Utomlands med liten

Koltinna

Trådstartare
Vi ska om lite mindre än 1 månad dra utomlands med våran lilla dotter som fyller 6 månader när vi är borta :)

Min fråga är, finns det något speciellt man ska tänka på, några tips eller liknande som ni kan bjuda på?

Sv: Utomlands med liten

Blöjor är ofta svindyra på semesterparadis, vart är det ni ska? Koka allt vatten mm när ni är borta...

Amadores på gran canaria.
Jasså? Jag som tänkte köpa blöjor där för att slippa släpa med sig! Hur mycket är svin dyrt? :)

Vi var till Kreta med vår då 6,5 mån gamla son. Vi tog med allt han behövde som mat, blöjor, välling osv och tur var det för allt var dyrare där. Vi hade också med en sittvagn med bra sufflett, keps. Solkläder använde vi inte för vi var aldrig direkt i solen med honom, satt bara i skuggan. Smorde in honom med 50+ på armar och ben istället.

Allt gick skitbra på resan och vi hade supermysigt:laugh: Fråga gärna om du undrar nått!

Jag vet inte alls, det är bara vad jag hört. Jag har också hört att det går att peta in rätt så mycket blöjor i vagnen så man slipper packa det i väskorna :)

Ta med ett litet apotek också, typ alvedon och sånt, skönt att veta vad man stoppar i dem...

Ha så mysigt, perfekt tid att rymma från det eländiga mörkret och ladda batterierna!

Prova att söka här på förälder om utlandsresor och semester så finns det ett flertal trådar med tips!

När William och hans kusin var 7 månader var vi på Gran Canaria i San Augustin och ett år senare när de var 1 år och 7 månader var vi i Amadores. William gillade aldrig barnmaten där så första året levde han på bröstmjölk, och gröt (då åt han inte välling) när den medpackade burkmaten var slut. Första året tog jag med ett paket blöjor under vagnen (eller om det var i) men de räckte inte i 14 dagar så vi fick köpa på plats också. Andra året fyllde jag upp ledigt utrymme i resväskan med blöjor eftersom vi då bara hade med oss en paraplysulky. De är ju inte speciellt rädda om vagnarna på flyget så om jag hade haft en fin vagn hade jag absolut inte tagit med den.

Solen är ju inte så jättestark så här års där nere, men vi har ändå haft solskyddsdräkt + smort in dem. Dessutom när de är så små så blir det ju en hel del tid i skuggan och i vagnen. Reseapotek som nån skrev kan ju vara bra. Vi hade med oss vätskeersättning också om det skulle behövas.

Till flygresan hade vi dricka under start och landning. Lite grejer för att försöka roa den lille. Leksakerna band jag fast i snören i stolen framför för att slippa ligga och krypa på golvet och leta leksaker. Jag har till och med för mig att vi hade med makens mediespelare och spelade Williams favoritmusikvideos för honom om han blev allt för less. Koksaltlösning hade jag med på planet också men jag minns inte om vi använde det, men det ska ju tydligen vara bra att ge dem innan start och landning.

Att ta med en tom flaska igenom säkerhetskontrollen och fylla på med vatten när man kommit igenom (om man nu anser sig ha behov av vatten) tycker jag var ett bra tips jag har läste någonstans innan vi åkte.

Man kan ju förbereda sig hur mycket som helst, men detta är vad jag kommer på på rak arm. Annars finns ju det mesta att köpa där nere även om det är svindyrt och antagligen inte exakt samma märke som man är van vid.

Åh, vad jag blir avis att ni ska iväg. Vi brukar ju också åka den här tiden och jag är så fruktansvärt sugen på det. Men men, så är det när man är höggravid, då får man stanna hemma och längta tills nästa år istället för då blir det en resa till canarieöarna igen (är ju inte så jättemycket annat att välja på såhär års om man inte vill flyga allt för långt)!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 018
Senast: Myrten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset