Utökat körkort

Jag tyckte det var värt varenda krona att hyra ett färdiglastat godkänt släp från en trafikskola. De stod parkerade vid uppkörningsplatsen, så inte hade jag några problem med att ta mig dit och från uppkörningen heller.
På körskolorna här i stan får man inte hyra deras släp om man inte är inskriven på körskolan. Då behöver man alltså minst ta en körlektion på 1200 kr... Tycker det är helt kasst. Det borde vara lättförtjänta pengar att hyra ut bil och släp någon gång då och då. Sambon ska ta utökat så småningom men vi ska nog försöka hitta ett annat släp. Till utökat behövs inte körlektion om man har lite koll själv ju :).

Hej på er!
En fråga till er som har tagit B96, alltså utökat körkort och använde er av egen kärra, hur lastade ni? Jag har en fundering på om det är möjligt att lägga höbalar längs med hela golvet och därmed kila fast dem? Skall lasta 400 kg :o, vill så gärna köra med min bil...... (automat för lite bekväm har jag blivit:sneaky:)
Det finns ju inga reglar längs med golvet att dra spännband till?
Alla tips mottages tacksamt :)
Nina

Jag körde upp med full hästtransport med hö :) lasten får inte röra sig framåt, bakåt eller åt sidorna, finns inget som säger nåt om höjden, så du kan ju lasta tex halv transport med hö så länge det är lastat hela vägen ut längs väggarna!

Ni som använt höbalar, vatten, storbal eller annat för den delen, har ni vägt detta (hur?) så att ni vet exakt vikt vid uppkörningen?
Jag frågade bonden. Jag hade två storbalar som vägde c:a 350 kg/st ställda diagonalt i släpet, två träpall för att fylla ut på sidorna och två spännband runt. Besiktningsmannen ville inte ens titta... :p

Jag tyckte det var värt varenda krona att hyra ett färdiglastat godkänt släp från en trafikskola. De stod parkerade vid uppkörningsplatsen, så inte hade jag några problem med att ta mig dit och från uppkörningen heller.
Jag hade tänkt att göra så men fick uppkörningstid med 24 timmars varsel så det fanns inget att hyra.

Hej alla! Och idag har jag kört upp:banana:. Har väl backat bättre i mina dagar:angel:, men fullt godkänt i alla fall. Men jösses vad frågor det blev på säkerhetskontrollen och hur lasten var packad, risker, brister etc.. så många som sagt att de knappt tittar in när det är hyrsläp så där ser man vad olika det kan bli!
Tack för all tips :bow:
Nina

Dessutom är det ju så fånigt lätt att kroka på körskolans "tunga" släp. Backa ungefär i närheten, lyft släpets krok, placera rätt, liksom. Försök göra det med ett ton Ifor-släp plus last... :-) Jag tyckte faktiskt inte det var fel med ett par körlektioner heller; det var bra med lite påminnelser eftersom det var några år sedan jag tog vanliga kortet.

Dessutom är det ju så fånigt lätt att kroka på körskolans "tunga" släp. Backa ungefär i närheten, lyft släpets krok, placera rätt, liksom. Försök göra det med ett ton Ifor-släp plus last... :-) Jag tyckte faktiskt inte det var fel med ett par körlektioner heller; det var bra med lite påminnelser eftersom det var några år sedan jag tog vanliga kortet.
Jag tyckte oxå det var jättebra att köra någon lektion där man ska köra upp, fick flera bra tips om kluriga korsningar osv, även om jag är van förare med släp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här. Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 542
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Hej behöver tips och råd om hur jag ska få upp min vikt igen. För några veckor sedan så beslöt min sambo och jag att vi skulle separera...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: Rugge
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 392
Senast: toughcookie
·
Äldre Hej! Nu när jag har köpt ny bil så måste jag göra något åt mitt körkort så att jag får dra mer .. Reglerna ändrades ju from i år...
Svar
3
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama