Utfodring av högpresterande (Islandshäst)tävlingshäst?

Gullan86

Trådstartare
Tänkte höra med er som tex varit hästskötare eller kanske äger högt tävlande islandshästar.
hur ser deras foderstater ut?
tex vad ger folk sina hästar inför en avelsvisning där hästarna måste vara så slimmade det bara går utan att bli magra.

hur funkar det, tränas hästarna dygnet runt och går ensamma i en liten hage utan gräs o box på natten med 4kg hö och 5kg kraftfoder eller hur funkar det?

vill höra hemligheterna hur de riktiga tränarna utfodrar sina hästar inför SM, VM och avelsvisningar osv.

Sv: Utfodring av högpresterande (Islandshäst)tävlingshäst?

De får stora mängder protein, men väldigt lite energi.

men jag har alltid hört (från isisägare) att islandshästar inte tål protein särskilt bra?? att dom får utslag, svullna ben od.

men jag har alltid hört (från isisägare) att islandshästar inte tål protein särskilt bra?? att dom får utslag, svullna ben od.

Jag upplever tvärtom, dessutom är hästen skapt för att skrapa varje uns av näring ur grovfodret, tittar man sen på vad grovfodret har för näringsinnehåll på Island så får de oss att blekna. Till de ger man de tränande hästarna ett foder som heter Hnokki, innehåller bl a soja olja och lite annat. Här ligger viss det smrp på ca 120 per kg foder.

Svullna ben beror nog på annat, vill man ha det till foderrelaterat så tror jag för min del att vi pratar om obalans och inget annat. Man har antagligen inte sett foderstaten i sin helhet.

Min får fri tillgång på bra värderat hösilage hon har tillgång till mineraler och ljummet vatten i hagen.
Detta klarar hon sig på även när hon är i tävlingskondis de enda jag lägger till då är lite mer mineraler eftersom de hon får i sig via att slicka i hagen inte räcker.

Hon har bra hull glänser i pälsen och har bra tillväxt både i man/svans och i hovarna ett gott tecken på att hästen är välmående!

Förr köpte jag massa kraftfoder hon fick musslie och betfor mm men hon vart bara för pigg och för tjock till slut.
Hon är extremt lättfödd så hösilaget räcker för att tillgodose hennes behov..Billigt och bra är det:D

Hon får lite morötter istället då och då=)

Din pålla är ingen högpresterande tävlingshäst.

De tränare av högpresterande islandshästar jag känner till fodrar med hö, hösilage, gräs, krafft lucernmix, krafft grund, betfor och olja. Begränsad mängd. Vanligen 4-5 kg ts grovfoder.

mkt möjligt, jag har aldrig haft någon islandshäst så jag vet inte.

em76: är inte det väldigt lite grovfoder även för en islandshäst??

Hon skrev 4-5 kg TS grovfoder, för mig krävs det 7 kg hösilage att komma upp i den mängden för andra kanske mer.

visst, men rekommendationen är väl 1,5 kg ts/100kg kroppsvikt? dom väger ju mer än 250-300 kg?

1 kg TS per 100 kg kropps vikt och dygn, är rekommendationen. Möjligen har du blandat ihop att givan bör ligga mellan 1,2-1,5 kg foder per 100 kg kroppsvikt som minimigiva.

Följdfråga.

jag vill ha bild på hästarna i fråga och en "uppstakad" foderstat så man vet lite mer.

inte bara "mkt proten"

hade varit roligt om någon känt till något ex på någon kändishäst inte bara hur man gör själv.

Det här är inte vad man gör själv, ta dig en titt på foton från SM i somras så ser du hur hästarna ser ut. Nu tänker jag främst på de hästar hos de mer kända ryttarna.

ingen mer som kanske varit hästskötare/jobbat med tävlingshästar?

De islandshästar jag varit i kontakt med har inte utfodrats annorlunda än andra hästar.

Man får helt enkelt räkna på behovet för resp häst. Vikt, arbete, ursprungshull/muskler och hur lättfödd hästen är.

Sedan får man titta i sin höanalys och se om detta täcker hästens behov. Gör det det behövs inte så mycket annat om hästen fungerar bra.
Gör det inte det får man titta på vad som fattas och leta upp ett kraftfoder eller tillskottsfoder som matchar detta.

Minimigiva på grovfoder borde vara 4-5 kg hö eller 6-10 kg hösilage.

Tror inte det finns några universalknep eller foder som bara passar en speciell hästras. Det är bara försäljningsknep ;).

tack för ditt svar, menade inte riktigt om det fanns ett specialfoder eller special knep för just rasen islanshäst utan jag undrade lite mer hur tränare osv gör för att få islandshästarna hingstar/ston så extramt slimmade inför framförallt avelsvisningar, det har ju blivit lite utav en "tävling" bara detta med att få den mest smäckra hästen, och då behöver de ju bantas ner till ingenting, minimun lixom vissa kan ju knappt ens ha muskler för att de skall vara så smala som möjligt när de mäts på diverse kroppdelar.

läste nåt för nåra år sen om att de mäter bröstomfånget och det har blivit hetskt detta med att vissa är för grova osv...och då bantas de ner för att bli mindre grova, dvs HUR gör de för att hästarna skall tappa så mkt muskler men endå se så slimmade och inte drabbas av kolik....så som de ser ut det måste ju vara någon tillfälligt enbart för avelsvisningarna eller är det så lite muskler hästarna ska ha och så nära svältgränsen de skall ligga???

jag undrar därför...vad äter hästarna när de ser ut så?

Hästarna tränar ganska hårt. De kan äta ganska mycket utan att bli tjocka.

Jag har hört att dygnet före visning ska man ge ett minimum av vatten och grovfoder om man vill ha hästen extra snygg. ;)

usch va hemskt ja de e såna saker jag är ute efter i tråden alltså vilka "konstiga" knep de använder för det är ju inte rimlig hur snabbt de kan få ner hästarna i hull och sånt minimi hull med, de ligger ju verkligen på gränsen vissa ser man ju t.o.m revbenen på ibland.

Du vet ju inte hur länge dom hållt på med att trimma hästen för att få den i den formen den är !!

Ási har varit i RIKTIG toppform, då har han ätit i princip HUR MYCKET SOM HELST. Däremot har han tränats för sitt ändamål också, vilket har varit tävling. Han arbetas "mycket" och då sätter sig fettet inte lika mkt utan görs om till dom muskler som behövs.
Detta tar inte 100 år att göra, däremot tar det längre tid än 1 månad.

Dalla är i visningshull just nu, smal men inte mager. Henne skulle jag däremot vilja få upp hullet på för att hon ska kunna bygga muskler, hon ska tävlas i vår.

Sen är inte mina hästar topptävlingshästar på elitnivå, men då målet är högt så fodras och tränas dom därefter. Samma sak med min lilla.

Man får inte en snygg och högpresterande häst av att svälta den.

Alla som visar och tävlar hästarna svälter dom inte eller utför andra hemska knep. Det ligger en träningsplan och en planerad foderstat m.m. som förberedelse.

Ibland känns det som om du vill klanka ner på "sporten" ..

Som svar på att det är omöjligt att få ner dom i vikt så snabbt; Erro gick ner JÄTTEmkt på bara 2 månader, så fort han fick en planerad foderstat och rätt mängd motion. Så jo, det går snabbt att få ner dom i vikt.

Hästarna tränar ganska hårt. De kan äta ganska mycket utan att bli tjocka.

Jag har hört att dygnet före visning ska man ge ett minimum av vatten och grovfoder om man vill ha hästen extra snygg. ;)

Jag har aldrig hört talas om det där sista :crazy:
Om någon gjorde så mot min häst hade dom fått springa inne på banan själv :mad:

Är det så att man höjer proteinet?
Jag undrar för att jag är nyfiken.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Distans Hej Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 731
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar