Utnyttjande av hund

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 138
I

IslaBonita

Min kära katt är en hittekatt. Hon behöver avmaskas och Axilur är inhandlat. Det är förenat med livsfara att ta tag i katten och trycka ner några milliliter i halsen på den. Jag har fått det ultimata (?) tipset att blanda med lite smör och smöra på katten så kommer hon automatiskt slicka i sig själv.

Vad händer? Fem minuter senare ser jag hur två hundar står och slickar rent min smarta katt. :eek:

Har ni något annat tips på hur man ska få i geggan?

Hon äter tyvärr enbart torrfoder, går inte att locka ens med räkor :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utnyttjande av hund

:D Ursäkta att jag fnissar men det måste sett underbart kul ut när hundarna slickar på kattens tassar.

Jobbigt problem du har!
Har du testat att bara lägga pillan bland några få torrisar? Det funkade på vår stallkatt.

Blanda med nåt klet o smeta på tassen har jag testat och det funkade inte alls. Katten viftade så frenetiskt på tassen att smeten satte sig på tapeten i stället. Det finns på Apoteket avmaskningsmedel i from av droppar att applicera i nacken men det tycker jag nog bör bli sista alternativet. Det finns även avmaskningsmedel som bara behövs ge en tablett av.

Hoppas du lyckas på nåt vis!

Ehrm, det har jag faktiskt inte testat, funkar det så vore det ju det lättaste av det lättaste. :o

Och det handlade inte om bara tassarna, jag smörade snabbt där jag kom åt; på båda sidor av katten och på ena benet. Men, om man är katt lägger man sig visst på rygg och bjuder in till smörfest. :d

Tips:

Kladda in tabletten med mjukost - det är lite "segare" än smör och svårare att spotta ut - grip sedan tag om kattens nackskinn alldeles bakom skallbasen. Ju mer skinn du kan greppa om desto bättre! När du stramar upp skinnet kommer katten att gapa "per automatik". Stoppa in den mjukostklädda tabletten, släpp efter lite på nackskinnet -så katten kan stänga munnen - och klappa katten längs hakan/halsen.

Klart!

Tänk på att hålla ut katten ifrån din egen kropp och se upp för vevande tassar!

Har gjort detta många gånger på vänners stallkatter som är helt ovana hantering och det har gått snabbt och lätt! Men det gäller att inte tveka!

/Swat

Min ena katt var likadan när olika mediciner skulle stoppas i munnen.

Jag köpte en "pillerpincett" eller vad det kan heta på Apoteket. Först suger man upp vatten med den och sedan sätter man fast pillret längst ut. När man trycker ut pillret gör vattnet att katten sväljer.

Sen gör jag som Swat skriver och tar ett ordentligt tag i nackskinnet, stoppar ner "pincetten" i munnen och trycker till. Det låter brutalt men är definitivt snabb och smärtfritt, både för mig och katten.

Lycka till!

Ha ha ha, hoppas något av tipsen fungerar för dig - men det lät iaf som en förbannat kul syn :D

Om hon gillar smör eller mjukost,kanske med räksmak,så prova att blanda i tabletten och få henne att stå sträckt upp mot dej och sukta efter det goda.
Då känner hon inte pillan så snabbt och den kan hinna slinka ner av farten!
Annars krossa pillan och strö/blanda ner den med smöret/mjukosten och låt henne frossa lite.
Har du provat om hon gillar leverpastej?
Du behöver ju ngt som döljer smaken på tabletten.
Bry dej inte om att ta nackgrepp eller brotta ner henne - det blir bara värre nästa gång!

Att försöka blanda ut en mosad illasmakande tablett i mjukost är som att försöka blanda ut levrpastej i mjukglass! Det fungerar bara om man har enorma mängder glass, mycket lite leverpastej och en VÄLDIGT hungrig "patient".

Dessutom lär sej katter FORT att det är något skumt på G när det vankas plötsliga delikatesser!

Jag har aldrig upplevt att det blivit svårare att medicinera katter när man gör det enligt tidigare beskrivning! Det går snabbt och minimerar risken för skador.

/Swat

Köp sådant man droppar i nacken istället så slipper du bråka med katten.
Jag har övergått helt till sådant för det finns ingen andledning att hålla på och bråka i onödan.

Ring veterinär och be att få ett recept på Profender, ett avmaskningsmedel i spot on form (doppas i nacken, som någon redan nämnt) som tar både spolmask och bandmask. Mycket enklare och säkrare för alla parter!

Jag formade mitt svar utefter att TS skrev att "det är förenat med livsfara att ta i katten och tvinga ner några droppar i henne".
Så varför då svara med att uppmana TS att göra det ändå - hon har ju redan försökt x antal ggr och sökte ANNAT alternativ.
Sen om katten fort lär sej att det ligger nåt inblandat i smeten kan kvitta om det funkar redan första gången!
Dessutom är de flesta såna gottegrisar att de vill ha mer.Visst finns det svårflirtade som inte är matmotiverade,men de får man ta spot on på.
Mina metoder jag använt på massvis av katter och det funkar i de flesta fall.
Dock vet jag inte hur illasmakande tabletterna är,har aldrig känt mej tvungen att knapra på Axilur eller liknande;)

KL: Tack för era svar! Ska absolut kika efter sån där spray man droppar på! Hade inte en tanke på att det fanns!

Tack från både mig och kissen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka