Utländska QH-hingstar på semin...

wrangler

Trådstartare
...Varför har vi inte mer av det?

Vari ligger den stora kostnaden, och VAD kostar det (utöver själva språngavgiften)?

Detta är ju tämligen vanligt inom andra raser så varför skulle inte vi QH/PH uppfödare kunna göra detsamma???

Har funderat på detta länge, och nu kom frågeställningen upp i en annan tråd... Jag vill kunna välja på hingstar utomlands till mina ston, och mina vänner och kontakter i Tyskland seminerar nästan uteslutande oavsett hingsten står i samma land eller ej...

Någon som kan det här?

Sv: Utländska QH-hingstar på semin...

Ja du som du kanske såg så är ju detta intressanta frågor även för mig!
Har faktiskt tagit mig för att maila sqha/ avel och begärt ett klargörande vad som gäller, och vilka kostnader det skulle medföra!

Jag frågade ju för 5 år sedan och då var det ett himla trassel om hingsten inte var visad i Sverige, den biten borde vara enklare idag iom att avelsvärdering inte krävs.

Det som verkligen fick en att hicka till var avgifterna, det var tvunget att nån löste betäckningslicens och den var då för icke visad hingst i Sverige från utlandet 5000:- (!):eek: ,

det fick mig att backa iaf, och säkert många med mig....

varför åker så många ner till Tyskland och inseminerar där, det kan man ju undra.... :smirk:

Ja jag är helt för att jobba vidare på detta...

Jag har ingen lust att åka utomlands med mina ston för att betäcka, och jag har inte råd att köpa hem ett dräktigt sto om året heller :smirk:

Som sagt, nu är ju avelsvärderingstvånget borta, och jag ställer mig fortfarande frågan varför det skulle vara krångligare eller dyrare för oss än för tex halvblodsuppfödarna att ta hem sperma och inseminera!?

det verkar som om fryst transportsperma är betydligt dyrare att inseminera med än färsk iaf, bara på kostnaderna på stationen, det verkar inte vara ovanligt med 4000:-+ moms bara för veterinärens jobb( per försök!) sedan tillkommer stationsavgifterna..........
(sökte lite på stora avels-sidan här på buke)

Är ju inget alternativ att dra ner märr med föl till tyskland...

har kollat kostnaderna för station, kolla att de är godkända som mottagningsstation från det aktuella landet!
Avgifterna varierar förstås, skicklig veterinär ger högre kostnad, men också högra dräktighet...
Stationsavgift ca 1200 plus moms
veterinäravgift ca 1600 plus moms
uppstallningsavgift 100/dygn
kolla också om fölet får gå ute, får annars väldigt mycket spring i benen.

Vad har Sverige med allt att göra? Om hingstägaren skriver på språngpapprena, och fölet blir reggat i AQHA, så är väl OK:confused: :confused:

Kan inte heller ser att det skulle vara ett problem för oss. Vet att AQHA vill ha dna vid inseminering, liten extra kostnad bara.
Men inseminera får ju inte vem som helst göra, och sperman måste komma från godkänd hingst/och godkänd EUhingststation. Så lite krångligt är det!

Men vi som vill importera, vi kan väl träffas? Om vi kan enas om att köpa fler doser, så får vi bättre pris också. Det finns stationer i Tyskland som har flera hingstar, vi kan välja olika i vårt "paket med grupprabatt". Om inte i år (lite sent) så i alla fall till nästa säsong.

Ja varför inte sätta ihop en intressegrupp och jobba för att vi kanske kan börja till nästa år....:idea:

DNA vill ju AQHA ha av alla hästar i aveln, menar du att det är DNA utöver de vanliga testerna?

Fick ett snabbt svar från SQHA idag,lägger ut det här:
"Hej,
SQHA har inga restriktioner när det gäller import av sperma.
Är inte helt säker på vad som gäller, men tror att man måste ha ett
importtillstånd från JBV.
Det bästa är att ringa till SH
Får du inget klokt svar där, så är det bra att fråga på seminstationen hur du ska gå tillväga.
Du får gärna maila mig och tala om hur det gick.
Mvh. "

Verkar som om frågan inte varit uppe till disskussion eftersom inga givna riktlinjer finns!

Ska iaf ringa SH, fick ett nr dit och ta reda på vad som gäller och återkomma med deras svar!

Väntar med spänning och fortsätter sukta efter hingstar så länge.... :D

Jo, stationen måste ha importtillstånd från det aktuella landet.
Det är därför man betalar stationsavgift bl a, för de håller ordning på alla JV-papper, tull, vetintyg etc etc.
Om jag har fattat rätt, så vid naturlig betäckning, så räcker det att språngrullan skickas in(hingstägaren), och att märrägaren/fölägaren skickar in regpapper.
Men vid seminering, så ska dna utföras också. så att man verkligen betäckt "rätt" märr med "rätt" hingst. Annars kanske det är lätt att fuska, beställa flera doser, seminera en travare, och säga att det var på en quartermärr, och regga som quarter...

Vadå alla hästar i avel? mina märrar är inte alla dna-typade?

Finns det någon SVENSK quarterhingst på semin föresten?

/en som bor i norra Norrbotten

jodå det finns flera! Bland annat den jag använt till mitt sto 2 ggr, Bad Like I Wanna Be! Men kolla på bla western.nu under hingstar, så kommer du till deras hemsidor, där lär det stå om de skickar för insemination!

Jag har kollat den vägen och hittat Meesa Hesa. Någon som vet någonting om den hingsten? *kollar vidare*

Senast ändrad:

Fick ytterligare ett mail från SQHA och det verkar som hingstlicens inte måste lösas!
Man måste vara registrerad av jordbruksverket som spermaimportör.
Hittade detta på Jbv hemsida:
"
Registrering
7 § Importör av djur, sperma, ägg och embryon som omfattas av bestämmelserna i
12 – 20 och 23 – 27 §§ ska vara registrerad hos Jordbruksverket. Ansökan om
registrering ska ske på fastställd blankett D92, som kan erhållas från
Jordbruksverket3, och vara Jordbruksverket tillhanda senast 30 dagar före det första
införseltillfället. Registreringen gäller under ett år från tidpunkten för beslutet om
registrering. (SJVFS 2005:44).

Föranmälan
8 § Importören ska senast en arbetsdag före sändningens ankomst anmäla införsel
från land inom EU till Jordbruksverket. Detta gäller dock inte införsel av hundar,
katter, illrar och gnagare.
Vid införsel från tredje land ska anmälan ske till gränskontrollveterinären på
införselorten senast en arbetsdag före sändningens ankomst. (SJVFS 2005:44).

Krav på avsändaren
9 § Införsel från land inom EU av djur, sperma, ägg och embryon som omfattas av
bestämmelserna i 12 – 20 och 23 - 24 §§ får endast ske från registrerad handlare.
(SJVFS 2005:44).

Hälsointyg
10 § Djur, sperma, ägg och embryon som anges i 12 – 20 och 23 - 24 §§ ska, om inte
annat anges, vid införsel åtföljas av ett hälsointyg utformat i enlighet med ett av
Europeiska unionens råd eller kommissionen fastställt formulär4. Intyget ska utfärdas
av en officiell veterinär. Vid införsel till en godkänd anläggning får intyget vara
utfärdat av den avsändande godkända anläggningens veterinär.
Intyget ska vara utfärdat under det sista dygnet före lastningen. "

Har inte hunnit ringa SH än, ska se om jag kan klämma in det de närmast dagarna!

jo, alla har fått föl tidigare

jajamän, allt detta håller stationen reda på.
Men vi kanske kan starta egen station quarterhingstimport/export?
fast ännu är marknaden för liten tror jag, enklare att haka på stationer med andra raser (travare, varmblod)

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 410
Senast: chap13
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 927
Senast: JSH
·
Avel Jag har funderat lite på det här med semin bland ponnyerna. Hur kommer det sig att det har slagit igenom så stort hos ridponnyerna men...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 943
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025