Uthyrning av box.

jassica

Trådstartare
Jag skulle vilja höra med er här på Buke vad ni har för erfarenhet av att hyra ut en box i erat stall. Jag har en box som står tom, och skulle vilja hyra ut den, men vad har ni för erfarenheter? Jag är lite rädd att man i oturen kan få tag på någon inte så seriös person som kanske inte tar hand om sin häst på bästa sätt, och att detk anske blir lämnat lite över åt mig. Jag vet att man lär skriva kontrakt osv, men hyr jag ut en box och hästens ägare kanske inte sköter hästen så har jag inte hjärta till att inte se till att hästen har det bra etc. och då kanske jag skämmer bort ägaren lite??

Eller är jag bara lite orolig och tror att det värsta ska hända? Sen också jag har ett litet stall på gården,men fyra boxar och det är bara jag som ahr mina hästar här, så vill man ju givetvis att man ska komma bra överens etc. men om man inte gör det?

Vore tacksam och få svar från er som främst har inackodering i erat stall,men även ni som hyr in er i ett stall; berätta hur det funkar, och eventuellt vad som inte funkar.

Tack/Jässica

Sv: Uthyrning av box.

Har både positiva och negativa erfarenheter av inhysningar. Oftast så har det negativa gått att förändra genom att man kommunicerat och kompromissat, alltså har det inte varit några allvarliga saker:)
En av fyra har var så pass jobbig och besvärlig att det var stor lättnad när denne flyttade. Resterande som har flyttat har gjort det för att få hästen närmare sig samt komma närmare träningsmöjligheterna - dom är hjärtligt välkommna i framtiden igen.

Om allt fungerar som det ska och båda parter trivs med varandra som stallsällskap så är det positiva enligt mig:
-Man blir mindre bunden till mattiderna (om man delar på det).
-Kan underlätta och hjälpa varandra vid sjukdom, resa osv (handlar om att ta och ge).
-Man lär sig av varandra (tycker själv att man växer något enormt som människa genom det).
-Får ridsällskap och trevliga pratstunder vid stallarbete (visst är tystnad underbart, men i längden blir det tråkigt).

Det negativa kan vara:
-Inhysningen utnyttjar en, oftast med anleningen "men du har ju stallet på gården..."
-Skapas bråk över hur ev. uppdelning av pass ska vara (bråk/tjaffs överlag).
-Den inhyrda är omöjlig att kompromissa med.
-Den inhyrda försöker styra och ställa för mycket, rent av över andras hästar.

Med mera (på både pos. och neg. saker), det hela handlar om hur man själv och den inhyrda är. Bäst är att försöka hitta någon med ungefär samma syn på hästhållning, oftast blir det en bättre stämning då.
Jag har själv stall för tre hästar, varav två boxar är upptagna av mina odjur. Alltså är vi bara två hästägare, och det tycker jag är jättebra - betydligt lättare att slå samman två viljor än tex. 20 stycken:)

Det med att någon inte skulle ta hand om sin häst har jag aldrig sett som ett problem. I avtalen jag har står det klart och tydligt att djurskyddslagen måste följas, och efterföljs inte det så är det ett avtalsbrott = jag häver avtalet och personen kan packa sina saker och dra, omedelbart. Har nolltolerans när det kommer till djurskyddet, hästarna ska må bra här och när djurskyddsinspektören kommer ska allt vara klart godkänt!

Har både positiva och negativa erfarenheter av inhysningar. Oftast så har det negativa gått att förändra genom att man kommunicerat och kompromissat, alltså har det inte varit några allvarliga saker:)
En av fyra har var så pass jobbig och besvärlig att det var stor lättnad när denne flyttade. Resterande som har flyttat har gjort det för att få hästen närmare sig samt komma närmare träningsmöjligheterna - dom är hjärtligt välkommna i framtiden igen.

Om allt fungerar som det ska och båda parter trivs med varandra som stallsällskap så är det positiva enligt mig:
-Man blir mindre bunden till mattiderna (om man delar på det).
-Kan underlätta och hjälpa varandra vid sjukdom, resa osv (handlar om att ta och ge).
-Man lär sig av varandra (tycker själv att man växer något enormt som människa genom det).
-Får ridsällskap och trevliga pratstunder vid stallarbete (visst är tystnad underbart, men i längden blir det tråkigt).

Det negativa kan vara:
-Inhysningen utnyttjar en, oftast med anleningen "men du har ju stallet på gården..."
-Skapas bråk över hur ev. uppdelning av pass ska vara (bråk/tjaffs överlag).
-Den inhyrda är omöjlig att kompromissa med.
-Den inhyrda försöker styra och ställa för mycket, rent av över andras hästar.

Med mera (på både pos. och neg. saker), det hela handlar om hur man själv och den inhyrda är. Bäst är att försöka hitta någon med ungefär samma syn på hästhållning, oftast blir det en bättre stämning då.
Jag har själv stall för tre hästar, varav två boxar är upptagna av mina odjur. Alltså är vi bara två hästägare, och det tycker jag är jättebra - betydligt lättare att slå samman två viljor än tex. 20 stycken:)

Det med att någon inte skulle ta hand om sin häst har jag aldrig sett som ett problem. I avtalen jag har står det klart och tydligt att djurskyddslagen måste följas, och efterföljs inte det så är det ett avtalsbrott = jag häver avtalet och personen kan packa sina saker och dra, omedelbart. Har nolltolerans när det kommer till djurskyddet, hästarna ska må bra här och när djurskyddsinspektören kommer ska allt vara klart godkänt!

Nej men precis ska man försöka hitta någon som man tror sig kan passa ihop, jsut om man ahr ett litet mindre stall. det du nämde, att man kan bli lite utnyttjad med att jag har ju ändå stallet på gården, det var det jag tänkte på, givetvis om jag bestämmer för att hyra ut mon box, så kan ajg absolut ta in ut hästen då jag ändå tar in mina två osv, och att om jag vill åka bort någon gång kan deninhysta även ta hand om mina hästar. Ja vi får se hur jag bestämmer mig föratt göra. tack för svret!

Jag brukar köra med att var och en tar hand om sin häst om inhyrda känner att jag kan ta hand om all "skitgöra" utan en vettig anledning (=utnyttjar mig). Det för att dom ska fatta hur bunden man faktist blir om man måste infinna sig i stallet tre bestämda tidpunkter varje dag.
För som sagt, visst kan jag ta både in & utsläpp samt alla utfodringar - för oftast är det alltid någon hemma vid dessa tider. Men i helsikke heller att jag tänker göra det utan att få tillbaka något, antingen ekonomiskt eller via tjänst.

Hur man väljer att göra är upp till var och en, man kan trixa till det till alla möjliga lösningar, men utgå från vad DU vill ha först. Många tjänster som ingår i hyran = mer pengar, mindre frihet. Endast kallhyra = lite pengar, mer frihet.

ja det är sant som du skriver, kan man skriva egna kontrakt på detta eller vad tycker du är bäst? med köpta, för det går kanske och lägg till då om det är något man tycker fattas i kontraktet.

Nej men precis jag kan göra de saker du skriver såsom fodring då jag går hemma på dagarna, men när jag får ett jobb har jag ju inte denna möjlighet. Dock går mina med fri tillgång på hö, och foder får de morgon och kväll så de får inte något lunchhö det äter de när de själv blir sugna.

Hur har du gjort när du valt hyresgäster? pratat med de i förgående stall om hyresgästen stått i ett annat, eller litar du helt på ditt intryck av hyresgästen?

Tack för att du svarar!

Jag använder mig av avtal som min mor har utformat och det har funkat bra, däremot så ger ju färdigskrivna avtal en större trygghet har jag för mig. Om det mot all förmodan inte kan göras tillägg på färdiga avtal (har ingen aning om det går eller ej) så kan du i alla fall se det som en idekälla för hur du ska utforma ditt avtal:idea:

Jag vet inte riktigt hur jag har valt faktist... Har ett par gånger frågat efter referenser från tidigare stall, men eftersom jag bor i en ganska liten stad så känner man det flesta hästmänniskor och vet vad dom går för.

Det bästa är (om man inte känner personen) att fråga om referenser och själv bygga en uppfattning om hyresgästen. Finns även konstiga stallägare som av ren och skär elakhet kan ljuga ihop historier för att tex. ge igen åt en inhysning som flyttat...

okej ja men även att man skriver ett eget, lär ju det tas på fullt allvar om något inte funkar eftersom hyresgästen då skrivit under det.

Jag har ju ett litet stall, och främst att jag hålelr på och funderar på att hyra ut en box, är att jag vill ha lite sällskap och vad är då bättre än en till som brinner för hästar?! Det jag undrar lite på är tänk om man verkligen inte trivs ihop, för jag vill inte heller slänga ut någon på bar backe, man kan ju ha precis som när man flyttar från lägenhet, dvs uppsägningstid. Och verkar man helt dum i huvudet om man inte vill ta någon boxhyra??:confused:

Om du skriver kontrakt på alla rutiner samt vad som väntas av hästägaren så vet ju denna vad som gäller.

Jag har haft lite olika situationer , exempel 1 när jag var inhyrd.
Stallägaren ändrar hela tiden rutiner & ansvar till att det från när jag kom dit med hästen gällde att jag kom en gång/dag & skötte min häst samt ev gav fodret om jag prickade ngn av tiderna till att jag skulle få ta varannan helhelg med ALLA stallpass(stalet 2 mil från mej så det blev dyra resor 3 ggr/dag), kunde inte vara i stallet då det inte fanns uppvärmd stallkammare tex & vnta där hela dagen heller.

Samt att stallägaren ändrade till minst ett mål utfodrigt/dag samt mocning till HENNES häst på helgerna fast hon minsann inte skulel mocka åt min häst då det var hennes tur:smirk:
Så för att få samma service som gällde när jag flyttade dit hästen ville hon ha 1000 spänn extra , jag flyttade självklart därifrån.:devil:

Ett annat exempel:

Jag hade inhyrning i mitt stall & tog på mej alla utfodringar & inga stallpass krävdes heller.
Utsläppen sköttes oxå, enda kravet var att hästägaren tog hand om sin häst.

& det gick bra?nehej då.
Hästägaren började med att klaga på sina krämpor so gjorde att hon aldrig kunde komma till stallet(hon hade visst cancer i hjärnan & problem med leder & blodcirkulation vilket gjorde att hon inte kunde mocka åt hästen samt ens motionera den:angel: )
Skaffa skötare tänker man kanske då?nej det skulle ju JAG fixa.

Hästen fick 4 kg kraftfoder/dag samt 12 kg hö, ett nervigt vbl som ägaren tyckte var mager fast den hade minst 3 cm hull över revbenen.
Självklart lutade det med att hästen blev så pigg att den sparkade sönder stallet & fick jag ersättning?nej.

Men jag fick "äran" att sticka & rida hästen eftersom den behövde springa av sig & inte kunde vara normal om den inte fick motion, när jag motionerade hästen gick det bra för hästägaren att rida min häst då den var tryggare:smirk:
Ja, kanske tryggare för att den faktiskt fick motion & lämplig fodermängd & att jag faktiskt tar mej tid att uppfostra mina hästar:devil:

Till slut var jag tvungen att avhysa människan, det fuinkade inte helt enkelt då hästen gick bärsärk & ägaren aldrig visade sig i stallet.
Sista veckan sa hon att hon inte ides köpa hö till sin häst utan skulle ge den enbart lusern:eek:

Var bestämd från början, annars blir man utnyttjad.

ja men precis, bara man är bestämd så ska det nog gå. Ja det värtsa som hnät dig i mina ögon, måste väl ändå varit när du inte fick ersättning när hästen sparkade sönder stallet. Då skulle jag bli lite matt.... tack för du tog dig tid att svara!

Jag har 4 boxar och har haft 1-3 inackorderingar under några år nu. Tycker det är trevligt med sällskap i stallet och hjälp ibland när vi åker bort. Vi har kontrakt och 'stallregler' men eftersom vi är så få räcker det långt att vara rak med hur man vill ha det och inte var petig med andras 'misstag'. Jag tar en fast kallhyra och sedan betalar var och en för egen förbrukning av hö/strö etc. Visst kan det vara jobbigt när folk har åsikter om hur man borde ha det men man får försöka vara öppen i sinnet och se det som att det är förslag i all välmening.

Fundera över varför du vill hyra ut, är det för pengarnas skull är det nog inte värt det. Ser du andra mervärden så ställ dem mot eventuella nackdelar som att andra kommer att ha synpunkter på 'ditt liv'.

Jag har 4 boxar och har haft 1-3 inackorderingar under några år nu. Tycker det är trevligt med sällskap i stallet och hjälp ibland när vi åker bort. Vi har kontrakt och 'stallregler' men eftersom vi är så få räcker det långt att vara rak med hur man vill ha det och inte var petig med andras 'misstag'. Jag tar en fast kallhyra och sedan betalar var och en för egen förbrukning av hö/strö etc. Visst kan det vara jobbigt när folk har åsikter om hur man borde ha det men man får försöka vara öppen i sinnet och se det som att det är förslag i all välmening.

Fundera över varför du vill hyra ut, är det för pengarnas skull är det nog inte värt det. Ser du andra mervärden så ställ dem mot eventuella nackdelar som att andra kommer att ha synpunkter på 'ditt liv'.

Nej det är inte för pengarnas skulle hade du läst tidigare svar så har jag skrivit om folk tycker man är dum i huvudet om man inte vill ha något betalt. Vill bara ha sällskap.

Jag har ettt litet stall och har haft en inhyrning i typ en månad nu. Jag var lite tveksam innan men nu käns det jättebra. Tjejen som hyr in är bra och hjälper till om jag är borta och det är jättekul att ha sällskap att rida med och så. Men det är nog viktigt att det verkligen är rätt person.

Jag har nyligen renoverat mitt stall och har två inhyrda i mitt stall.
Den ena som är "två" mamman och barnet är jätte ansvarstagande. De har haft häst tidigare och är väldigt duktiga,trevliga och hjälpsamma :love:
Men sen e det den andra som hyr här, hon är en tjej (14år) och det är hennes första häst. Hennes föräldrar vet inget om hästar, men hon har ridigt på ridskola ett par år.
Men hon är hur mirakalööööööss som heeelst!!!!! Helt galen är hon, hon red första dan hon hade hästen och själde alla mina saker och mitt foder! hon är påhäning och vill va med mig heela tiden (jag vill rida ensam ibland också!) och hon rider sin häst fel "tycker jag" alldeles för mycket och för hårt. Hon köper söker och vill t.ex. köpa en gammal sadel av mig och jag lät henne. Men sedan har hon inga pengar :eek: och hennes föräldrar är arga på mig!:eek: inte mitt fel jhu!!!:mad: Hon är otrolig, men kan inte slänga ut henne, hon är min granne och hon har ingen annanstans hon kan ställa sin häst.
aaaah hon e lite jobbig! och jag har inte lärt mig att vara bestämd ännu men det ordnar sig väl?! :confused: I hope so :angel:
Hehe ^^
Men det kan bli jättebra och jättejobbigt, helt beroende på människan! ;O :cool:

(inte särkilt utvecklat text, bara kladdade ner det lite snabbt)))))!!

Senast ändrad av en moderator:

Om du vill ha inhysningar så se till att få dit rätt folk.
jag har haft en del problem under den tiden jag haft inhyrda i mitt stall.Bla
*Tjafs om ditt och datt
*folk som vill styra och ställa
*skitsnack om allt och alla osv osv,listan kan göras lång.

men det är bra att ha hjälp med fodringar mm och ridsällskap kan ju vara trevligt.
MEN ...ett stort MEN.det hjälper inte att ha kontrakt tyvärr,folk gör som dom vill ändå har jag upptäckt.

Träffa de som vill ha plats hos dig några gånger innan du bestämmer dig för att dom får platsen,be om referenser och lyssna på din magkänsla.

Lycka till.

Jag har nyligen renoverat mitt stall och har två inhyrda i mitt stall.
Den ena som är "två" mamman och barnet är jätte ansvarstagande. De har haft häst tidigare och är väldigt duktiga,trevliga och hjälpsamma :love:
Men sen e det den andra som hyr här, hon är en tjej (14år) och det är hennes första häst. Hennes föräldrar vet inget om hästar, men hon har ridigt på ridskola ett par år.
Men hon är hur mirakalööööööss som heeelst!!!!! Helt galen är hon, hon red första dan hon hade hästen och själde alla mina saker och mitt foder! hon är påhäning och vill va med mig heela tiden (jag vill rida ensam ibland också!) och hon rider sin häst fel "tycker jag" alldeles för mycket och för hårt. Hon köper söker och vill t.ex. köpa en gammal sadel av mig och jag lät henne. Men sedan har hon inga pengar :eek: och hennes föräldrar är arga på mig!:eek: inte mitt fel jhu!!!:mad: Hon är otrolig, men kan inte slänga ut henne, hon är min granne och hon har ingen annanstans hon kan ställa sin häst.
aaaah hon e lite jobbig! och jag har inte lärt mig att vara bestämd ännu men det ordnar sig väl?! :confused: I hope so :angel:
Hehe ^^
Men det kan bli jättebra och jättejobbigt, helt beroende på människan! ;O :cool:

(inte särkilt utvecklat text, bara kladdade ner det lite snabbt)))))!!

okej men hade jag haft en sådan i mitt stall hade jag skickat ut henne iallafall, och för det första skulle jag aldrig ta in någon som är 14, någon som bara ridit på ridskola ett par år. men hoppas det löser sig för dig.

Om du vill ha inhysningar så se till att få dit rätt folk.
jag har haft en del problem under den tiden jag haft inhyrda i mitt stall.Bla
*Tjafs om ditt och datt
*folk som vill styra och ställa
*skitsnack om allt och alla osv osv,listan kan göras lång.

men det är bra att ha hjälp med fodringar mm och ridsällskap kan ju vara trevligt.
MEN ...ett stort MEN.det hjälper inte att ha kontrakt tyvärr,folk gör som dom vill ändå har jag upptäckt.

Träffa de som vill ha plats hos dig några gånger innan du bestämmer dig för att dom får platsen,be om referenser och lyssna på din magkänsla.

Lycka till.

ja men precis, har inte bestämt mig ännu,men blir det så så återkommer jag om hur det går. Tack allihopa för era svar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar