Utömd som ridhäst?

Sv: Utömd som ridhäst?

Fladde skrev:
Jag fick snacka med vet som såg henne sist men han ville snacka med behandlade vet innan vi bestämde något.
Jag kan ju inte kräva att dom ska ta kontakt men "min" vet hemma när hon är hemma pga sjukt barn :mad:

Har de någon teletid då?
Nej, det kan man ju inet kräva! :crazy:
Hon måste få vara ledig om hon är ledig.
Ska ni bestämma ett datum att åka dit igen eller?

Lord Owen skrev:
Har de någon teletid då?
Nej, det kan man ju inet kräva! :crazy:
Hon måste få vara ledig om hon är ledig.
Ska ni bestämma ett datum att åka dit igen eller?

Ja på morgonen och då snackade Mamma med vet som såg oss sist och han har även ringt upp 3 ggr under dagen.
Jag tror det dom ska diskutera vad dom ska göra först bara..

Snuffsan skrev:
Men sluta trampa då. Du (och några till) är rejält elak mot Fladde då och då. Om det inte är det du vill vara så sluta då.

Nu blir jag lite sur, och ja, jag känner mig träffad. För det känns som att du tycker att jag är elak mot Fladde. Att jag känner mig träffad utgår från att det är mig och olgaklara de flesta svarat till så.. Om det inte är mig du syftar på så ber jag om ursäkt och om det är mig du syftar på så undrar jag varför? Då jag inte propsat på något i denna tråd som ens är i närheten av elakheter.

Fladde skrev:
Ja på morgonen och då snackade Mamma med vet som såg oss sist och han har även ringt upp 3 ggr under dagen.
Jag tror det dom ska diskutera vad dom ska göra först bara..

Okej, men då har de ju teletid så då ska faktiskt inte olgaklara tjata om det tycker jag. :smirk:
Men det låter bra. Hoppas du får ordning på detta.

Och du Fladde, tycker du att jag är elak mot dig i denna tråd så kan du väl säga det eller? :crazy: För nu är jag förvirrad, vet inte om något av det jag skrivit kan uppfattas som elakt eller ej. Jag tycker inte det men frågar dig direkt.

olgaklara skrev:
Vad jag vet så har hästen både longerats och ridits! och longering är ju inget man brukar rek till en häst som är behandlad i lederna :smirk:
Just det gör att jag inte kan se hur man behandlar hästen och den röda tråden finns inte där.
Det beror helt på vad hästen behandlats med, och om ytterligare problem finns som kräver annan typ av behandling. Hästen har ju även haft ryggproblem till exempel - av vilket slag vet ingen här eftersom vi inte sett hästen eller journaler med undersökningsresultat. Beroende på vilken typ av problem och vilket av problemen som bedömts som allvarligast kan vilan bli olika lång och igångsättning med/utan ryttare eller longering med inspänd häst tex. vara befogat.
Om du inte visste det så är det som så att ledinflammationer tar en viss tid att läka och det brukar inte vara olika från häst till häst. Ledvätskan tar en viss tid att byggas upp igen och den kan man inte skynda på.
Det finns stora variationer på läkningstiden för olika hästars leder. Det handlar i många fall inte bara om att bygga upp ledvätskan. Det beror på vad ledinflammationen uppkommit av, där kan finnas broskskador eller skador på ligament som gör leden instabil till exempel. Finns sådant har man en annan läkningstid än om man "bara" har en lätt överansträngning.

Lord Owen skrev:
Okej, men då har de ju teletid så då ska faktiskt inte olgaklara tjata om det tycker jag. :smirk:
Men det låter bra. Hoppas du får ordning på detta.

Och du Fladde, tycker du att jag är elak mot dig i denna tråd så kan du väl säga det eller? :crazy: För nu är jag förvirrad, vet inte om något av det jag skrivit kan uppfattas som elakt eller ej. Jag tycker inte det men frågar dig direkt.

Just du tycker jag inte har varit så elkak det finns ju vissa andra här som kanske skulle behöva lära sig ett och annat :angel:

Fladde skrev:
Just du tycker jag inte har varit så elkak det finns ju vissa andra här som kanske skulle behöva lära sig ett och annat :angel:

Tack. Då vet jag det, jag tycker inte om att behöva försvara mig när jag inte tycker att jag gjort något fel. Så då frågar jag dig direkt, eftersom det är dig det hela handlar om. :D

Jag miss faktiskt inte vad problemen med din häst började med? Var det att hon fick ryggskott eller nått sådant i september?

Lord Owen skrev:
Nu tycker jag att du talar om att gå på i en negativ form. Det behöbver det inte vara. När jag skriver att du är gå påig så menar jag det positivt, inte negativt. Och jag har inte missuppfattat det, det är hur jag ser det du skriver. Att gå på, är inget negativt i sig, det är det man är gå påig om som KAN vara dåligt.
Ja, du har helt rätt i att jag uppfattar "gåpåig" som mer åt det negativa hållet. :) Jag föredrar helt klart lite mer ödmjukhet än "gåpåighet" i en diskussion, utan att det för den delen blir otydligt.

zesel skrev:
Ja, du har helt rätt i att jag uppfattar "gåpåig" som mer åt det negativa hållet. :) Jag föredrar helt klart lite mer ödmjukhet än "gåpåighet" i en diskussion, utan att det för den delen blir otydligt.

Ja, jag tycker nog att "gåpåig" kan vara både bra och dåligt, men när man överdriver blir det oftast att luta över till det negativa. Däremot tror jag att man kan komma långt med ett visst drag av "gåpåighet" men som sagt, för mycket av det goda är inte bra. :) Vad gäller ödmjukhet är det ju samma sak, för mkt och det blir mesigt. :p

Lord Owen skrev:
Tack. Då vet jag det, jag tycker inte om att behöva försvara mig när jag inte tycker att jag gjort något fel. Så då frågar jag dig direkt, eftersom det är dig det hela handlar om. :D

Jag miss faktiskt inte vad problemen med din häst började med? Var det att hon fick ryggskott eller nått sådant i september?

Allt började när jag tränade för en Dressyrtränare som sa "hästen är halt" Vi gav det några dagar men det blev inte bättre och vetrenär kom ut och sa villa en vecka med finadyn. Men blev inte bättre för det så vet remissa oss upp till Djursjukhuset f´ör en bäckenrönken. Då rönkenbilderna var bra så började dom bedöva olika leder det var en svag förbetring när dom bedövade hb bak knä. Vi fick besöka "fys" som behandlade henne för Ryggskott jag fick åka hem för att rida hästen allt gick bea och hästen var fortfarande den hästen jag köpte en jätte glad och posetiv till att arbeta. Sen vid nästa besök var lite av hältan kvar då bedövades knäleden bort igen och hon gick rent. Vet behandlade för knäledsinflamation och "fys" titta på ryggen och sa att den var fin nu.
Vi åkte hem för att skritta ca 30 min om dagen allt gick bra men jag tror att dom 2 sista dagarna innan terbesöket var hon lite jobbig när jag sadlade och satt upp(Men inget man la mycket märke till) Vi åkte upp och fick henne frskförklarad och började rida igång hon var lite jobbig när jag satt upp men inte så mycket. När jag började trava började allt bli mycket värre hon var sur i stallet jag kom nästan inte upp på henne hon stegrade atakerade andra hästar m.m.
Så då upsökyte vi kliniken igen.
Det var den 17 feb iår då dom behandlade med cortison i ryggen och knäleden tog även fler rönkenbilder av ryggen.

Fladde skrev:
Allt började när jag tränade för en Dressyrtränare som sa "hästen är halt" Vi gav det några dagar men det blev inte bättre och vetrenär kom ut och sa villa en vecka med finadyn. Men blev inte bättre för det så vet remissa oss upp till Djursjukhuset f´ör en bäckenrönken. Då rönkenbilderna var bra så började dom bedöva olika leder det var en svag förbetring när dom bedövade hb bak knä. Vi fick besöka "fys" som behandlade henne för Ryggskott jag fick åka hem för att rida hästen allt gick bea och hästen var fortfarande den hästen jag köpte en jätte glad och posetiv till att arbeta. Sen vid nästa besök var lite av hältan kvar då bedövades knäleden bort igen och hon gick rent. Vet behandlade för knäledsinflamation och "fys" titta på ryggen och sa att den var fin nu.
Vi åkte hem för att skritta ca 30 min om dagen allt gick bra men jag tror att dom 2 sista dagarna innan terbesöket var hon lite jobbig när jag sadlade och satt upp(Men inget man la mycket märke till) Vi åkte upp och fick henne frskförklarad och började rida igång hon var lite jobbig när jag satt upp men inte så mycket. När jag började trava började allt bli mycket värre hon var sur i stallet jag kom nästan inte upp på henne hon stegrade atakerade andra hästar m.m.
Så då upsökyte vi kliniken igen.
Det var den 17 feb iår då dom behandlade med cortison i ryggen och knäleden tog även fler rönkenbilder av ryggen.

Hon verkar ju vara en himla fin och go häst egentligen. Synd att det skulle gå såhär. :(
Kan det vara så att hon gjort något i hagen dagarna innan du började trava henne? Något som gjorde att hon blev dålig igen? Som kanske sitter djupare i ryggen?

Lord Owen skrev:
Hon verkar ju vara en himla fin och go häst egentligen. Synd att det skulle gå såhär. :(
Kan det vara så att hon gjort något i hagen dagarna innan du började trava henne? Något som gjorde att hon blev dålig igen? Som kanske sitter djupare i ryggen?

Jag vet inte hon har gått själv i hagen hos mig alltid pga hon blev skaddad.
Hon blv ju som förbytt man ku´nnde inte lita på henne då hon kunnde mycket väl resa sig när det inte passade henne.

Men efter sprutningen i ryggen och knäleden så har hon nu slutat helt med protester är den glada häst jag köpte och kom in med första gången till kliniken.
Men när hon nu är glad och snäll så här hon halt och när hon var som bråkigast var hon nästan inte alls halt :crazy: :confused:

Rätt lustigt hur det kan vara. :crazy:
Vad jag skulle vilja veta är vad det är som utlöst det hela, från ruta ett. Har hon varit helt frisk hela sin tid innan hon kom till dig och sedan pang efter en månad hos dig är hon halt och blir dålig i 7 månader? Det måste ju finnas något från tidigare som gjort att det blivit såhär.. :crazy:

Lord Owen skrev:
Rätt lustigt hur det kan vara. :crazy:
Vad jag skulle vilja veta är vad det är som utlöst det hela, från ruta ett. Har hon varit helt frisk hela sin tid innan hon kom till dig och sedan pang efter en månad hos dig är hon halt och blir dålig i 7 månader? Det måste ju finnas något från tidigare som gjort att det blivit såhär.. :crazy:

När jag provred henne gick hon bra och var lugn hon gick igenom 2 vet besiktningar och vad jag hört har hon varit en mycket fin och trevlig häst även i danmark.
Det var fler än vi som ville köpa henne därför var vi tätt snabba med att betala handpening på henne.

I henne Danska juornal står det att hon fått många behandlingar i munnen.
(tänderna är kollade)

Men då blir det ju ännu mer konstigt. Hon är alltså röntgad och allt före du köpte henne. Och du red henne i en månad och sedan så blev hon såhär dålig. :confused: Jag tror ju absolut inte att det är ditt fel så därför blir man att fundera.. Vad kan ha utlöst det hela. Hade vet. någon åsikt om det på någon av besöken till kliniken? Vad som utlöst ryggproblemen?

Lord Owen skrev:
Men då blir det ju ännu mer konstigt. Hon är alltså röntgad och allt före du köpte henne. Och du red henne i en månad och sedan så blev hon såhär dålig. :confused: Jag tror ju absolut inte att det är ditt fel så därför blir man att fundera.. Vad kan ha utlöst det hela. Hade vet. någon åsikt om det på någon av besöken till kliniken? Vad som utlöst ryggproblemen?

Ja vi rönkade henne vid köpet.
Jo hon harhaft några terorer ex att hon kan ha gått omkull eller så.
Sen första sadlen vi köpte passade inte men den tror jag inte kan skapa så stora problem på dom 2 veckorna jag red i den.. :confused: :crazy:

Ja, det tycker jag skulle kunna vara något också, när jag ser på det rent spontant... Att hon skulle gått omkull. Men hon kan ju ha varit svag i ryggen redan innan, och så gick hon omkull och blev dålig. Men att sadeln inte passade kan ju också ha gjort något, om hon redan var dålig i ryggen.. :crazy: Då kanske två veckor räckte för att "snöbollen skulle börja rulla". Men ändå mystiskt att man inte sett några som helst tecken på nått sånt här tidigare, i Danmark.

Lord Owen skrev:
Ja, det tycker jag skulle kunna vara något också, när jag ser på det rent spontant... Att hon skulle gått omkull. Men hon kan ju ha varit svag i ryggen redan innan, och så gick hon omkull och blev dålig. Men att sadeln inte passade kan ju också ha gjort något, om hon redan var dålig i ryggen.. :crazy: Då kanske två veckor räckte för att "snöbollen skulle börja rulla". Men ändå mystiskt att man inte sett några som helst tecken på nått sånt här tidigare, i Danmark.

Jo det kan det ju vara för man kollar dom ju inte hella tiden i hagen.
Sadlen kan juha förvärat det helt klartom hon nu hade svag rygg från början vilket hon nog hade då hon var mycket rakare och plattare i ryggen innan behandlingen..

Ja, hon har rätt platt rygg vad? Det ser ut så på bilderna i alla fall. Nu vet jag inte exakt vad det innebär rent medicinskt men ändå. :angel: Har hon alltså inte visat några tecken på svagheter i Danmark? Då är det ju lustigt att hon nu är svag i hb? Eller kom den svagheten av ryggproblemen?

Ja och innan var hon enu rakare och plattare.
Enligt dom u danmark har hon inte varit svag eller haft några sådana skaddor. Hon har varit i sverge sen Maj 2004 tiden i sverge så är det 2 som ridigt henne och ja känner bägge två som säger att hon varit fin och ren i gången alltid. Man blir förvirrad när man tänker på allt :confused:

Men Vet ska ringa till mig kl 2 idag så får vi se..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 816
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?