Sv: Utkallning av veterinär
*KL*
Jag har den hårda vägen lärt mig att sålla ganska väl bland skadorna. Sår är dock ett kapitel för sig. Jag ringer hellre en gång för mkt än en gång för lite i det fallet om jag är tveksam.
Även pyttesår som är lednära kan vara rejält akuta, och som TantEster påpekade, det är ibland väldigt fascinerande var ledavdelningarna är egentligen.
Jag har två fall där många nog avvaktat men jag inte gjorde det tack och lov.
Det första var en tvååring med ett litet pyttesår (bild finns) på kotan. Hästen stod dock en bit från flocken i hagen, och hade LINDRIGT förhöjd temp (38.3 jmf med 37.8 i normtemp). Ingen synbar hälta, aningens varm och svullen runt såret men eg inte mer än normalt.
Jag hade en hästägarkompis här, som ansåg jag var tvärfjollig när jag envisades med att ringa klinik. Klinikvet sa tre ord 'kom in nu'. Hästen lastades och åkte till klinik. Såret var inte jättedjupt, hade en sårficka precis under huden uppåt men 'inåt' var såret inte djupt. Dock var det lednära, och om såret infekterades var det en risk för leden.
Hästen blev kvar för observation på kliniken. När hon skrevs in hade hon lindrig temp, samt en lindrig hälta, under en grad i trav. I övrigt 'inget speciellt'.
Skulle få komma hem några dagar senare, när hon fick en liten tempstegring, och vips blev hon kvar på antibiotika. En vecka stod hon på klinik, det gick bra, kostade försäkringsbolaget 9000 kr och en hel del människor anser fortfarande att jag var övernojig. Kunde jag 'hållit koll på hemma'. Jag tror inte de vet hur FORT det går när du får infektion i en led, och hur mörkt det är på prognosfronten sen.
Andra var fbl som kom in med ett svullet knä. Inte halt, inte öm men VARM, och tvärsvullen/tvärfylld. DV kom ut, kliade sig i huvudet och hästen sattes på NSAID, samt för säkerhets skull då sticksår inte kunde uteslutas, penicillin.
På 4 - 5 dagar la sig hela svullnaden utom en liten mjuk carpalledsgalla. KNäet svalt, hästen pigg, glad och ohalt. Men jag kollade upp på klinik ändå. För att göra en lång och sorglig historia kort så mindre än ett år senare, X behandlingar och en operation, somnade hon, fyra år gammal. Nu hade det inet gjort ngn skillnad med att åka till klinik direkt t ex. Men betänk vad som hänt om jag tyckt 'ser fint ut, ohalt och bra, jag rider igång'..
Däremot, sår garanterat utanför led, de håller jag rena och håller ett öga på. Ringer bara veterinär om det måste sys (blivit rätt bra på att bedömma det), om jag misstänker främmande kropp i det, eller om det börjar se infekterat/inflammerat ut.