Utgifter,sadlar och foderstater.

T

Tajtish

Jag funderar på att ta en häst på foder så jag har lite frågor:

Vad det blir för utgifter per månad och även per år?
Hur passar man ut en sadel?
Hur beräknar man foderstaten till ens häst?

Hm.. ja ni kanske tycker att jag verkar väldigt okunnig, men jag kommer att ha många hästkunniga omkring mig som kan hjälpa mig om det behövs och någon gång måste man ju lära sig.. ;)

Den som ingenting frågar får ingenting veta..:angel:

Sv: Utgifter,sadlar och foderstater.

Det är ju svårt o säga exakta utgifter eftersom det varierar från kommun till kommun o stall till stall.

Men jag betalar:
1500:- kallhyra per månad
ca 1000:- i foder o bädd/mån
300:- ridhus avgift/mån
850:- för skoning vart 5:e/6:e vecka
Försäkring, beror på vilken du tecknar och belopp, men det brukar ägaren stå för om man inte avtalar annat. Se till att du har ett ordentligt kontrakt!

Sen är det veterinärkostnader. Om hästen är frisk, så är det bara vaccinationer.

Angående sadeln, så bör du låta en sadelutprovare komma ut och gå igenom vilken typ av sadel som passar din häst. Man måste inte köpa sadel av utprovaren, men man får hjälp att hitta en modell som fungerar bra och sen kan du leta efter en begagnad.

Beräkna foderstat är lite klurigt om du tex inte har en analys på grovfodret. Det finns massa med trådar i ämnet, och det finns länkar till hippocampus som hjälper en med uträkning. Men det handlar om att hästen utför ett visst arbete och att man täcker deras behov för det! Du bör veta hur mkt hästen väger, skillnad på behov på en 350kg ponny och en 650kg häst! Och som sagt, vilken typ av arbete den gör. I ditt fall är det nog ingen tävlingshäst, utan mera skogsmulleridning och behovet är inte lika högt i energi tex då som en häst som ligger i tävlingskondition.

Men sök i alla olika möjliga trådar här på Buke, du kommer hitta massa bra information. Sen är det bästa att dislutera med ägaren, han/hon vet ju vilken foderstat hästen står på , o bästa vore att få utrustningen medskickad... :)

Lycka till
/cj

Vill du ha hjälp med foderstat kan du PM:a mig! :smirk: Men du ska fråga ägaren också vad denne vill.

Det beror ju helt på var i landet du bor. Häromkring ligger kallhyran oftast på 200-600 kr/månad. Spån ca 250:-/mån, foder beror ju också på vad det är för häst och hur mycket den äter. 1 kg kraftfoder om dagen kostar ca 120 kr/mån. Om du köper hö för 2 kr/kg och ger 8 kg om dagen blir det knappt 500 kr/mån. Men du kan likaväl få tag på hö för 1 kr eller 1,50 eller 2,50 per kilo... Hökostnaden slipper du ju på sommaren om du har bra bete. Har inte en aning om vad en betesplats kan kosta. Skoning 500-900 per gång. Veterinär får man räkna med någon tusenlapp då och då om det inte händer något riktigt allvarligt. Försäkring står hästägaren för om du är fodervärd, annars kostar den ett antal tusenlappar per år beroende på vad du har för häst.

Själv har jag eget stall och tar eget hö så jag kommer ofta undan på 12-15000 om året för två hästar om jag inte har några större inköp, typ sadlar eller dylikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar