Utfodring. Hur gör ni?

MiiaLi

Trådstartare
Hur gör ni med era hundar när det kommer till utfodring...

Har era hundar fri tillgång till torrfoder hela dagen?
Om inte, vilka tider får de mat?
Ger ni endast torrfoder eller burk? Kanske båda två?

Har ni några tips på hur man "bantar" sin hund?

Slut på frågor...tror jag :d

Sv: Utfodring. Hur gör ni?

Min hund får mat två gånger om dagen. Morgon och kväll. Tiden ät lite svävande, men det brukar bli runt kl. 08.00 och kl. 18.00.
Han äter Klass, som är ett färskfoder.
Vad gäller bantning så är det väl samma för alla varelser, mindre energi in än vad som görs av med? Så minska aningen på maten och motionera mera är vad jag skulle göra.

Billy är inte valp längre, så han får två gånger om dagen. Klockan 9 och 18, ungefär.
Ivan (valp) får tre gånger om dagen, klockan 9, 13 och 18 (ungefär).

Meeeen, eftersom hundarna helst äter varandras mat och det är svårt att bara utfodra Ivan och få honom att äta upp allt så får Billy numera ett mellanmål när Ivan får sin lunch.

De får inte fri tillgång, utan de får så mycket som rekommenderas till deras ålder, motion och vikt.
Båda får torrfoder, RC.

Mat blir det 2 ggr om dagen, morgon vid 9-tiden och kväll vid 5-tiden.
Han äter torrfoder, Taste of the Wilds fiskvariant.

Ibland får han även lite annat typ konserverad vom eller hjortkött. Är noga med att det är 100% vom/hjort i burkmaten, alltså inga konstiga spannmål eller köttbiprodukter från annat djurslag.
Om jag har kokt ris över kan jag blanda ner det i torrfodret.

Behöver din hund gå ner i vikt är det mindre mat och mer motion som gäller. Ibland kan det hjälpa att byta fodersort också, beroende på vad hunden äter nu.

Mina får mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Tiden brukar vara kl. 8 på morgon och runt 18 på kvällen. De äter Bravo färskfoder.
Ang. bantning så är det väl bra att har ett foder som passar hundar som ska ner i vikt. Mycket motion´.

Jag fodrar när jag stiger upp, dvs allt mellan 06.00-12.00. På kvällen får de mellan 17-22 beroende på hur dagen ser ut.

De får vom og hundemat, vom och standart just nu. Ibland även lite kindköttskross.

Vår hund har fri tillgång till torrfoder hela dagen.
Mest äter hon matrester med oss, och givetvis får hon en egen kvällsmacka när vi fikar.
Hon är pigg och glad, och i lagom hull, När hon löper matvägrar hon..:crazy:

* Jenny *

Våra får mat 06.00 och tidigast 18 på kvällen, senare om vi är iväg och tränar.
Dom vuxna får Proformance active adult, 6-8dl beroende på aktivitet och godismängd under dagen nu vintertid, mer på sommaren. Valparna får Profine puppy chicken and potatoes, den ena 10-12dl beroende på aktivitet, den andra 12-14dl.

Dom vuxna är 5 år gamla kastrater, en flat och en flat/pointerkorsning. Valparna är två 6½ månad gamla flat-hanar.

Går dom vuxna upp vikt - öka motion och minska maten! :)

Senast ändrad:

Jag fodrar när jag stiger upp, dvs allt mellan 06.00-12.00. På kvällen får de mellan 17-22 beroende på hur dagen ser ut.

De får vom og hundemat, vom och standart just nu. Ibland även lite kindköttskross.

+ 1 på den, förutom kindköttskrosset. Mina får en del köttslamsor när jag får det från saluhallen. Senast fick jag en stor bit älgkött tex. Och en hel del märgben och knotor och så serveras också.

Normalt får Kailzie mat en gång om dagen när vi kliver upp på morgonen, och sedan någonting att gnaga på på eftermiddagen. Märgben eller knorrar eller någonting annat som räcker en stund.
Nu när vi har valp/unghund hemma har det varit torrfoder (RC) tre gånger om dagen, sedan två. Morgon och kväll.

Har inte riktigt bestämt huruvida vi ska jobba tillbaka till en gång om dagen när den lilla blivit stor, eller inte.

mina får en gång per dag, någon gång mellan 18 och 19. bravo färskfoder. äldre damen blir lite för rund om hon får en hamburgare bravo per dag varje dag, så några dagar i månaden får hon en halv och utöver det en massa hackade morötter. funkar bra för oss :)

Jag har alltid haft fri tillgång på torrfoder. Tycker att det fungerar bäst så. Sen får mina hundar lite rester, mm. Men huvudfödan kommer från torrfodret.

Mina får två gånger per dag, förmiddag och kväll/natt. De äter alla Bravo färskfoder.

Jag BARFar min hund, dvs han får rå mat, mest kött/animalier, ben o ibland en del grönsaker.
Mat får han oftast varje dag, tidpunkten varierar. när han är hos nattmatte/husse får han något slags ben vid läggdags.

Kl

Nyfiken fråga, ni son ger en gång per dag ger ni då så dom har mat i princip hela dagen eller äter dom upp all mat på en gång och sedan väntar ca 24 timmar till nästa utfodring? Eller ger ni dom matrester från er mat? Klagar inte på er på något sätt utan är som sagt endast nyfiken:)

Jag ger hundarna jag är hundvakt åt 2 gånger per dag, ena äter sakta och har ofta nyss fått slut mat när det är dags för nästa utfodring, hon får även rester om det blir över och är lämpligt åt henne. Båda äter torrfoder.

Nyfiken fråga, ni son ger en gång per dag ger ni då så dom har mat i princip hela dagen eller äter dom upp all mat på en gång och sedan väntar ca 24 timmar till nästa utfodring? Eller ger ni dom matrester från er mat? Klagar inte på er på något sätt utan är som sagt endast nyfiken:)

Björne får mat en gång om dagen och det får han på kvällen. Detta för att han tröttnar annars. Han måste vara ordentligt hungrig innan han ska äta annars struntar han i det. Kräsen fransk bulldogg...
Han får färskfodret Vom og hundemat och det äter han oftast upp på en gång. Äter han inte så ställer jag in det i kylen så provar vi igen under dagen nästkommande dag och då äter han alltid.
Han har alltid ben framme (torkade oxben eller hjortben) som han gnager på och får lite torrfoder som godis under dagen när vi är i stallet t.ex. Även en del hästskit slinker ner :angel:

Mina hundar har alltid ätit upp det dom får, när det är bengivor så kan det ju ta ett tag att få i sig benen.
matrester blir det sällan.

Mina hundar äter alltid upp allt på en gång. Jag vet inte Hur mycket mat som skulle krävas för att det skulle räcka hela dagen för Kailzie. ^^

mina slukar sin mat på fem minuter och är sedan klara för dagen :) anledningen till mattiden är att den äldre tiken vi tog över var van att äta en gång per dag, och ingen av dem ville äta före 10-11-snåret på förmiddagarna. (gällde även när lillan var valp, lögn i h*vete att få henne att äta tre-fyra mål per dag. två ville hon ha, max) förmiddagsmatning passar dåligt i schemat under veckorna, så de får en gång per dag, har lite ben och liknande att tugga på under dagarna, vittjar glatt matskålar hemma hos folk när vi är på besök, oavsett vilken tid det är, och är lagom i hull för det mesta, bara jag håller koll på gamm-tanten...

Jag ger två gånger per dag. Om det inte ätits upp lämnar jag det ibland framme och ibland tar bort beroende på vilken hund som inte ätit och hur mycket som blev kvar. Jag ger ibland Bravo färskfoder och ibland torrfoder och ibland lite av varje. Jag har ofta lite torrfoder i någon aktiveringsleksak som man kan jobba med under dagen om man får lite tråkigt och blir sugen på en bit.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 120
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V