Utländska QH-hingstar på semin...

Sv: Utländska QH-hingstar på semin...

Gillar diskussionen ni startat här. Har själv funderat på varför detta inte är lika vanligt som hos halvbloden. Där kan man ju faktiskt ta en väldigt "ovanlig" hingst till sitt sto utan några större extra kostnader. Tycker en intressegrupp verkar vara en vettig idé, meddela gärna om en sådan skulle uppstå:bow:

Vet att t.ex Kûmmerlings seminerade sina ston med en amerikansk WP/HUS förra året, ring & fråga hur de gick till väga. har för mig att Walle Wass fick ett föl efter Wimpys little Step för nåt år sedan, måste också varit via fryst semin så helt omöjligt kan det inte vara ;) Malin

Hej Malin,

Ja, Walle o Karin har fått en (fining) men den har kostat dom ganska mycket... :crazy: Även om det säkert var värt det i deras fall!
Har kontaktat stationen dom använde dock!

Jag har kollat runt lite, och det ser ut som att jag kommer att erbjuda en utländsk hingst till kund!

Själv är jag intresserad av tyska, itialenska o amerikanska hingstar, men det ser ut som det går att komma mkt billigare undan om man inte tar från USA....

Tydligen är det trickigt och dyrare med fryst semin, varpå det skulle kunna löna sig med tex en tysk hingst om man kan få seminen kyld... om jag förstått det hela rätt... Jag tänkter nu för min egen del :)

Hej Malin,

Ja, Walle o Karin har fått en (fining) men den har kostat dom ganska mycket... :crazy: Även om det säkert var värt det i deras fall!
Har kontaktat stationen dom använde dock!

Jag har kollat runt lite, och det ser ut som att jag kommer att erbjuda en utländsk hingst till kund!

Själv är jag intresserad av tyska, itialenska o amerikanska hingstar, men det ser ut som det går att komma mkt billigare undan om man inte tar från USA....

Tydligen är det trickigt och dyrare med fryst semin, varpå det skulle kunna löna sig med tex en tysk hingst om man kan få seminen kyld... om jag förstått det hela rätt... Jag tänkter nu för min egen del :)

Det finns enstation i Europa som ligger på fryst semin från hingstar både i USA och Europa, det betyder att det finns en hel del redan EU godkända hingstar vars semin redan finns, det blir billigare än att ta direkt från USA. Och tar man semin från USA är det billigare att köpa en egen behållare än att "hyra" en...:banana:

Åh...du har ingen länk eller namn på den stationen?
Min tyska uppfödare tipsade mig om nåt som hette Selectbreeders...

Det kostar ca 6000 kr plus moms i vet avgift vid seminering med fryst sperma. Detta bla pga alla kontroller, även mitt i natten, för att kunna inseminera så nära ägglossning som möjligt. Veterinären måste ha frysta doser hos sig/på stuteriet. Det är ganska dyrt med transport av kärlen då de innehåller flytande kväve. Dräktigheten är tyvärr också lägre på de flesta hingstar vid fryst semin. Kontrollera hingstens tidigare dräktighet noga innan du bestämmer dig.

Färsk, transporterad sperma (kyld sperma) är enklare och har större dräktighet. Dock står det i vissa artiklar i tidningar i år, och även hos AQHA, att den kylda sperman ska insemineras inom 72 tim för bästa effekt. Detta är mindre lyckat, sperman ska insemineras inom 24 h från tappning. Dessutom håller sig inte kylklamparna som håller sperman kyld mycket längre än 24 h.

Det blir alltså flygfrakt vid import av sperma från Europa. Det kostar också några kronor. Stationsavgift vid användning av kyld sperma brukar ligga på 1500-1600 kr och veterinäravgiften ungefär lika mycket till. Eventuell fraktkostnad tillkommer. Dock kan du välja ett EU godkänt stuteri i närheten av dig.

Man får alltid högre dräktighet om stoet kan insemineras så nära inpå tappningstillfället som möjligt. Om stoet finns på samma plats som hingsten tappas på sperma alltså.

Personligen tycker jag semin är överlägset. Finns egentligen en enda nackdel, det blir lite dyrare än vid naturlig betäckning. Men det gäller bara om allt går bra och om hingsten finns i din närhet. Risk för sjukdom eller skada minimeras och man/veterinären har full koll på stoets ovulation och förhoppningsvis dräktighet. Det har också visat sig att dräktigheten är högre vid semin än vid naturlig betäckning. Detta tack vare att man har en kontrollerad miljö och vet att stoet har fått erforderlig dos.

Prata med ett EU godkänt stuteri, det finns många inom travaveln och flera inom ASVH. De har erfarenhet och vet vad som krävs samt vad det kostar att använda en utländsk hingst, vare sig det gäller kyld eller fryst sperma.

Senast ändrad av en moderator:

mkt bra, precis så!
Även svenska hingstar står nu ofta på semin, för att minska skaderisken, och för att vara tillgängliga även under tävlingssäsong.
Som sagt, det blir dyrare, MEN det är oftast bättre för stoägaren också, minskad skade- och infektionsrisk, och högre dräktighet. Och har man stationen nära, så har man hela utbudet av hingstar tillgängligt, utan att behöva åka långt.
Och ska man ändå ta stationskostnaden, så kan man lika gärna unna sig en mer internationellt gångbar hingst.....

Det finns många hingstar att välja på i Europa, men inte så många i Sverige väl?
Det är väl bara 4-5 st som använder det i Sverige?
Har det varit tidigare år i alla fall.

Någon som har en lista på alla hingstar som betäcker via semin i år?
Kanske lite off-topic men samtidigt ändå inte... :D

Jag puttar fram en gammal tråd för uppdatering! Hur har de gått? Har ni fått nån klarhet i avgifter och hur man ska gå till väga, samt hur man hittar hingstarna, och övernskommelserna med dessa? hur vet jag att jag verkligen får sperma för mina pengar, hur hög är säkerheten i det? Jag undrar eftersom man inte själv kan ett smack tyska :crazy:

Här är en till som undrar..
Wrangler?
Wild Rein?

Jag är intresserad av vissa hingstar i tyskland....
From april och framåt....
var det så att man kunde få det billigare om man var flera som samordnade skicket sas även om det var olika hingstar..?
( sedan ska man ha tur att brunsterna sammanfaller också...:cool: )
Många frågor..
men nu är ju rätta tiden att bena ut dem...

Så vi kanske skulle skapa den där intressegruppen vi disskuterade fär ett år sedan?:bump:

Eller är det någon som redan är i startgroparna och hittat seminstation att samarbeta med tex?

Finns reiners och cutters på www.infoalpartners.com dom är proffs och kan säkert tipsa om andra EU godkända hingstar som finns på uppsamlingsplats i Europa....

Gick in och drömde lite.....:angel:
Dollarn står ju i attraktiv kurs nu också...
Drömmer ännu mera...:bump:

Shit alltså :eek: vad läcker han var den dubbelreggade (APHA och AQHA) "Spooks Gotta Gun"
:love::love::love:

Hur är det med avkommor till en sådan, kan den med dubbelreggas?
Dåligt påläst om paint och dubbelreggningar, de har ju ändrat regler lite senaste åren...:o

Gick in och drömde lite.....:angel:
Dollarn står ju i attraktiv kurs nu också...
Drömmer ännu mera...:bump:

Shit alltså :eek: vad läcker han var den dubbelreggade (APHA och AQHA) "Spooks Gotta Gun"
:love::love::love:

Hur är det med avkommor till en sådan, kan den med dubbelreggas?
Dåligt påläst om paint och dubbelreggningar, de har ju ändrat regler lite senaste åren...:o

En avkomma till en dubbelreggad AQHA/APHA är dom enda som går att dubbelregistrera med dom nya reglerna...
:)

Mja, häromkring finns det några seminstationer, en jättenära men som tyvärr inte öppnar förrän i maj :crazy: Fast jag kommer nog att använda dom till de ston som ev ska semineras efter det.

Med Cluanna som jag helst vill seminera i februar-mars får jag åka till Skara med isåfall!

Jag vet inte hur det funkar med frakten där..... som sagt det måste ju sammanfalla ganska exakt då för jag tänker iaf ta kyld sperma från europa, o undvika fryst sålänge jag inte ska ta från USA....

Jag är fortfarande intresserad av en intresse/arbetsgrupp. Det behövs nog någon i Sverige som är insatt i alla regler och tillvägagångssätt och som kan hjälpa de svenska uppfödarna (så som vi skulle behöva den hjälpen nu!)

Hej!

Ska vi samlas IRL?
Jag kan bjuda in en mkt kunnig travuppfödare, som importerar kylt/fryst, som kan berätta om hur det går till, alternativt från en travhingststation. Och så kanske vi kan få hit ngn från SQHA, som kan berätta om regregler, när man använder semin.
Kan också berätta hur jag själv gjort med kylt o fryst sperma på mina märrar.

Seminarie i anslutning till ngn tävling?? före/efter halterklasserna?

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Ett till ställe med utländska hingstar (reining, pleasure): http://www.frozen-partners.de/index.php?id=59

Åh shit! Nu gick jag i totalspinn! :bump: Hittade Like A Diamond där! :love:
En helt fantastiskt häst som jag varit totalsåld på sen första gången jag såg en bild på honom. Inte bara extremt välmeriterad och en levande legend, utan också enligt mig en av världens vackraste hästar. Kolla in honom här: http://www.oswoodstallionstation.com/likeadiamond.htm
Är han inte helt underbar?! :d:love:

grevagården 11-13 april, eller ska ni till Bökeberg?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·
Avel Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 943
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025