Utfodring av tränande & tävlande galoppörer

Natasja

Trådstartare
Jag är inte i galoppbranschen men är nyfiken på hur ni fodrar era galoppörer!
Vad äter de och hur mycket per dygn och gärna den totala mängden energi och protein per dygn om ni har koll på det? Tacksam för svar! Skriv gärna ungefärlig vikt på hästen också!

Sv: Utfodring av tränande & tävlande galoppörer

Jag vet, att man numera inte kan fodra utan att räkna ut på milligrammet hur mycket man ska ge av varje, men ögat och luktsansen har alltid varit min bästa referenskälla.

Tyvärr kan jag inte vara till bättre hjälp än så.

Sv: Utfodring av tränande & tävlande galoppörer

Fri tillgång på ett grovfoder av hög hygienisk kvalitet och smakligt.Fri tillgång HELA dygnet således i hagen, boxen och i walkern.
Sedan är det individuellt vad hästen skall ha för att fungera och prestera optimalt.Dén startande fbl häst jag haft under mina 3 decennier som galopptränare som behövt minst har fått ca 3 kg kraftfoder och den som ätit mest åt 14 kg kraftfoder, per dygn.
Utfodring är en vetenskap där erfarenheten har en mycket STOR betydelse.
Jag kan fodra en häst frisk som en ägare haft grava problem med, tex.
Ni är välkomna om ni behöver mer hjälp.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 868
Senast: Kalkon87
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 535
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 565
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka