Utgångshästar!

K

kamitza

Jag har två st hästar som är utegångs hästar, men jag blir inte klok på dom, har ju en ligghall så dom kan gå in när det är dåligt väder men dom går aldrig in står heller ute i regn och blåst.
Dom är bara inne när jag sköter om dom.
Visst är det konstigt?

Sv: Utgångshästar!

många hästar går inte in i ligghallar utan är hellre utanför.
Finns en studie som visade att under en vinter hade de hästarna som var med i undersökningen endast varit inne i ligghallen två :eek: gånger.

Om dom inte vill gå in i ligghallen så vill dom inte. Håll koll så dom har tillgång till hö dygnet runt eftersom det tar på krafterna att vara ute och hålla värmen. Men annars är der nog bara att låta dom vara. Dom tar ingen skada.

...och så tar människor in sina hästar för att de tror att de hällre vill vara inne.. :smirk:

Hästar är ju olika invider, vissa trivs bättre ute och tål kyla, blåst, väta mm mer än andra. Man lär ju känna sin egen häst med tiden, och vet vad som är bäst för den.

Oftast är orsaken att ligghallen är felplacerad eller att det inte finns tillräckligt med utgångar.

Om man ska bygga en ligghalll så ska man kolla var hästarna helst står i hagen och sedan bygga den där, då blir den använd.

De ska ha utsikt åt olika håll så de fortfarande kan hålla koll efter "rovdjur".

Mina går bara in dit för att göra sina behov. Kul... not.
Ligghallen känns nog mysig för en människas behov, men har man hage med naturliga möjligheter för ex vis lä så väljer mina lätt bort en konstgjorda dito.

När det blåser som d-gast står de på den mest öppna ytan med vinden ruskandes i manen.

Djurskyddsinspektören är nöjd iallafall och OM nu ngn av pållarna skulle ändra sig så...

Om hästarna vill vara ute så är det deras beslut, om det finns ligghall eller vindskydd och dom vill gå in så gör dom det.
Jag tror att det är bättre och sundare om hästarna får gå ute. Hästarna lever mer som hästar och inte som saker som ska in varje kväll eller dag. Hästar behöver inte stå inne 16 timmar per dygn! Dom mår bättre om dom får leva som hästar!
Men det ska finnas tillgång till ligghall eller vindskydd, då har dom ett val ändå att gå in om dom vill.

:banana:

Min medryttarhäst och hans hagkompis går på lösdrift i en väldigt stor hage och har en ligghall med två utgångar - men varje gång jag kommer till stallet oavsett ruskväder så står de utanför. :confused:
Eller min medryttarhäst stod faktiskt inuti den och kissade på halmen idag. :p

Jag har två st hästar som är utegångs hästar, men jag blir inte klok på dom, har ju en ligghall så dom kan gå in när det är dåligt väder men dom går aldrig in står heller ute i regn och blåst.
Dom är bara inne när jag sköter om dom.
Visst är det konstigt?

Eftersom det är så att hästar att flyktdjur så kan det vara så att de känner sig otrygga inne i ligghallen eftersom de inte kan ha kontroll vad som händer utanför?
I det vilda var de ju tvungna att vakta på vilda djur som kunde anfalla så att de kunde fly snabbt.

haha ja så är det med våra hästar oxså, fast dom går in å lägger sig å sover där mitt på dagen (ibland) när det är solsken ute!! dom är då lustiga:D.

kanske för att det är skugga där :cool:

visst är det skugga där, orsaken att jag tog upp det var att dom går in i bland å sover när det är fint väder men står ute när det är "storm", regn ute. dom går in när det passar dom helt enkelt.:)

Våra hästar brukar mest gå in dit på somrarna för att komma undan elaka bromsar och gassande sol.Alla utom vår stora nordvensk som helt enkelt älskar sitt utestall!!!Han som anses vara den som klarar bäst av att gå ute dygnet runt!
Ibland under värsta vinterovädrena brukar jag dock tvinga in dem och låsa dörrarna,jag har svårt att sova om jag vet att de kanske blir blöta....

Ytterligare ett bevis på att människan tror att den vet o kan allt.

Eftersom vi har total avsaknad av naturligt beteende, så kommer vi säkert hitta på massa saker som djuren inte bryr sig om.

jag har på lösdrifter sett att hästarna inte föredrar att gå in,står hellre i regn/rusk/blåst och snöoväder mitt ute i hagen.

det gånger jag sett hästarna inne i ligghallen på lösdrift är endast om dom blivit utfodrade där:smirk:

Oj det här kommer bli svårt att förklara (kanske måste visa en bild)
panorama%2Bhagen%2Bliten%2Bo%2Btext.JPG

Under taket finns en dörr direkt in till en av boxarna - det är den vägen vi brukar ta in hästarna.

Är det dåligt väder så brukar båda stå där under och bara kika ut med huvudet. Blir ändå ganska naturligt eftersom de då har bra utsikt över markerna runt omkring.

Ser nu hur taskig hagen ser ut - Måste bara säga att den är lagad och till och med utbyggt lite mer mot fotografen...

Senast ändrad av en moderator:

Vi har sju hästar på lösdrift i stor kuperad hage med skog och ängsmark. De har en stor ligghall, tre foderhäckar med fri tillgång till stråfoder(hö, hösilage) på olika platser i hagen och vatten på två ställen (uppvärmd vattenkopp på ett ställe och så hinkar i ligghallen). I ligghallen har de även fri tillgång på mineraler, alger och salt.
Det händer att de fodras med stråfoder inne om de själva valt att gå in innan vi fodrar. Kraftfoder får de utanför hagen.

Av de sju hästarna så är det faktiskt fem som går in ibland om det blir allt för blött och :devil:.
De uppskattar att kunna stå o pilla i halmen och sova torrt ibland. De är inne kanske 3-7 timmar i veckan under de blöta årstiderna.
Sommartid står hela flocken i ligghallen om det är soligt, trots att de har både öppna ängar vid sjön(fläktar bra där) och skog med skugga så väljer de hallen. Då kan de lätt stå inne fyra-fem timmar i sträck.

ändå är det lag på att man ska ha hall vintertid, men inte sommartid:confused:

an inte hålla med om att ligghallar inte utnyttjas. jag har ett föl som går med jämnåriga och äldre hingstar och dem hittar man i 90% av fallen vid regn just i lösdriften, där ligger de och gosar i halmen i väntan på att regnet skall avta. de hade nog blivit ganska besvikna om de inte hade nånstans att gömma sig.

jag har inte skrivit att hallarna inte utnyttjas... Men det kanske var ett knapplån?

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 867
Senast: Tiffany
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat