Utfodring av unghäst m proteinbrist

Sv: Utfodring av unghäst m proteinbrist

Vi fodrar våra avanda föl från 6 mån, med succesivt ökad giva av Groov 125, med minst 2kg/dag i samband med avvänjning och sen ökas givan upp till 4-6kg/dag fram till 1-års betet, grovfodret är analyserat och det bästa går till fölen och de högdräktiga stona.

Föl på lösdrift äter inte så mkt grovfoder så att det täcker behovet, därav ger vi 2-6kg groov125 under vinteråret mellan 6 mån-1år. Flocken är blandade kön i storlek 8-12 föl, stona flyttas i mars/april till annan lösdrift när polkarna börjar visa hormonella betteenden:)

Mellan 1.5-2 år, på lösdrift, fram till bete får dom fortfarande fri tillg på de högsta värdena årets produktion av grovfoder gett, samt 3-6 kg Groov 125/dag/häst.

Alltid så roligt att läsa dina foderråd angående föl/unghästar. Jag tycker det är så skönt att se någon etablerad uppfödare (som jag tror du är..) våga utfodra sina unghästar ordentligt.

Med alfan får du 135/10 per kg foder. Med Kvarnbys lusern får du 150/8,5 per kg foder.

Jag hade absolut valt lusernen, som dessutom är billigare.

Det där är inte sant att Kvarnbys lusern är billigare den kostar ca 204 kr per 25 kilos säck 6.54 + moms =8.175 kr / kilot

Alfan kostar 7,16 Kr ink moms / Kilot = 25 kilo= 179 kr Dock kanske man kan spara några ören på att det är något mer protein i kvarnby lusernen samtidigt om man sparar mineraler med hippo Alfan ?

Skulle nog hellre utgå efter vad höanalysen säger vilket som passar bäst ?

Mvh Mia

Har Kvarnby ändrat sin storlek nu i dagarna? Våra säckar är 30 kg, medan Hippo har 25 kg. Det blir ju lite prisskillnad om man delar med fel vikter...

Har Kvarnby ändrat sin storlek nu i dagarna? Våra säckar är 30 kg, medan Hippo har 25 kg. Det blir ju lite prisskillnad om man delar med fel vikter...

Inte vet jag men jag har beställt från Kvarny foder och fick dessa priser och när dom räknar per kg + moms och från 25 kgtill 125 kg (vilket pris jag nu uppgivit ) och en pall på 30 säckar blir 750 kg (blir ett annat pris )så får jag det till 25 kg säckar .
Vet inte vad det har för relevans när kg priset är 6.54+ moms per Kilo vilket blir 8,175 kr Kilo ,vilken storlek det är på säckarna kilopriset är ju det samma ?

Och det är över en månad sen jag fick uppgifterna .

Mvh Mia

Senast ändrad:

*kl*

Men, när ni pratar om Hippo grow eller hippo alfa, den heter väl "Hippo Grow alfa"?! Eller finns de flera olika? :confused:

Alltid så roligt att läsa dina foderråd angående föl/unghästar. Jag tycker det är så skönt att se någon etablerad uppfödare (som jag tror du är..) våga utfodra sina unghästar ordentligt.

Tack!:)

Vi försöker att göra så bra och rätt det bara går, med att analysera allt grovfoder, ge det bästa till föl, unghästar och dr ston.

Vi räknar foderstater, fodrar med "ögat" och försöker att läsa av vilka som inte klarar av lösdrift utan måste in på stall och vila lite mer, samt fodras upp om dom är tunna.

Föl/unghästar som står på stall får inte lika mkt kraftfoder som de som går på lösdrift, pga mindre rörelse och mera vila. Ändamålet är att så många som möjligt skall kunna gå ute, men vissa måste in i perioder och hanteras eller fodras mera individuellt.

Vi har ett helt annat kilopris. Som billigast strax över 3 kr/kg, som dyrast 4.25 kr/kg.

Jo, det heter Hippo Grow Alfa. Sedan finns det en Grow som heter Breed också.

När jag köpte kvarnby lusern i vintras var det först 30kg säckar men sedan blev det 25kg. Köpte både av återförsäljare o direkt i Staffanstorp. De gjorde en rätt bra prishöjning.
Priset hos en återförsäljare just nu är 162kr för 25kg. Ett kg-pris på 6,48.
// Linda

Nu har jag inte läst hela tråden så du kanske redan fått samma/liknande svar.

Men jag skulle lägga till mer krafft groov. Du skulle kunna ta bort lite av havren istället men 2 kg om dagen krafft groov är ingen fara i vilket fall... Annars kan du ge krafft pluss grön (bra med mineraler i) eller krafft protein. Båda innehåller mycket protein och då behöver du inte så stora givor. Soja är också en idé men inte om man vill vara miljövänlig ;)

Ger du ett kilo per 100 g häst behöver du inga mineraler har jag för mig det står på säcken .

Men det beror ju helt på vad grovfodret innehåller. Jag gillar inte när det kommer såna påståenden på fodersäckarna. Det är missvisande. Samma sak på kraffts säckar med rek. giva/dag. Bra om de skriver maxgiva men resten är bara dumt. Allt beror ju på hur mycket grovfoder hästen orkar äta och vad det innehåller...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar