"Utläkt spatt"

Fille

Trådstartare
Jag har förstått att spatt inte kan läka helt men att hästen kan bli symptomfri, ibland för resten av livet. Stämmer det?
Kan man göra nåt för att förebygga att spatt kommer tillbaka eller rida på nåt spec sätt?

Är man dum om man köper en häst med sk utläkt spatt fast man får ta över hästens försäkring?

Sv: "Utläkt spatt"

Spatt kan inte läka. Däremot kan det gå in och ut ur sk "skov", dvs perioder då spatten är aktiv och perioder då spatten är inaktiv och hästen inte känner av den. Jag tror (observera tror) att om man har en häst med konstaterad spatt så får man en reservation på försäkringen som gör att om (eller snarare när) hästen får problem måste man bekosta eventuella veterinära kostnader själv.

Hejsan

Jag köpte en häst med konstaterad spatt år 2006. Den var utläkt när jag köpte hästen och hon har aldrig haft något synligt återfall. De första åren hoppades hon inte enl veterinärens råd. Försäkringen hade inga reservationer eftersom vi tog över säljarens försäkring.
Jag vet fortfarande inte mycket om spatt och jag vet inte om vi hade en extrem tur men jag är glad att jag köpte hästen :)

MonikaH

Jag har förstått att spatt inte kan läka helt men att hästen kan bli symptomfri, ibland för resten av livet. Stämmer det?

Ja

Kan man göra nåt för att förebygga att spatt kommer tillbaka eller rida på nåt spec sätt?

Inte så jättemycket, lösdrift är bra och hästen bör hållas igång.
Är man dum om man köper en häst med sk utläkt spatt fast man får ta över hästens försäkring?

I mina ögon så ja, om du inte känner hästen och vill ha just den individen eller om det inte är en gammal islandshäst (islandshästar klarar spatt bättre än många andra) som är till synes frisk och kry och man köper den till lättare arbete.

Tänker du rida aktivt på hästen, har mål och planer och kanske vill träna och eventuellt tävla så är det inte rätt häst ( omöjligt att det fungerar är det dock inte).

Jag köpte min häst för ett år sen som i januari visade sig ha spatt. Jag blev helnojjig och red inte de dagar han kändes oren i steget, kändes hemskt att rida en häst som var halt. Vilket var det sämsta jag hade kunnat göra. Han fick i princip bara gå promenader hela våren och hade i april en aktiv spatt. Förmodligen berodde det i första hand på annat men jag tror att jag hade kunnat hålla det borta genom att fortsätta rida som vanligt. Han har under sommaren haft några sämre perioder också som jag ridit bort, det bästa för en spatthäst är att hålla igång. Men vi hoppar i princip aldrig, nån stock i skogen vid enstaka tillfällen, är noga med lång uppvärmning och avskrittning. Tar aldrig pass på ridbanan för att undvika böjt spår. Klättrar inte.

Så här i efterhand skulle jag ALDRIG köpa en häst med spatt, inte nån häst alls med konstaterad sjukdom/skada. Det är mer eller mindre konstant oro, har jag råkat ta en rätt intensiv ridtur är jag nervös till nästa gång jag rider ifall han ska vara stel/halt. Har jag nån gång inte haft tid att rida en dag är det samma oro. Och det är hemskt att sitta på en häst som inte går rent, ÄVEN om man vet att det är bra för den. Dessutom är vi ju begränsade av att inte kunna göra allt jag vill göra, fast jag vet att jag tar det ett snäpp för försiktigt. Vi kan nog ta ett och annat pass på banan egentligen men jag är så otroligt rädd att han ska bli halt igen så då avstår jag hellre.

Försäkringen tog jag dock över från förra ägaren så alla klinikbesöken har ju gått på den.

Beskriv din egen kunskap om spatt så ska jag försöka svara kortfattat på dina frågor.

Rent generellt är spatt precis som övriga ledproblem där förslitning av ledbrosket orsakar en förbeningsprocess i ledytan. Vid förbening mellan två ledytor anses en läkningsprocess ha skett, man bör dock ha i åtanke att förbeningen skett mellan två skelletdelar helt utan brosk glidyta i leden.

Jag skulle inte köpa en häst med spatt. Det beror på att jag vill ha full rörlighet i mina hästar. Jag rider dressyr(jobbar med dressyrträning framför allt) och har rätt stora krav på att hästarna kan röra sig fullt ut. De spatthästar jag träffat har alla haft en synlig stelhet de som anses ha spatt som "läkt ut"/förbenat sig. Det beror ju lite på i vilken grad de har förbening, dvs hur många leder etc.
Jag har regelbundet ridit några spatthästar. En hade jag under lång tid som min egen. Han hade av naturen ganska bra steg med bra rörlighet och var byggd i en form som gör att de av naturen är mindre framtunga. Han var dock spattstel i om man jämförde mot hur väl han borde kunnat röra sig med sin fysik. Men även denna häst blev ju om han inte reds korrekt halt om han inte reds korrekt sjukgymnastiskt snudd på dagligen. Att ställa av var inget bra alternativ mao. Då pajade han i benen.
När han var oskolad, då vi började med honom, så tog han ju ut mer rörlighet i kotan iom stelare haser(om han fick välja rörelsemönster själv), han "överkotade". Så han blev ju då överansträngd i kotan. Med en spattfri oskolad häst så är oddsen bättre för att de tar ut rörligheten jämt i bakknä, has och kota. Den här hade haft spatten utläkt länge(äldre häst) och grunderna hade hoppats över lite i dressyren. När dåvarande ägare påbörjade drssyrutbildning fick hästen lära sig böja i andra leder med än kotan. Den blev mindre stel och höll sig fräsch.
Men ställdes han av så pajade han i benen.
Man får nog vara beredd på att inte bara kunna släppa på bete och tro sig kunna ta semester iom att man har någon som kollar hästen etc.
Jag funderade på att ta över den här hästen. Jag älskade honom och han var urkul att ha och göra med. Men då hade jag stått med en spatthäst och en gammal gubbhäst på 26 år. Jag valde att köpa en 5-åring utan fysiska fel.
Jag älskar mina hästar och vill ha dem hos mig så länge de mår bra. Genom att köpa en frisk häst så känns det som man har större chanser att få behålla dem så länge.

Jag som själv har en 28-åring som inte bör stå pga ålder vet hur extremt jobbigt det kan vara. Köp en häst som är frisk! Problem får man iaf. Det finns så gott om friska hästar idag. Och man fäster sig vid snudd på alla även om man tror att "den här hästen är underbarast på jorden". De kommer oftast fler underbaringar under ens liv.

En halt spatthäst skall inte ridas. Den skall gå i hage och röra sig efter egen förmåga. Däremot bör en ohalt spatthäst hållas igång och inte ställas av mer än nån dag här och där.

KL

Någon som vet hur man genom röntgenbilder ser om spatten är aktiv? Fick diagnosen på min 7-åring och rötgenbilderna var inte roliga. Nedersta och mellersta glidlederna var nästan helt sammanväxta med pålagringar osv.

Veterinären som gjorde undersökningen kunde inte svara på om spatten var aktiv, rådfrågade med en annan veterinär som sa att man ser det direkt på plåtarna? För övrigt märks inget på hästen, han busar, galopperar och lever loppan och spatten upptäcktes av en tillfällighet på klinik. Jag kan inte se att han är varken halt eller oren/stel.

Bör tillägga att vet. nr 1 sa att vi skulle prova behandla, medan vet. nr 2 inte förstod varför man skulle behandla med tanke på att man inte ens ser leden och kan heller inte komma in i den för att behandla. Så jag har valt att avvakta behanling tills jag får ett till utlåtande på röntgenbilderna.

Det finns ingen anledning att behandla om hästen är smärtfri, en del ger dock diverse tillskott för att "smörja" lederna. Jag vet inte om det gör någon nytta, men det lär inte vara skadligt åtminstone.

För att vara säker på om det pågår en aktiv process i benvävnaden brukar man scinta dem Det betyder att man sprutar in radioaktivt ämne i hästens blod. Det fäster mer i de aktiva ytorna och syns då som lysande fläckar på röntgenplåtarna.
Jag har förstått det som att det inte går att påvisa aktivitet helt genom vanlig röntgen.
Jag tror dock inte alla kliniker kan erbjuda scint. Då kanske man får mer gissa sig till(har hört ngt om att de aktiva fälten kan se luddigare ut.. men då ska man ju ha bra nog bilder/kamera för att kunna avgöra sånt.. jag vet inte..) hur det står till om det är för lång resväg alt om ägaren vill eller har råd etc. Helt gratis är det ju inte. Och alla försäkringsbolag täcker tyvärr inte ens på remiss.

+Lobelia

Tack för era svar! Jag har också förstått det som att inte behandla om hästen är smärtfri. Veterinären tyckte att han var något halt på vänster bak vid longerprov, men eftersom han även sliter utsidan på hovarna väldigt mycket så kunde hon inte svara på om det var fotens vinkel när den träffade marken som gjorde att han såg oren ut. Nu är han skodd, men jag har inte varit tillbaka på kliniken igen.

Någon som vet om hans sneda hovar kan bero på avlastning av spatten, eller är det så att snedheten kan ha utvecklat spatten från första början?

Veterinären trodde det kunde vara en kombination av både och, vilket jag tycker låter konstigt. Kan tillägga att jag står inför att byta klinik pga olika anledningar, därav har jag inte påbörjat eventuella behandlingar. Sen tror jag, att man även bör se till hästens välmående och jag kan verkligen inte se några som helst fel. Han är heller inte varm över haserna osv. Men det är viktigt att ha en veterinär bakom sig som ställer upp och kan svara på frågor osv. Ska ringa till en annan klinik i veckan och prata.

Nu förstår jag inte riktigt. Du har en häst som du tycker rör sig helt ok och som enl vet markerar på longeringsprov. Hur kommer det sig att du tog in hästen på utredning om du inte anser att det är något fel på den :confused:

En halt häst ska inte ridas, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt ;) Min häst har inte ett prickfritt och jämnt rörelsemönster därför att han är stel i bak vilket jag ibland kallar att han är halt, bästa "medicinen" är att ridas. Det märks helt klart en försämring om han stått nån dag. Han är även undersökt på klinik och har röntgats, vi följer veterinärens ordinationer.

Oj, bara försvarstal från mig men ville förtydliga lite...

Nu förstår jag inte riktigt. Du har en häst som du tycker rör sig helt ok och som enl vet markerar på longeringsprov. Hur kommer det sig att du tog in hästen på utredning om du inte anser att det är något fel på den :confused:

Förstår att du inte förstår ;) Har nog uttryckt mig lite luddigt. Jag åkte in och gjorde en grundkoll på honom (vilket jag brukar göra nästan varje år med mina hästar), sen sliter han hovarna väldigt snett båda bak vilket fick mig att tro att han kanske var låst/sned någonstans och därav slitaget. Spatten upptäcktes av en tillfällighet då hästen vägrade stå still och veterinären kunde inte genomföra ett ordentligt böjprov. Istället för att spruta leder mm för att eventuellt kunna släcka "orenheten" (som hon inte visste berodde på smärta eller att han satte ner foten konstigt) så valde vi att direkt röntga och där visade sig spatten. Efter det bestämde hon sig för att han var halt och inte oren längre, pga att han hade spatt. Hon sprutade inga leder och gjorde inget böjprov, så om han var halt/oren av spatten eller fotens vinkel kan man ju fortfarande inte säga.

Hur mycket ska man egentligen se till hästens välmående? Då menar jag att han springer och leker i hagen konstant, idag har han hoppat över staketet på 150 cm och sprungit runt för glatta livet ute på en åker, han är inte stel på morgonen som spatthästar brukar vara och JAG kan inte se att han rör sig annorlunda :crazy: Sen kanske en veterinär ser det jag inte kan se.. Men skulle han ha väldigt ont så borde han väl bli mer halt, såpass halt att iaf en vanlig person som jag kan se det?

Min häst hoppade 120 banor och vann LA dressyr med en senskada som tog ett år att läka. Hon hade säkert ont som bara den
men eftersom att hästar gör allt för att inte visa smärta så märktes det knappt, det som märktes var att hon ibland inte ville göra
högerslutor i galopp.

Så man kan inte lita på att hästen är ohalt och frisk bara för att den leker och springer och hoppar runt tyvärr.

Självklart kan man inte räkna med att de inte skulle ha ont bara för att de leker osv.. Det jag menar är väl mer hur man ska kunna märka att de har ont utan att märka det? Och en häst som har fruktansvärt ont kanske inte rör sig och springer på ett sådant sätt självmant? Sen förstår jag att den gör det om ryttaren ber den utföra vissa saker och gör då detta enbart för att vara ryttaren till lags.

Spatt är ju något som är kroniskt, och om inte jag kan se en hälta betyder ju det att jag måste åka till klinik för att veta om han är halt eller inte. Detta kan man ju tyvärr inte göra en gång i veckan :crazy:

Men nu hade du ju varit inne och kollat upp hästen och den är oren?

Och ja, har hästen har fruktansvärt ont så rör den sig ju helst inte. Men det finns fler lägen mellan frisk och fruktansvärt ont.
Hästen kanske har lite ont och behöver få hjälp just nu? :)

Jag förstår ditt dilemma och jag beklagar att du har en häst med spatt, roligare kan man ha det. Det är helt omöjligt att säga vad som är en "vanlig person". Vissa som kan jättemycket nedvärderar sin kunskap och andra som inte kan så mycket tror att de kan jättemycket. Och jag vet inte vad du kan.
Är man en rutinerad ryttare så känner man om hästen är oren när man rider. Men just bakbenshältor är svårare att känna än frambenshältor.
Nu står du trots allt med en spatthäst på halsen, läste om köpet på dina andra inlägg. Du får väl helt enkelt använda en del av pengarna du fick tillbaka på att försöka göra det bästa av situationen.
Ta reda på vilken veterinär i ditt område som är bäst på den här typen av problem och kör hästen dit för vidare utredning. Tills vidare kan du lika gärna rida den om du är duktig och tycker att den känns bra och att den inte surar eller protesterar vid ridning. Spatthästar skall nämligen gå om de inte visar hälta eller obehag. Det är det bästa för dem. Man vill också att glidlederna skall växa ihop, för när de har gjort det och om hästen fortfarande är hel, så är chansen relativt stor att det kommer att gå att använda hästen till ridning utan större problem i framtiden. Vilken nivå man kan lägga sig på är nog lite olika, men vissa kan gå fullt ut.
HA syra kanske kan hjälpa, och du kan alltid fråga veterinären om det kan vara aktuellt att sätta in en Tildrenbehandling om hästen är halt. Tildren har fått en del kritik, du får ta upp riskfrågan med veterinären. Lycka till!

Senast ändrad:

Beskriv din egen kunskap om spatt så ska jag försöka svara kortfattat på dina frågor.

Rent generellt är spatt precis som övriga ledproblem där förslitning av ledbrosket orsakar en förbeningsprocess i ledytan. Vid förbening mellan två ledytor anses en läkningsprocess ha skett, man bör dock ha i åtanke att förbeningen skett mellan två skelletdelar helt utan brosk glidyta i leden.

När hästen drabbas av spatt så innebär det att den får en torr kronisk inflammation i lederna glidyta, vilken nivå som drabbas kan vara olika. Glidleden bryts således ner pga inflammationen och slits alltså inte er.

Förbening sker precis som du skriver, men även den kan gå samma öde till mötes om åkomman blir aktiv igen. Risken för det finns ju altid eftersom spatt är en kronisk inflammation, den läker alltså inte ut men kan hamna i ett vilande läge.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 806
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 082
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna