågan om de att skönt att någon tittar till dem. Men de kan göra de på avstånd/över staketet. Detta har jag sagt till personen, att hen gärna få klappa hästarna över staketet. Men de passa inte.

Jag vet inte vad man ska göra nu när man sagt till på ett bestämt men trevligt sätt.
Vad händer om jag ser hen igen i hagen?!
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Men om människan inte skadar hästarna så varför skaffa sig ogillande hos grannarna för något så totalt oviktigt och helt meningslöst? Bättre att spara det till de riktiga och viktiga problemen.

Man skall inte bråka med sina grannar i onödan.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Vi har flera personer runt hagarna som kan titta till dem så de inte frågan om de att skönt att någon tittar till dem. Men de kan göra de på avstånd/över staketet. Detta har jag sagt till personen, att hen gärna få klappa hästarna över staketet. Men de passa inte.

Jag vet inte vad man ska göra nu när man sagt till på ett bestämt men trevligt sätt.
Vad händer om jag ser hen igen i hagen?!

Detta är alltså en granne. Tänk efter ordentligt om det är värt att bråka med henne om något så totalt betydelselöst. Eller skadar hon hästarna på något sätt? Ger dom något att äta som dom inte skall? Skrämmer hon dom? Vad exakt är det hon gör som är så hemskt.

Ibland är det så att vissa grannar är lite lustiga. Men så länge de är oförargliga så brukar det bästa bara vara att låta dom hållas. Man vet aldrig när man kan ha nytta av dom.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

*kl*

Jag hade en människätande häst. Av humanitära skäl satte jag upp skyltar.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Håller med! Handlar det bara om klappar skulle jag inte brytt mig. Däremot hade jag sagt ifrån om personen gav hästarna godis i tid och otid.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

*KL*

Och andra trådar beklagar sig hästägare att det inte finns några "riktiga hästtjejer" längre. Tacka fan för det, om folk är så snåla så man inte ens får klappa en häst.
Mitt hästintresse började när jag var 13 år, och cyklade förbi några hästhagar. Hästägarna, ett par vuxna män i 40 årsåldern, grannar, upp muntrademig och min kompis att börja vara i stallen, och gav oss förtroende att umgås med hästarna.
Detta gav mig ett livslångt intresse, och numera min försörjning.

Hade jag istället mötts av en stöddig tjej i 25-årsålder, som bett mig ge tusan i deras hästar, hade jag inte varit hästtjej. Alls.
 
Sv: utomstående som går in i hästhagarna

Generellt och principellt så nej, folk ska inte gå in i hagar och hålla på och klappa hästarna hursomhelst. Inte mata heller utan att fråga. Är det okända barn så nej, ännu värre. Då bör föräldrarna kontaktas och upplysas om skaderisken.

Men som i det här fallet, en granne (vuxen?) som har hästintresse, vill hälsa på och klappa på hästarna utan att de verkar bli oroliga eller störs av det. Varför inte? Går det inte att säga att vi kan ju inte ansvara för om det händer något, men du får gärna hälsa på våra hästar och klappa om du vill.

Tänk om man själv varit den där grannen och saknar hästar och är överlycklig av att kunna klappa några då och då... och man blir bortkörd utan riktig anledning? För jag förstår inte riktigt det verkliga problemet här förutom att ni bara stör er på det? Iofs förstår jag frustrationen när grannen inte verkar acceptera förbudet att gå in till hästarna, men varför var förbudet nödvändigt från första början? Om grannen själv är medveten om att det finns skaderisk som ni inte kan ansvara för.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 830
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
16 891
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 547
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 788
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp