Utökat körkort

Dannie

Trådstartare
Hej på er!
En fråga till er som har tagit B96, alltså utökat körkort och använde er av egen kärra, hur lastade ni? Jag har en fundering på om det är möjligt att lägga höbalar längs med hela golvet och därmed kila fast dem? Skall lasta 400 kg :o, vill så gärna köra med min bil...... (automat för lite bekväm har jag blivit:sneaky:)
Det finns ju inga reglar längs med golvet att dra spännband till?
Alla tips mottages tacksamt :)
Nina

Hej på er!
En fråga till er som har tagit B96, alltså utökat körkort och använde er av egen kärra, hur lastade ni? Jag har en fundering på om det är möjligt att lägga höbalar längs med hela golvet och därmed kila fast dem? Skall lasta 400 kg :o, vill så gärna köra med min bil...... (automat för lite bekväm har jag blivit:sneaky:)
Nina
Släpkärra eller hästtransport?

Är det hästtransport behöver du inte förankra lasten alls. Med släpkärra kan du ju spänna band över alltihop.

Några på jobbet skulle köra upp med ångpannan jag har .Den står på en släpvagn och är smalare än vagnen så det gick inte för den var tvungen att vara lika bred eller var man tvungen att sätta en skiva framför de som täckte hela bredden på släpet !

Jag körde upp med min egen transport. Lastade höbalar, några dunkar fyllda med vatten (för att få upp vikten) och pelletssäckar tills blev som ett lager som täckte golvet och därmed inte kunde röra sig. Pelletssäckarna var perfekta att stoppa ner i små eventuella utrymmen för att verkligen fylla ut och inte riskera att något kunde röra sig. Blev godkänt för uppkörningen.

Åh det låter ju bra! Förstängning alltså..... får inhandla lite spånbalar då ;)... (hästtransport som avses:))
Tack alla:banana:

Ni som använt höbalar, vatten, storbal eller annat för den delen, har ni vägt detta (hur?) så att ni vet exakt vikt vid uppkörningen?

Hej på er!
Nina

Jag tyckte det var värt varenda krona att hyra ett färdiglastat godkänt släp från en trafikskola. De stod parkerade vid uppkörningsplatsen, så inte hade jag några problem med att ta mig dit och från uppkörningen heller.

Jag tyckte det var värt varenda krona att hyra ett färdiglastat godkänt släp från en trafikskola. De stod parkerade vid uppkörningsplatsen, så inte hade jag några problem med att ta mig dit och från uppkörningen heller.
Du kan dessutom dra med din egen bil, om du vill köra automat, så gjorde jag, min bil, trafikskolans släp.

Ni som använt höbalar, vatten, storbal eller annat för den delen, har ni vägt detta (hur?) så att ni vet exakt vikt vid uppkörningen?

Nu har jag inte tagit B96 men BE och då hade jag spånbalar som jag säkrade genom förstängning. Då vägde jag några balar och räknade kallt med att övriga höll ungefär samma vikt, det blev godkänt.

Hade det funnits släp att hyra hade jag utan tvekan gjort det!

Nu blir det körskolans ekipage :nailbiting: Är 50 kg för tungt med min bil och körskolans släp. Blir det ny uppkörning så ska jag ta det här med förstängning i mitt släp. Det närmar sig så håll tummarna är ni snälla.
Nina:bump:

Vi körde upp med husvagnen! Enda lastsäkringen vi gjorde var att lägga förtältet mellan sängen och skåpet, på mattan då så att det inte skulle glida. Han som höll i uppkörningen var nöjd med det :D

Hade vi tagit transporten hade vi behövt lasta minst 320 kg, så det kändes lite omständigt. I husvagnen (som är nedtypad som satan för att sambon skulle få köra det med sin förra bil) behövde vi bara lasta 35 kg :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, vet inte riktigt var min fråga hör hemma men hoppas att det fungerar här. Jag undrar om någon nyligen har tagit BE körkort...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
14 542
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Hej behöver tips och råd om hur jag ska få upp min vikt igen. För några veckor sedan så beslöt min sambo och jag att vi skulle separera...
Svar
8
· Visningar
1 314
Senast: Rugge
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara...
2
Svar
20
· Visningar
3 392
Senast: toughcookie
·
Äldre Hej! Nu när jag har köpt ny bil så måste jag göra något åt mitt körkort så att jag får dra mer .. Reglerna ändrades ju from i år...
Svar
3
· Visningar
1 625
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama