"Utläkt spatt"

Sv: "Utläkt spatt"

Ja, det var rena mardrömmen att få det beskedet :( Men nu står jag ju här och måste försöka göra något åt situationen. Jag kan inte gräva ner mig och vara sur och ledsen, jag måste trots allt tänka på hästens bästa och försöka göra allt jag kan för honom.

Det är jättesvårt, eftersom veterinären inte kunde konstatera om han trampade snett eller var regelrätt halt. Nu har jag varit inne på klinik och fått han ordentligt skodd så att han skall få upp belastningen i ett nolläge istället för på utsidorna. Det var bara på tal om hälta på vänster bak, det är också här spatten är som värst och han sliter mest snett. Hovslagaren kollade på honom på löpargång och tyckte det såg bra ut efter skoning. Nu är han varken veterinär eller har sett hästen på böjt spår. Jag ska ringa till en klinik imorgon och försöka få ett mer vettigt utlåtande av röntgenbilderna. Veterinären har inte sett honom efter skoning bör tilläggas. Just nu står han på en dos med nyponpulver.

Ironwill: Ja, problemet är väl mer att vet. inte kunde säga om hältan/orenheten kom från själva snedbelastningen av hoven eller om han var halt pga spatt. Nu har han precis blivit skodd och veterinären har ej sett honom röra sig efter detta. Jag ska ta kontakt med annan klinik imorgon för vidare utredning och vad som måste göras :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 806
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 959
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 082
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V