Utkallning av veterinär

Sv: Utkallning av veterinär

Jag hade ringt vet vid broddspark. Har varit med om hästar som nästan dött när det gått in i leden.
Efter detta låter jag aldrig broddade gå med andra hästar.
Jag snålar aldrig med veterinärutlåtande, hellre ringa i onödan och ta den kostnaden. Jag har haft häst i länge och sysslat med hästar sen 68.

Det förstår jag. Jag är tacksam för att denna inte gått in i leden.
För mig handlar det inte om att skippa veterinär för att inte ta kostnaden. Jag har god ekonomi. Det är just bara det att man känner sig säker på det man beslutar. Om man är osäker - ringer man veterinär eller hästkamrat som vet, direkt.

Och jag önskar faktiskt och att hästarna i kollektivstallet kunde få gå ihop utan brodd eller i hagar var för sig. Detta är tyvärr inte möjligt. För som du beskrivit, broddsparkar kan bli galet.

Jag har blivit härdad med åren. Jag har tagit ut veterinär akut en gång då valacken gått omkull på nåt mystiskt sätt i hagen och skurit upp äckliga sår på fram och bakknä som behövde sys.

I de flesta fall om jag funderar själv och frågar de andra i stallet så kan man se vad som hänt och om veterinär behövs eller inte. Är jag ändå osäker brukar jag ringa vet. och fråga.

Jag tycker du ska vara glad över att folk i ditt stall bryr sig (Även om det var överdrivet) :bow:
I mitt stall bryr sig inte folk ens om att tala om när hästen har så ont att den stapplar sig in från hagen (Har varit med om det ett flertal gånger de senaste åren med hovbölder, fång, hovbensrotation och brutna ben) :crazy: :mad:
Eller jo vissa kan säga till OM de träffar en i stallet på kvällen :grin:

Jag är väl lite tvådelad i det med att ta ut vet. Vid vissa saker avvaktar jag, men oftast tar jag ut dem eller åker till kliniken.

Jag anser mig vara kompetent nog att bedöma om det behöver kallas ut veterinär eller inte, både när det gäller mina egna hästar och andras. Det finns typer av skador som jag hellre ringer en gång för mkt än för lite, men generellt så för mindre sår så rengör jag och håller uppsikt, undviker att peta för mkt. De broddskador som jag varit med om har jag aldrig behövt kalla ut veterinär för. :cool:

För mig är det förmodligen så att jag blivit "härdad" efter alla åren med häst. Men vissa i stallet har flertalet år mer med häst än mig då de är äldre, men de har inte "härdats".

Brukar aldrig citera när jag svarar första inlägget... men gör ett undantag.. ;)

Jag är nog som dig i det fallet. Är också rätt härdad.
Genom åren får man en känsla för när veterinär bör tillkallas och när man klarar saken själv.
Jag har erfarenhet av allt från vanvårdshästar som kommit till mig som såriga benrangel till konvalecenta tävlingshästar.. Plus allt annat som kan drabba vanliga hobbyhästar... Allt från broddsparkar till fånganfall...

*KL*

Jag har den hårda vägen lärt mig att sålla ganska väl bland skadorna. Sår är dock ett kapitel för sig. Jag ringer hellre en gång för mkt än en gång för lite i det fallet om jag är tveksam.

Även pyttesår som är lednära kan vara rejält akuta, och som TantEster påpekade, det är ibland väldigt fascinerande var ledavdelningarna är egentligen.

Jag har två fall där många nog avvaktat men jag inte gjorde det tack och lov.

Det första var en tvååring med ett litet pyttesår (bild finns) på kotan. Hästen stod dock en bit från flocken i hagen, och hade LINDRIGT förhöjd temp (38.3 jmf med 37.8 i normtemp). Ingen synbar hälta, aningens varm och svullen runt såret men eg inte mer än normalt.

Jag hade en hästägarkompis här, som ansåg jag var tvärfjollig när jag envisades med att ringa klinik. Klinikvet sa tre ord 'kom in nu'. Hästen lastades och åkte till klinik. Såret var inte jättedjupt, hade en sårficka precis under huden uppåt men 'inåt' var såret inte djupt. Dock var det lednära, och om såret infekterades var det en risk för leden.

Hästen blev kvar för observation på kliniken. När hon skrevs in hade hon lindrig temp, samt en lindrig hälta, under en grad i trav. I övrigt 'inget speciellt'.

Skulle få komma hem några dagar senare, när hon fick en liten tempstegring, och vips blev hon kvar på antibiotika. En vecka stod hon på klinik, det gick bra, kostade försäkringsbolaget 9000 kr och en hel del människor anser fortfarande att jag var övernojig. Kunde jag 'hållit koll på hemma'. Jag tror inte de vet hur FORT det går när du får infektion i en led, och hur mörkt det är på prognosfronten sen.

Andra var fbl som kom in med ett svullet knä. Inte halt, inte öm men VARM, och tvärsvullen/tvärfylld. DV kom ut, kliade sig i huvudet och hästen sattes på NSAID, samt för säkerhets skull då sticksår inte kunde uteslutas, penicillin.

På 4 - 5 dagar la sig hela svullnaden utom en liten mjuk carpalledsgalla. KNäet svalt, hästen pigg, glad och ohalt. Men jag kollade upp på klinik ändå. För att göra en lång och sorglig historia kort så mindre än ett år senare, X behandlingar och en operation, somnade hon, fyra år gammal. Nu hade det inet gjort ngn skillnad med att åka till klinik direkt t ex. Men betänk vad som hänt om jag tyckt 'ser fint ut, ohalt och bra, jag rider igång'..

Däremot, sår garanterat utanför led, de håller jag rena och håller ett öga på. Ringer bara veterinär om det måste sys (blivit rätt bra på att bedömma det), om jag misstänker främmande kropp i det, eller om det börjar se infekterat/inflammerat ut.

Det låter inte som ett trevligt stall. Verkar inte särskilt kollektivt eller säkert. Jag uppskattar att människor bryr sig om min häst, jag hjälper dem - de hjälper mig. Precis som det skall fungera i ett kollektivt stall. Det är grundtanken, skulle inte den finnas där, skulle det inte vara möjligt för mig att ha häst inackoderad. Men, jag gillar inte att bli överkörd.

Min häst fick en broddspark i lördags, var i stallet 20 min efter att insläpparen ringt mig, och ringde veterinären typ direkt. Han ju knappt kolla om han hade feber innan jag ringde. Dagen efter kom hon ut och satte in penicillinkur direkt. Så det kändes ganska skönt att hon kom. Det är ju min första häst och jag vill att han ska vara så frisk som möjligt, har ju inte varit med om speciellt mycket skador tidigare så.

Nu kommer hon ut igen på Måndag för att kolla in honom igen. :D

Jag är en sådan som avvaktar... ringer runt till folk jag vet har erfarenhet (efter 20 år i hästsvängen känner man några ;) )

Brukar avvakta ett dygn, tempa hästen med jämna mellanrum och titta på hästen i allmänhet, hur ögonen ser ut, äter och dricker den? avföring? hur den rör sig osv osv...
är det öppet sår så tvättar jag det och ev. lägger om det beroende på hur stort det är såklart och hur det ser ut...

Men nej, det är inte ofta jag ringer ut veterinär, sist var för.. hmm 4 år sedan, hehe.

(förutom vaccination och ge lugnande vid skoning/klippning då men det räknas inte riktigt)

Men så har jag haft min häst i 8 år också så jag kan se på en kilometers avstånd om det skulle vara nåt fel ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 612
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 148
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V