utmanar hästen mig?

delfi

Trådstartare
När jag hämtat min häst i hagen och går mot stallet lägger han sig bakom mig och lägger öronen slätt bakåt. (Förr kunde han buffa på mig och kunde ge ett tjuvnyp men det har jag fått bort) Han kan gå upp jämsides med mig,fortfarande med slickade öron och då böjer han nacken mot mig precis som han vill fösa mig bakåt. Jag tar det som en utmaning men vet inte riktigt hur jag ska göra för att göra rätt. Någon som kan ge ett bra tips?

Sv: utmanar hästen mig?

Han har tydligen lärt sig att du inte accepterar buffande och tjuvnyp, så nu försöker han fösa undan dig genom att se farlig ut. Tycker att du bara lugnt ska vifta upp grimskaftet framför honom tills han går fint bakom dig igen, och tar han inte det kan du se till att grimskaftet träffar honom också. Gå bara lugnt vidare och gör samma sak om han försöker igen.

han försöker nog tästa dig låter de som , jag skulle lagt/puttat lite lätt griskaftet mot boden för att visa att detta är fel

mycket möjligt!

Min best attackerade mig och såg jämt farlig o sur ut så fort ja kom in i hagen (detta pågick lite mer än en vecka kanske) men ja fick råd av en vän. Visade min lilla best att det faktiskt är jag som bestämer. Var inte rädd eller osäker längre utan tyckte mer att han var fjantig. Visade med stort bröst att I'm the boss:p
Nu kan ja till o med kontrollera hästarna i hagen då dom är bitchiga mot varandra. Är jag där då sköter man sig:smirk:
Nu vågar luringen inte ens gå fram till maten fören jag gått därifrån, förut var han så himla på.

Testa dig fram, visa dig stor men ändå lugn. Du bestämer och är inte rädd för hans fjantiga miner. Är det så att han nafsar efter dig eller sträcker fram sitt sura huvud mot dig som - ge dig iväg, eller vad han nu säger så gör en gest att han ska flytta på sig eller något.
Detta med att testa sig fram är faktiskt rätt klyftigt. Jag och hästen lär sig mkt av det.

För man kan ju inte ta emot lästa råd all the time eftersom vi själva varken känner hästen eller ser situationen.

lycka till:)

Då gör jag nog rätt, brukar skaka till på grimskaftet och "hmma" lite åt honom. Han reagerar bakåt men så är han där igen och surar vid min sida. Får väl ha tålamod. I hagen kommer han alltid fram till mej och är aldrig sur. Tack ni andra för era svar.

håll hästen i grimman eller håll den kort i grimskaftet,den ska aldrig gå bakom dig..... den ska gå bredvid!!

Stanna hästen, backa några steg eller flytta några steg åt sidan så att du "tar hästens plats" Då visar du att det inte är okej att göra så, och att det är du som är dominant. Var kvick, om han gör så där ska han direkt få flytta sig, då blir det ett jobbigt alternativ och den ekla vägen blir att vara snäll. Glöm inte en klapp ch ett snällt ord om han inte utmanar, beröm ska han ha då!

Var beredd på att en del hästar kan bli svinsura när man vill bestämma över dem, var uppmärksam så att du inte får ett par tänder i ryggen bara. Lycka till!

Det finns olika skolor. Den klassiska som vi lär ut på ridskolor osv är att man går brevid. Det är av säkerhetsskäl så man inte får hästen över sig om den blir rädd osv. Sedan finns det den andra läran som säger att när man är hästens ledare så går man framför osv jag tror det är NH stilen eller något sådant, är inte så insatt i den men ser ju de som praktiserar den. Jag tror att man kan kombinera båda i olika situationer men det finns situationer som jag definitivt inte vill ha min unghäst bakom ryggen :eek:

givetvis kan jag förstå att man vill ha hästarna brdvid sig på ridskolor o dyl. där kan man ju inte ha koll på att alla som hanterar hästarna har kontroll och är ledare över dem så då kan det ju vara farligt att ha dem bakom.
jag menar inte att något sätt är bättre än det andra, det är upp till var och en vilken "metod" man själv vill använda sig av. tyckte bara att det var väldigt krasst av stallhh att säga "håll hästen i grimman eller håll den kort i grimskaftet,den ska aldrig gå bakom dig..... den ska gå bredvid!!" när det är en person med en privat häst det handlar om..

Det finns olika skolor. Den klassiska som vi lär ut på ridskolor osv är att man går brevid. Det är av säkerhetsskäl så man inte får hästen över sig om den blir rädd osv. Sedan finns det den andra läran som säger att när man är hästens ledare så går man framför osv jag tror det är NH stilen eller något sådant

Jo det finns som sagt olika skolor. Men det intressanta är att de är baserade helt och hållet på mänsklig logik - inte på verklighet.

Hästar är nämligen fullt kapabla att förflytta sig i sidled också!:idea: Jag hade min gammelgubbe (urgo häst med så skrajsen för allt möjligt) alltid vid sidan om mig just av den anledningen att jag kände mig säkrare då. Tills han blev rädder för något i mörkret och försökte hoppa ner i jackfickan på mig! AJ!

Gav han dig eller jackan ett tjuvnyp?
Jag skulle se det från den busiga sidan då jag har en märr som gärna testar om jag är med på noterna och vi har skitkul tillsammans.

Slickade öron? Jajjemensan.:D
Försöker "huggas"? Jess.:devil:
Allmänt "livsfarlig"? Gissa om, men det är den goaste och mest pålitliga häst man kan hitta trots att hon ser ut som ett monster när hon kommer sättande i hagen.:eek:

Testa att säga "passa dig du, satunge" och ta honom i örat lite försiktigt när han leker "huggorm" för han förväntar sig inte att du inte tar honom på allvar.:D

Jag har aldrig vare sig höjt rösten eller klappat till Madam trots att hon från början var aggresiv på allvar. Du får prova dig fram men glöm aldrig att våld föder våld.

Kan vara försök till bus, eller att han försöker driva dig.
Som andra sagt skulle jag stanna till och backa honom lite då han gör så.
En grej jag "råkade" göra med vår unghäst när han gjorde något liknande, så började jag "gå stavgång" och liksom svänga med armbågarna, så när han kom där för nära med huvudet så fick han ju en armbåge på trynet :angel: Sånt där fattar de faktiskt, för han vart inte rädd för mig (som han skulle blivit om jag slagit honom) han bara föltuggade ett par tugg och sedan höll han sig så fint bakom :love:
Så, så kan man göra, att man liksom hävdar sitt utrymme, typ som att slänga med änden på grimskaftet kring kroppen så att man slår sig själv liksom. Om hästen är så dum att han väljer att gå inom slaghåll så kommer han fatta att det där är din zon.

Hmm.. vet inte om det blev bra förklarat?
Det här funkar ju oavsett om det är på lek eller för att driva dig. Är det på lek så måste du ju säga till honom, att den här leken är inte lämplig att leka med människor, och driver han dig så måste du ta tillbaka ledarskapet.

Lycka till!

Det finns olika skolor. Den klassiska som vi lär ut på ridskolor osv är att man går brevid. Det är av säkerhetsskäl så man inte får hästen över sig om den blir rädd osv. Sedan finns det den andra läran som säger att när man är hästens ledare så går man framför osv jag tror det är NH stilen eller något sådant, är inte så insatt i den men ser ju de som praktiserar den. Jag tror att man kan kombinera båda i olika situationer men det finns situationer som jag definitivt inte vill ha min unghäst bakom ryggen :eek:

Den mest konfliktfyllda position man kan befinna sig i då man leder hästen är vid bogen. Det är med bogen hästen flyttar dig. Min häst går ett par meter bakom mig, inte för att markera ledarskapet, det behövs inte, utan för att där inte finns några konflikter. Jag går först och ser till att det är tryggt för honom att följa. Ur hans perspektiv naturligtvis. Då kan han tryggt lunka på och behöver inte hålla så mycket koll på omgivningen. Det är stor skillnad på honom då han går bakom och bredvid. Om han går bredvid mig går han med huvudet högt och är spänd i kroppen, går han bakom mig har han lång utsträckt hals och är avslappnad. Nappar efter grässtrån längs vägkanten. Om han blir rädd för någonting springer han inte på mig, därför att det är en bit till mig, han hinner reflektera över att jag går där, till skillnad ifrån om jag går vid hans bog. Då är vi så nära varandra att han inte hinner tänka innan han klivit mot det trygga hållet, mot mig, och därmed effektivt skuffat mig ur vägen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar