Sv: Utnyttjande av praktikanter!
Nu har jag inte läst några andra inlägg än dina egna, så med risk att upprepa redan sagda saker...:
Av det du skriver upplever jag det som att du blir utnyttjad.
Jag upplever det också som att det kan en fråga om att praktikplatserna inte får tydliga och klara mål om vad du ska göra hos dom.
Men framför allt så tror jag många missar att du inte är en "vanlig" praktikant, du är inte där för att hjälpa till, inte för att ha en sysselsättning på dagarna. Du är där för att du går i skolan och den tid du är på praktikplatsen ska ersätta skolgång.
Ja, att mocka är bra, men vad lär du dig av det? Inte ett smack. Att mocka är ok, om man får betalt för det, men det är inte något som är givande för din utbildning. Behöver din handlägagre hjälp med mockning (och mockar tillsammans med dig) för att ha tid att hinna med dig, så tja... kanske att jag skulle se det som ok om jag var din lärare.
Du ska aldrig göra ett arbete som ersätter personal, vilket man gör så fort man går in och mockar (det är en sysselsättning som
måste göras
varje dag). Samma sak med intag och uttag av hästar.
Ja du får viss hanteringsvana av att leda en häst men går det ingen bredvid dig och förklarar hur du på bästa sätt (enligt dom) löser problem som uppstår, så är det inte frågan om något annat än gratis arbete.
Får TS inte någon handläggning medan hon/han utför en arbetsuppgift så är det frågan om att TS arbetar, inte praktikserar för sin utbildning. Visst kan man lära sig att bli mer effektiv i mockningen, men av vad TS skriver så låter det inte som att det är därför hon får mocka. Jag uppfattar dte inte som att handläggaren ger tips om mest effektiva sätt att mocka på och sedan låter TS prova på det sättet ett par boxar innan handläggaren kommer tillbaka och ger mer tips på mer förbättringar för att bli mer effektiv... Det är trotts allt det som är att utbilda någon.
Om vi omvandlar det hela till en ridlektion så skulle det vara som att en ridlärare som ska ha sin ridvana elev sätter denna att skritta ett helt pass med elevens egna häst och går ifrån och fikar, för att komma tillbaka och inkassera lektionspengarna efter 1 timma..
Vad har eleven lärt sig av det!? Inte ett smack. Skulle någon elev godta detta? Knappast.
Att ha praktik genom skola ska innebära att eleven får ut något av det, man är inte gratis arbetskraft. Man är Aldrig någonsin gratis arbetskraft och så var det redan när jag gick på NBS (examen -99), vi fick egentligen inte utföra arbete ensam, och vi skulle inte ersätta någon annan personal. (det sket de flesta praktikplatser i, tyvärr).
Det är alltså skillnad på att ha praktikanter som är från arbetsförmedlingen och att ha praktikanter från ett naturbruks(?)gymnasium där viss utbildning sker hos företagare, såsom i TS fall.
Konstruktiva ideer:
Prata med din lärare på skolan och berätta att du inte får ut något av din praktikplats. Förklara att du egentligen inte är emot Lite arbete mot kunskap, men att just nu är det bara arbete och ingen kunskap, du är helt enkelt för kunnig för att mocka. Mocka är något en nybörjare lär sig, inte någon som ridit i flera år.
Be om att få byta plats och fundera på om du kanske måste åka lite längre än du åker nu eftersom det troligast är så att de bra platerna redan är tagna av andra elever på din skola (jag gissar att det inte bara är du som har sådan här praktikplats?).
Skulle du vara beredd att åka 1 timma enkel väg för att komma till en bra praktikplats? Och lösa det praktiskt genom att be om att få bo på praktikplatsen om det är så att dagarna duhar praktik kommer efter varandra (ex måndag-tisdag eller torsdag-fredag).
Sen så rekommenderar jag dig att
Våga vara tydlig när du söker praktikplatsen och sätta upp krav. Säg att du är beredd att mocka/ha stalltjänst men du vill att det ska vara givande och framför allt så vill du också rida, både själv och lektioner, eftersom din framtidsdröm är att få träna hästar. Då ger inte mockning dig ett skvatt.
Om du inte vågar vara tydlig och dessutom inte vågar ställa krav på din nya praktikplats kommer du att hamna i samma sitts igen.
Be om att få ett schema över dagarna och det schemat ska vara samma över hela terminen. På så sätt har ni en klar plan på vad som gäller.
På schemat ska det klart och tydligt stå vad du ska göra, och mellan vilka tider. Poängtera att du inte är personal, eller ersättning för personal, utan att du kan hjälpa befintliga mockare/stalltjänstgörare men att du inte ska ersätta dom! Detta ska de också veta om och ha förståelse i, vilket är din handläggares (= deras chefs) uppgift att informera om.
Många säger att livet att jobba med hästar är att mocka och ha stalltjänstgöring och väldigt lite ridning, så behöver det inte alls vara. Allt beror på hur duktig du är på att rida. En bra ryttare kan sköta sina egna jobb. Är man bra nog (dvs riktigt duktig och tävlingsvan med meriter) kan man starta eget och erbjuda tillridning av många stalls hästar. (Fungerar sämre i norrland än i skåne
så välj din marknad väl).
Men enda sättet att bli en bra ryttare är om du får kämpa mot det målet, och dit kommer du deffinitivt inte genom att mocka boxar i 3 år.
Våga sätta upp och förklara dina mål till de du frågar efter praktikplats hos. Tänk på att inte ersätta en dålig praktikplats med en annan dålig bara för att du har panik att komma bort från den du är på nu (såvida du inte har det riktigt riktigt illa och själv råkar illa ut, men då tar nog skolan hand om dig). Sök reda på en praktikplats inom rimligt avstånd som är beredd att erbjuda dig vad du vill ha och vänta ut en sådan plats innan du byter.
Utöka som jag skrev ovan ditt sökområde. Går det bra med tåg från var du utgår ifrån (skola eller hem) så kommer du Ännulängre bort på 1 timma.
Vilken stad bor du i?