Seaside
Trådstartare
Jag är sjukskriven för utmattning sedan en månad. Jag vet mycket väl varför jag hamnat här; för att jag tar på mig för mycket ansvar och blir för engagerad. Jag säger inte nej till saker som behöver göras, och det är alltid för mycket som behöver göras samtidigt. Jag jobbar på en liten arbetsplats där alla är nyckelpersoner till sina ansvarsområden, och där min roll är väldigt bred. Mina kollegor är inte jätteambitiösa. När de får en uppgift som känns svår säger de "det kan jag inte göra för det är utanför min kompetens". Jag i motsvarande situation säger att jag löser det och sen ser jag till att lära mig hur jag ska göra. Jag tycker att det är roligt att lösa problem och utvecklas. Men jag vill inte behöva vara både ingenjör, ekonom, jurist, kommunikatör och back-office kundserviceagent. Det blir inte bra. Jag presterar inte bra. Och jag orkar inte.
Så hur gör man för att avgränsa sig så att det inte blir för mycket? Hur gör man för att sitta på händerna när man hör att kollegorna har problem som de inte kan lösa och som man vet att man själv kan lösa? Jag tog upp det med min chef att jag förstår att jag måste börja bli en sån som inte ställer upp, för att freda mig själv, och fick då höra att det ville hon verkligen inte utan tvärtom borde kollegorna bli som jag. Som om det någonsin kommer hända (jag blir mer och mer säker på att jag behöver byta jobb men är rädd att det är så här på de flesta arbetsplatser inom min bransch idag)
Så hur gör man för att avgränsa sig så att det inte blir för mycket? Hur gör man för att sitta på händerna när man hör att kollegorna har problem som de inte kan lösa och som man vet att man själv kan lösa? Jag tog upp det med min chef att jag förstår att jag måste börja bli en sån som inte ställer upp, för att freda mig själv, och fick då höra att det ville hon verkligen inte utan tvärtom borde kollegorna bli som jag. Som om det någonsin kommer hända (jag blir mer och mer säker på att jag behöver byta jobb men är rädd att det är så här på de flesta arbetsplatser inom min bransch idag)