Utfodring före, under och efter tävling

Z

zahleka

Hej på er,

Jag tänkte höra lite med er hur ni utfodrar era hästar före, under och efter tävling. Vilka fodermedel använder ni? Vad har ni för häst? Hur tänker ni, vilken är er strategi?

Sv: Utfodring före, under och efter tävling

hejsan jag tävlar på varmblodshästar, alla våra hästar har fri tillgång till ensilage,korn havre betfor salt och mineraler är deras foderstat.
på morgonen inför en längre distans, fodrar vi minst 2,5 tim innan tävling. efter tävling fri tillgång till ensilage men ingen kraft. morgonen därpå kraft och elktolyter för åreställa balansen.
mvh anne

Sv: Utfodring före, under och efter tävling

Min häst går inga längre tävlingar ännu och inte heller snabbt så han får gå på bete dygnet runt och tas in på natten/dagen ett par dagar innan tävling så han inte är så himla trött i mössan. Han har alltså fri tillgång på gräs och han får även havre (1,5 kg) och mineraler (ev krafft groov också beroende på hur betet är.) När vi åker på tävling och även natten innan liar jag gräs pga högre vattenhalt än hö så brukar vätskebalansen hålla sig bra även om han skulle dricka lite sämre när han sover borta. Ser även till att ta med liat gräs till tävlingen så han äter det under natten innan om vi sover över och till grinden om det skulle vara dåligt med gräs där (man vet aldrig, har varit med om att det bara finns ljung och grus....)Behåller samma kraftfodergiva som vanligt innan tävling och tar bort den helt under tävlingen och resten av den dagen. Under tävling går det åt MASSOR av blöt betfor! Dagen efter får han bara lite kraftfoder och går ut på betet som vanligt igen. Han brukar vara extra sugen på mineraler efteråt så det erbjuds han extra.

Liknande trådar

Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
427
Senast: Blyger
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
418
Senast: Pegasus63
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 063
Senast: Sharpless
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka