Sv: "Utläkt spatt"
Jag köpte min häst för ett år sen som i januari visade sig ha spatt. Jag blev helnojjig och red inte de dagar han kändes oren i steget, kändes hemskt att rida en häst som var halt. Vilket var det sämsta jag hade kunnat göra. Han fick i princip bara gå promenader hela våren och hade i april en aktiv spatt. Förmodligen berodde det i första hand på annat men jag tror att jag hade kunnat hålla det borta genom att fortsätta rida som vanligt. Han har under sommaren haft några sämre perioder också som jag ridit bort, det bästa för en spatthäst är att hålla igång. Men vi hoppar i princip aldrig, nån stock i skogen vid enstaka tillfällen, är noga med lång uppvärmning och avskrittning. Tar aldrig pass på ridbanan för att undvika böjt spår. Klättrar inte.
Så här i efterhand skulle jag ALDRIG köpa en häst med spatt, inte nån häst alls med konstaterad sjukdom/skada. Det är mer eller mindre konstant oro, har jag råkat ta en rätt intensiv ridtur är jag nervös till nästa gång jag rider ifall han ska vara stel/halt. Har jag nån gång inte haft tid att rida en dag är det samma oro. Och det är hemskt att sitta på en häst som inte går rent, ÄVEN om man vet att det är bra för den. Dessutom är vi ju begränsade av att inte kunna göra allt jag vill göra, fast jag vet att jag tar det ett snäpp för försiktigt. Vi kan nog ta ett och annat pass på banan egentligen men jag är så otroligt rädd att han ska bli halt igen så då avstår jag hellre.
Försäkringen tog jag dock över från förra ägaren så alla klinikbesöken har ju gått på den.