Utmockning av strö

xandoor

Trådstartare
1 gång om året så kör vi ut alla boxar och tömmer dem på strö för att sedan göra en grundlig rengöring av hela stallet.

Men sen så ska de ju fyllas upp igen med nytt strö.
Vem står för det ? stallägaren eller hyrestagaren ?

Hur fungerar det hos er andra med detta ?

Sv: Utmockning av strö

Det beror ju helt på vad som står i avtalet. Hyr man box där strö ingår eller köper man eget strö.

Vi har en ekonomisk förening som arrenderar anläggningen och så betalar alla medlemmar ("boxägare") en kallhyra som ska täcka arrende och övriga utgifter. Sedan köper alla själva in foder och strö till sin häst.

Där jag stod så fixade stallägaren allt sådant. Dock gick de flesta ut på bete så det jämnade ut sig....

Ingår strö i stallhyran är det självklart stallägaren som betalar strö. Är det i kontraktet angivet att var och en står för sitt eget strö - ja, då är det ju också självklart att hästägaren står för strökostnaden.

Hos oss ingår halm i hyran, men jag vill ha spån-mix så jag får betala själv.
Och det märks på dynghögen, den är enorm för folk kan inte mocka. Jag undrar vad bonden gör med den för den kan ju inte brinna som en normal hög.

Senast ändrad:

Det är ett jättestort problem, hästfolk har sällan gödselstack. De har halmstack. Många tror att de gör hästen en tjänst genom att mocka ut nästan allt varje dag. Men det är ju tvärtom, att dra in nytt strö gör ofelaktigt att det blir dammigare. Och nytt strö ligger inte heller så bra (bildar så bra bädd) som rent men nyttjat strö.

Skulle vilja säga att det är väldigt få som verkligen kan mocka, de flesta tar ut skit och det de tycker att de själva inte hade velat sova på, men kan inget om hur man verkligen lägger en bädd. Vare sig det är växelströ- eller djupströ-/permanentbädd.

för 100 år sen, när jag stod på halm, då tog jag pissfläcken å skiten, sen sopade in hörnen å bosset över det som blev lite blött på golvet, ströade nytt i kanterna... ströade en del underst... just för att häst inte skulle äta upp + att det sög upp bättre... lite rulljans :)

Det är ett jättestort problem, hästfolk har sällan gödselstack. De har halmstack. Många tror att de gör hästen en tjänst genom att mocka ut nästan allt varje dag. Men det är ju tvärtom, att dra in nytt strö gör ofelaktigt att det blir dammigare. Och nytt strö ligger inte heller så bra (bildar så bra bädd) som rent men nyttjat strö.

Skulle vilja säga att det är väldigt få som verkligen kan mocka, de flesta tar ut skit och det de tycker att de själva inte hade velat sova på, men kan inget om hur man verkligen lägger en bädd. Vare sig det är växelströ- eller djupströ-/permanentbädd.

Å jag som trodde JAG var gnällig. Om dom fick betala halmen separat skulle det nog sparas minsann. :cool:

Jag står i ett kollektiv, så vi gör på samma sätt. Allt ska ut en gång om året och stallet ska rengöras, vi får då själva stå för den kostnaden vilket jag iofs ser som självklart. Man kan ju om man vill i vårt fall, spara rent strö i säckar och lägga tillbaka när stallet har torkat.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 676
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka