Utförd tjänst av privat person utan kvitto

BitterAss

Trådstartare
Vet ej om tråden ligger där den ska ( vänligen flytta den annars)

Om man hjälper en person "svart" med lov om betalning dagen efter, men pengarna har fortfarande inte dykt upp & ett antal sms har skickats.

Senast idag har X påminnt personen om att h*n saknar betalning för tjänster utförda den 29/5-08. Personen svarar då att pengar inväntas nästa vecka & då ska X få betalt men nu vill personen ifråga ha kvitto på det utförda arbetet. Då svarar X att det då läggs på moms på de 2000 kr , vilket personen kallar för " efter trissat pris"(momsen alltså) & tänker inte betala det. Och X svarar då att det blir då utan kvitto.

Lägger man på moms på vita pengar? annars blir det väl svart( och utan kvitto)?

Snälla, inga påhopp jag vill bara veta.

Sv: Utförd tjänst av privat person utan kvitto

Jag blir lite förvirrad av din fråga. Personen ska alltså ha 2000 kr för ett arbete utfört utan kvitto. Ja, då är det alltså priset utan moms, dvs "svart". Lägg till moms på beloppet, och utfärda ett kvitto, då blir det "vitt". Eller var det något annat du undrade :confused:???

Svart är det samma som olagliga inkomster där man lurar samhället på skattemedel. Därför vill man inte ha papper på det. Det ska inte gå att bevisa vid en kontroll.

I det här fallet hänger det också lite på vilken typ av tjänst och om den som utfört den har F-skattsedel eller inte. När man ska avgöra vad som ska betalas. Har inte den som gjort tjänsten F-skatt så ska den som betalar även göra avdrag för inkomstskatt innan utbetalning. Precis som alla andra arbetsgivare. Är den som gjort tjänsten momsredovisningsskyldig ska han i sin tur även själv betala in momsen.

Kan tillägga att efter som det här med svart är olagligt är det svårt att få rätt när det blir problem av det här slaget.

Svart - oskattad inkomst som inte deklareras med socialaavgifter

Masse har redan gett ett bra och uttömmande svar. Värt att nämna igen: har man inte momsregistrerat sig och kan visa papper på att man ÄR momsregistrerad får man inte ta ut moms.

Har man INTE F-skattsedel ska utbetalaren dra av skatt (30 % för sidoinkomst) OCH betala arbetsgivaravgift. Det blir inte så mycket kvar att utbetala om bägge delar dras på pengen, det är över 60 %...

Svarar alla;

Okej då är jag med. det handlar om skoning av 4 travhästar åt en amatör utan företag, som nu vill ha kvitto efter de här månader som har gått. Men kan h*n begära kvitto om det är svart? ( och ja jag vet att det är olagligt, men vanligt inom travet). X har inget företag längre.

Svarar alla;

Okej då är jag med. det handlar om skoning av 4 travhästar åt en amatör utan företag, som nu vill ha kvitto efter de här månader som har gått. Men kan h*n begära kvitto om det är svart? ( och ja jag vet att det är olagligt, men vanligt inom travet). X har inget företag längre.

Jag förstår inte riktigt. Har ingen av parterna F-skattesedel?

Om du som privatperson utfört en tjänst så är den väl knappast momspliktig:confused: Kvitto och redovisning, ja - bara för att det inte är momsat innebär det inte att det är svarta pengar.

Jag vet inte, kanske jag har missförstått din fråga?

Hur kräva in pengar för en tjänst är en annan femma och kanske inte helt enkelt:crazy:

Jag vet inte om jag har förstått saken rätt, men vad jag kan uttyda så vill inte tränaren betala för sig och har förmodligen blivit sur över nåt och vill nu ha ett kvitto för den utförda tjänsten.
Tränaren har all rätt i världen att begära ett kvitto för betalning av utförd tjänst.
Jag antar att ni hade en "privat överenskommelse" att tjänsten skulle utföras svart (dvs utan moms). Om tränaren vill bryta den överrenskommelsen så finns det inte mycket att göra åt saken.
Den enda lösningen som jag kan se är om du känner någon som har ett företag och är villig att låta dig skriva kvittot på h*ns företag.

Jag vet inte om jag har förstått saken rätt, men vad jag kan uttyda så vill inte tränaren betala för sig och har förmodligen blivit sur över nåt och vill nu ha ett kvitto för den utförda tjänsten.
Tränaren har all rätt i världen att begära ett kvitto för betalning av utförd tjänst.
Jag antar att ni hade en "privat överenskommelse" att tjänsten skulle utföras svart (dvs utan moms). Om tränaren vill bryta den överrenskommelsen så finns det inte mycket att göra åt saken.
Den enda lösningen som jag kan se är om du känner någon som har ett företag och är villig att låta dig skriva kvittot på h*ns företag.

Nästan rätt, h*n är en amatör med 4 hästar & har vid påminnelse sagt att hon har gått i personlig konkurs. Detta kollades idag via KF & tingsrätt, någon sådan finns inte utan h*n använder det som ursäkt. Visst, dåligt med pengar kan alla ha. DOck är hästarna h*n har inte gammel skodda (finns i samma by) & vi antar att grannen, som har F-skatt sedel, numera skor där. Men vi har hört att där är det dealen "tjänster & gentjänster".

Om du som privatperson utfört en tjänst så är den väl knappast momspliktig:confused: Kvitto och redovisning, ja - bara för att det inte är momsat innebär det inte att det är svarta pengar.

Jag vet inte, kanske jag har missförstått din fråga?

Hur kräva in pengar för en tjänst är en annan femma och kanske inte helt enkelt:crazy:

Nej det är det jag undrar, hur det ligger till med moms, svart eller inte, vitt osv.

Utan F-skattesedel kan man inte ta ut moms som sen redovisas, dock kan man skriva ett kvitto på 2500 kr inklusive moms och sedan ta upp det som en intäkt av hobby i deklarationen. Då blir det vita pengar, lagligt redovisade.

Men risk för att låta gnällig, det här är just den typen av affärer man inte ska ägna sig åt.

Utan F-skattesedel kan man inte ta ut moms som sen redovisas, dock kan man skriva ett kvitto på 2500 kr inklusive moms och sedan ta upp det som en intäkt av hobby i deklarationen. Då blir det vita pengar, lagligt redovisade.

Men risk för att låta gnällig, det här är just den typen av affärer man inte ska ägna sig åt.

Okej, som sagt jag vet inte alls hur det fungerar men kände att jag ville reda ut det.

Nu är det inte jag som har affärer ihop med denna, men man lär sig att man ska akta sig för vissa personer.

Du behöver vara momsregistrerad för att få ta ut moms. Det räcker inte med F-skatt.

Men, vad är det för fel på att som privatperson göra affärer?? Det är väl inte mer oseriöst än något annat, så länge man skriver eller erhåller kvitto och kan redovisa det som inkomst av hobbyverksamhet.

Det verkar som om merparten av folket på Buke tror att ingen moms=svart inkomst men så är det ju inte alltid!

För mig sker detta automatiskt, sorry borde ha skrivit det också.

Men, vad är det för fel på att som privatperson göra affärer?? Det är väl inte mer oseriöst än något annat, så länge man skriver eller erhåller kvitto och kan redovisa det som inkomst av hobbyverksamhet.

Men här handlade det inte om hobbyverksamhet, här handlade det om svart inkomst. Sen ser man ofta trådar där den ena parten utfört arbete eller tjänster utan kvitto, får inte ut pengar och undrar sen hur man ska göra och vilka rättigheter man har. Sanningen är den, man har inga rättigheter vid svarta inkomster.

Det förslag jag skrev längre ner i mitt förra inlägg baserades just på hobbyverksamhet, i fall du inte hann se det.;)

Ok, det hann jag se- nu;)

Men här handlade det inte om hobbyverksamhet, här handlade det om svart inkomst. Sen ser man ofta trådar där den ena parten utfört arbete eller tjänster utan kvitto, får inte ut pengar och undrar sen hur man ska göra och vilka rättigheter man har. Sanningen är den, man har inga rättigheter vid svarta inkomster.

Det förslag jag skrev längre ner i mitt förra inlägg baserades just på hobbyverksamhet, i fall du inte hann se det.;)

Förlåt, men detta tycker jag är typiskt Buke att döma & tala om hur fel alla andra gör & hur bra man är själv och att bara den som startar tråden som är den "skyldige" och enda i Sverige som gör såhär.

Jag har inte pratat om hur jag ska få ( eller i detta fallet min sambo) ut pengar, utan jag hörde mig för om hur det var med kvitto, moms eller ej!

För svart verksamhet finns ju inga regler alls egentligen. Så man kan inte säga hur ni kan eller skall agera.

Ni lär ju inte kunna använda er av kronfogden heller.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hur vanligt är det igentligen att människor som bedriver hästverksamhet har verksamhet? Själv tar jag emot hästar för inridning och...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 438
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar