Utfodring av unghäst m proteinbrist

Saigon

Trådstartare
Behöver lite goda råd ang min 1-åriga unghingst. Han går sedan i vintras på lösdrift med en grupp jämnåriga. De har fri tillgång till hösilage och utfodras 2 ggr per dag med kraftfoder.

Min kille behöver dock mer protein än de övriga. Han är tunn i halsen och bukig medan de andra är runda och fina. Helst av allt skulle jag vilja ge fri tillgång på lucern men eftersom de andra hästarna inte har behov av något extra så vill inte någon av de andra ägarna vara med och betala. Och då min kille dessutom inte är speciellt ranghög så skulle han heller inte få i sig så väldigt mkt gissar jag om man hade fri tillgång.

Jag behöver därför ge en bra giva på de två utfordringstillfällen som ges. Han står just nu på 2 kg svarthavre (som ingår i avgiften) och 0,5 kg krafft grov 125. Men det är som sagt inte tillräckligt.

Samtidigt så är jag orolig för att ge för mkt då de endast får två gånger per dag. Då jag själv bor 8 mil därifrån så kan jag heller inte ombesörja fler fodringar. Så frågan är hur jag ska utfodra? (Någon analys finns inte på hösilaget).

Hur hög giva vågar man ge till en unghäst per mål? Som det är nu får han 1 kg havre och 0,25 kg krafft grov per mål. Frågan är om man ska byta ut 125:an mot 0.5 kg pluss grön istället? Eller kanske krafft protein? (men känner mig tveksam till dessa produkter då de bara får max 2 mål).

Eller ska jag byta ut havren mot enbart 125? Hur mkt vågar man i så fall ge per mål? 1 kg per mål? Vågar man det?

Lucern är ju egentligen det mest skonsamma men samtidigt så får det inte ta hur lång tid som helst för honom heller att äta upp sin giva för då kommer det bli problem i förhållande till de andra (och blir det för besvärligt för de ansvariga så vet jag av erfarenhet att det är lätt att det börjas att "fuskas" för att få till en smidig hantering av samtliga).

Så hur bör jag bäst göra? Känner mig väldigt rådvill....

Sv: Utfodring av unghäst m proteinbrist

Jag skulle antingen lägga till soya skrå billigast eller byta så han får Hippo Alfa . Binder man upp hästarna så du vet att han får i sig maten ?

Vad har du för värden överhuvudtaget på ensilaget/Hö ?

Värden vet jag inte. Det har inte gjorts någon analys och ingen av de andra är intresserade av att göra någon. Bryr mig i det här fallet heller inte så mkt om det eftersom jag har noll koll på hur mkt han sätter i sig.

Fast å andra sidan så kanske man inte alls ska våga sig på tex krafft protein om man inte har någon som helst koll på värdena...?

Ja, de binds upp.

Lägga till soja till vad? Den existerande givan med 1 kg havre och 0.25 kg krafft grov 125 (per mål)? Har funderat på soja också men känner mig lite tveksam då det ju med soja särskilt gäller att hålla koll på maxgivan och därmed måste man ju veta vad de väger. Jag har inte en aning om vad han väger (fast det är klart med ett viktband skulle man väl iof kunna får reda på ett ungefär iaf).

Hippo Alfa är bara lucern va?

Men hur mkt vågar man ge per mål (bortsett från soja och tex krafft protein med maxgivor) av tex grov 125 eller lucern med tanke på att de bara får två gånger per dag? Att man kan ge fritt av lucernet egentligen vet jag, men då äter de ju också lite då och då under dagen. Om jag skulle ge det vid de två utfodringstillfällena så blir det ju ganska mkt för magen att ta hand om på en gång. Tycker redan att det känns lite för mkt med 1,25 kg kraftfoder på en giva.

Nu är det så att just iår skulle jag absolut kräva en analys av grovfodret , om inte annat skulle jag faktiskt betala den själv ....

För du behöver allarahelst nu när du har unghäst få veta vilka kvoter du har på grovfodret .

Det är din unghäst som du nu föder upp som sen visar sig få problem i framtiden pga av fel uppfödning ?
Och tyvärr är det så att kan du inte lösa det på lösdriften måste du hitta en annan lösning på hur du ska göra med din unghäst .

Och har han svårt att hålla sig nu så är frågan hur han kommer hålla sig i hull när det sen dessutom blir kallt ute ..

Mvh Mia

I ditt fall hade jag gett enbart Krafften, alltså ingen havre. Krafft groov är ju ett såkallat fullfoder och har därmed alla mineraler etc. som behövs. Dock är rekomendationen på en åring förmodligen högre än 0,5 kg/dag för att de värdena ska uppnås. Svarthavre innehåller ju mycket fett, men det hade jag isf. hellre lagt till i form av vanlig matolja.

Har du möjlighet att ge hästen annat foder så skulle jag lägga till alfalfa/lucern. Det är ju både protein och kalk i det. Antingen hack eller lucernpellets. Dock är jag, sedan mitt äldre sto blev akut dålig, lite försiktig med lucernpellets. De ska blötas innan jag ger dem isf! Hon fick just Hippo alfa och var sjuk i kolik nästan 1 vecka. Var på håret att vi fick ta bort henne.

Min åring äter 10 kg hösilage med bra analys, 1,5 kg Stud cubes från d&h, 3 dl risgranulat och 1kg alfahack om dagen.

Är den avmaskad och tandkollad?

Bryr mig i det här fallet heller inte så mkt om det eftersom jag har noll koll på hur mkt han sätter i sig.

Fast man inte har koll på exakta kg är det bra att veta värdena på grovfodret. Kvoter är det viktigaste då.
Vet man tex att kvoten Ca/P är ok på grovfodret så fixar man så det är ok på kraftfodret också. Helst på en växande häst är det superviktigt med mineraler. Proteinbrist ser man ju men Ca-brist ex syns inte utanpå.

Du kan även fundera på om hästen har mask. Det drabbar olika individer olika trots att de går tillsammans.
// Linda

Fast man inte har koll på exakta kg är det bra att veta värdena på grovfodret. Kvoter är det viktigaste då.
Vet man tex att kvoten Ca/P är ok på grovfodret så fixar man så det är ok på kraftfodret också. Helst på en växande häst är det superviktigt med mineraler. Proteinbrist ser man ju men Ca-brist ex syns inte utanpå.

Du kan även fundera på om hästen har mask. Det drabbar olika individer olika trots att de går tillsammans.
// Linda

Nej, det är klart, det tänkte jag inte på! Men då är det ju idé att ta en analys ändå.

Mask har han inte. Har nyss gjort ännu en kolla masken som han nollade på.

Jag hade nog antingen försökt hitta en annan lösdrift åt honom eller så helt enkelt kastrera och stalla in. Alla hästar kan inte ta för sig och må bra på en lösdrift. Din häst kanske är sådan att han helt enkelt äter långsammare och behöver ha några timmar på sig i en egen box för att få i sig rätt mängd?

Annars hade jag börjat ge sojamjöl, det tycker alla hästar om (de jag träffat på) och det är lätt att äta även för den som äter långsamt.

Jag hade nog gett 1 kg svarthavre, 1 kg krafft 125 och 0.4 kg sojamjöl. Dela denna givan rakt av på två så blir det inte för mycket kraftfoder per gång.

Det borde få upp kvoten, kanske hade jag ökat på sojan lite mer sen när man ser hur han reagerar. Lusern är visserligen jättebra men om man har en häst som äter långsamt så kommer den att äta ännu långsammare om den får lusern, det är skrymmande och dessutom beskt i smaken.

I ditt fall hade jag gett enbart Krafften, alltså ingen havre. Krafft groov är ju ett såkallat fullfoder och har därmed alla mineraler etc. som behövs. Dock är rekomendationen på en åring förmodligen högre än 0,5 kg/dag för att de värdena ska uppnås. Svarthavre innehåller ju mycket fett, men det hade jag isf. hellre lagt till i form av vanlig matolja.

Är den avmaskad och tandkollad?

Ja rekomendationen på grov 125 är 2-4 kg så det är betydligt mer. Ska ta en analys på grovfodret trots allt så får vi se. Och nej, tandkoll har jag inte tänkt på. :bow: Men han är avmaskad som han ska och han har nollat på båda analyserna.

Jag hade nog antingen försökt hitta en annan lösdrift åt honom eller så helt enkelt kastrera och stalla in. Alla hästar kan inte ta för sig och må bra på en lösdrift. Din häst kanske är sådan att han helt enkelt äter långsammare och behöver ha några timmar på sig i en egen box för att få i sig rätt mängd?

Annars hade jag börjat ge sojamjöl, det tycker alla hästar om (de jag träffat på) och det är lätt att äta även för den som äter långsamt.

Jag hade nog gett 1 kg svarthavre, 1 kg krafft 125 och 0.4 kg sojamjöl. Dela denna givan rakt av på två så blir det inte för mycket kraftfoder per gång.

Det borde få upp kvoten, kanske hade jag ökat på sojan lite mer sen när man ser hur han reagerar. Lusern är visserligen jättebra men om man har en häst som äter långsamt så kommer den att äta ännu långsammare om den får lusern, det är skrymmande och dessutom beskt i smaken.

Jo, det är det som det lutar åt om jag inte får rätsida på det. Men det vore synd då hagarna i så fall kommer bli så begränsade i jämförelse med vad han har nu. Men jag är beredd på det.

Ja, det är just det som jag känner med lucernet också, att det finns risk för att det tar så pass lång tid för honom att äta upp i jämförelse med de andra att det kommer bli strul. Av den anledningen är ju soja väldigt bra!

Tack för råden! :laugh:

Nu är det så att just iår skulle jag absolut kräva en analys av grovfodret , om inte annat skulle jag faktiskt betala den själv ....

För du behöver allarahelst nu när du har unghäst få veta vilka kvoter du har på grovfodret .

Det är din unghäst som du nu föder upp som sen visar sig få problem i framtiden pga av fel uppfödning ?
Och tyvärr är det så att kan du inte lösa det på lösdriften måste du hitta en annan lösning på hur du ska göra med din unghäst .

Och har han svårt att hålla sig nu så är frågan hur han kommer hålla sig i hull när det sen dessutom blir kallt ute ..

Mvh Mia

Jo, jag är väl medveten om allt det. Däremot hade jag inte tänkt på kvoterna! Så det blir en analys trots allt.

Hippo Alfan tror jag nog är bättre än growen och ja det är ett fullfoder med smp på 135 .

Ger du ett kilo per 100 g häst behöver du inga mineraler har jag för mig det står på säcken .

Är pålle även kollad på bandmask ?

Sen är det ju så att det tar fruktansvärt på hingtsungarna på lösdrift med så mycket lek och växt det tar på dom .

Vad bra att du överväger att ta en hö analys . Kolla upp på forumet vilka som är billigast . Det skiljer en hel del kan jag säga :crazy:

Mvh Mia

Hippo Alfan tror jag nog är bättre än growen och ja det är ett fullfoder med smp på 135 .

Ger du ett kilo per 100 g häst behöver du inga mineraler har jag för mig det står på säcken .

Är pålle även kollad på bandmask ?

Sen är det ju så att det tar fruktansvärt på hingtsungarna på lösdrift med så mycket lek och växt det tar på dom .

Vad bra att du överväger att ta en hö analys . Kolla upp på forumet vilka som är billigast . Det skiljer en hel del kan jag säga :crazy:

Mvh Mia

Jasså är det? Jag trodde det "bara" var lucern. Men då ska jag kolla upp det!

Japp, även bandmask.

Jo, det är ju det. Det är extremt mkt bus och lek. Och som sagt, om jag kan få honom att fungera på lösdriften så vore det det absolut bästa men går det inte så får jag stalla in honom igen.

Tack för tipsen! :bow:

Satsa på att ge ett proteintätt kraftfoder, dvs ej havre. Du kan byta ut den mot groov125. Jag skulle lugnt ge 1,5 kg/utfodring dvs 3 kg om dan.
Annars kan du ge hippo alfa.
Eller sojamjöl.
Eller pluss grön.
Vore bra att ha koll på analys. Och mask! Och om han verkligen får komma fram och äta grovfoder (lågrangad?) annars kanske han behöver ännu mer kraftfoder.

Med alfan får du 135/10 per kg foder. Med Kvarnbys lusern får du 150/8,5 per kg foder.

Jag hade absolut valt lusernen, som dessutom är billigare.

Så man vågar ge så pass mkt som 1,5 kg per tillfälle? Jag trodde jag redan låg på nästintill tok för mkt med 1,25! Men inser nu med ju fler som svarar att det är jag som varit för harig.

Det är guld värt med buke!

Tack! :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar