Utfodring av högpresterande (Islandshäst)tävlingshäst?

Sv: Utfodring av högpresterande (Islandshäst)tävlingshäst?

Mina häster får ingen foderstat med förhöjt proteininnehåll.
Varken inför tävling eller visning.

Dom av hästarna runt mig som får det är stona som går med föl.
En unghingst som magrade ur väldigt fick lite mer protein i sin foderstat också, men det är som ända jag vet om.
Sen talar ju jag verkligen inte för hela islandshästsverige ...

KL
Vad Boj avser ovan är ju inte att man ska ge extra protein dagarna före tävling utan att man måste ge hästen tillräckligt med protein under en lång tid för att den ska kunna bygga upp sin muskulatur och andra vävnader.

Eftersom islandshästen har en förmåga att tillgodogöra sig energi bättre än många mer ädla hästraser blir det med automatik en högre kvot mellan protein och energi än vad exvis ett fullblod behöver för samma prestation.

Tränare som gett för litet grovfoder för att slimma buken har ibland bistert fått ångra sig då hästen blivit sjuk HH

kul att du kom med dina åsikter med...

jag har inte för avsikt med någonting är bara intresserad.

tycker att avelshästarna verkar ha en helt annan kropps"hydda" än tävlingshästarna??? "formar" de hästarna på ett annat sätt inför visningar än inför tävlingar?

alltså jag har inte sagt att jag VET eller TROR eller TYCKER något, det är de ju ni som skall berätta...jag frågar...ni svarar...

Kveikjas mamma var på träning hos en proffissionell avelsvisare för några år sedan. Hon är tjock, har en naturlig fallenhet för att få hängbuk (hoppas inte det går i arv :D). När Thora var hos tränaren stod hon på box större delen av tiden, spenderade nån timme i grushage och fick mkt lite grovfoder. De körde den hårda vägen alltså, hård träning o lite mat. Ingen högpresterande tävlingshäst visserligen, men det var den metoden den tränaren körde för att banta pållan. Får tillägga att detta var i danmark och ryttaren har flera år varit uttagen till landslagt där.

Får väl oxå säga att jag tror det där med tjocklek beror lite på arvsanlagen och individen, en häst med bra ämnesomsättning kan ju äta hur mkt som helst medan andra kan leva på en spik. Se bara på min två grabbar iår, Andi fet som ett jehu o snöggur som gick på samma mängd magrade. Nu har han fri tillgång o börjar runda till sig, han är nog vad jag skulle kunna tänka mig en sån häst som kan hållas smal o smäcker utan att svältas. Andi däremot har fått halverad hömängd o fylle med halm istället... *suck*

Dom avelshästar jag sett är inte formade/tränade på annat sätt än tävlingshästarna.
Det är tre stycken som ska visas i vår och dom tränas/fodras som vanligt, mkt mat och mkt träning, det är det som krävs för att få en "korrekt" form på hästen.
Det räcker inte med en smal häst för att få högre poäng på en exteriörbedömning, musklerna krävs också. Dessa kan man inte få fram om man svälter hästen.

Det är som sagt rätt mängd mat i kombination med rätt mängd träning som krävs för att få fram den ultimata kroppen.

Nu tävlar jag B-klass, så elitnivå är det ju inte riktigt fråga om. Däremot har jag en häst som ser rätt "slimmad" ut (åtminstone när han har lite mindre päls än just nu....). Jag får ibland frågan vad jag gör för att han ska se så fin ut, och svaret brukar vara att han "går mycket och äter mycket". Nu har vi ett hösilage med rätt höga proteinvärden i förhållande till energin (inte riktigt "stuterihösilage", men lite högre protein än "normalt"), och det får han i princip fri tillgång på (mellan 8 och 9 kg). Därutöver havre för att öka energin något, samt mineraler. Inget konstigt alls, med andra ord. Sommartid med bete är han väl något rundare, brukar då försöka minska betet något genom att rida/sköta om honom under dagtid (=betestid). Nattetid står han inne.

Vill också påpeka att en "slimmad" häst med uppdragen buklinje får man i första hand genom att träna den. Genom att hästen går i en samlad form, så använder den sina bukmuskler till att vinkla bäckenet, och dessa blir då förstås tränade och "håller in" magen. Större muskelmassa totalt ger dessutom högre förbränning (även i vila!), vilket gör att vältränade hästar faktiskt inte har samma benägenhet att lägga på sig som hästar som vilar eller bara promenadrids.

Kan tillägga att de hästar jag känner som tävlas i A-klass och på SM-nivå inte utfodras särskilt annorlunda jämfört med min...

jag undrar därför...vad äter hästarna när de ser ut så?

När Tjalle var deffad fick han fri tillgång på Hippo Alfa. Det var det ENDA han åt. (ville äta)

De andra hingstarna jag haft har i bantningsperioder fått 3-7 kg hippo alfa och minimalt med annat grovfoder.

Men hingstar kan ibland äta obegränsat och hålla vikten. Eller bli för magra :crazy:

Min gamla tävlingsvalack fick SM-året 2 kg Hippo Alfa och 4 kg hö eller begränsat bete + havre beroende på träningsintensitet. Då hade vi "normalhö".

Sedan har ridhästarna hållit sig fina bara på avelshästarnas hösilage, dvs högt proteininnehåll.

Nu tävlar jag B-klass, så elitnivå är det ju inte riktigt fråga om. Däremot har jag en häst som ser rätt "slimmad" ut (åtminstone när han har lite mindre päls än just nu....). Jag får ibland frågan vad jag gör för att han ska se så fin ut, och svaret brukar vara att han "går mycket och äter mycket". Nu har vi ett hösilage med rätt höga proteinvärden i förhållande till energin (inte riktigt "stuterihösilage", men lite högre protein än "normalt"), och det får han i princip fri tillgång på (mellan 8 och 9 kg). Därutöver havre för att öka energin något, samt mineraler. Inget konstigt alls, med andra ord. Sommartid med bete är han väl något rundare, brukar då försöka minska betet något genom att rida/sköta om honom under dagtid (=betestid). Nattetid står han inne.

Vill också påpeka att en "slimmad" häst med uppdragen buklinje får man i första hand genom att träna den. Genom att hästen går i en samlad form, så använder den sina bukmuskler till att vinkla bäckenet, och dessa blir då förstås tränade och "håller in" magen. Större muskelmassa totalt ger dessutom högre förbränning (även i vila!), vilket gör att vältränade hästar faktiskt inte har samma benägenhet att lägga på sig som hästar som vilar eller bara promenadrids.

Kan tillägga att de hästar jag känner som tävlas i A-klass och på SM-nivå inte utfodras särskilt annorlunda jämfört med min...

tack för ditt svar:)

jag undrar, hur ser värdena ut? hade varit roligt att få exakta värden på grovfodret.

8-9kg hösilage är ju "minimum/lagom" giva knappast fri tillgång;) om din häst haft fri tillgång hade det nog snarare varit 12-13kg han kunnat trycka i sig.:angel:

det är ju alltså bra med ett högt proteinvärde på höet och ett långt energivärde, MEN varför ger du då extra havre/extra energi? då blir ju kvoten endå "sabbad"? eller du menar att din häst behöver mer energi? så i princip hade det varit bättre för din häst att ha ett hösilage med samma proteinkvot men med mer energi:angel:

jo givetvis är det all denna träning som gör hästarna slimmade, alla hästar skulle nog behöva gå så mycket för att verkligen göra av med allt som vi trycker i dem....det är nog himla mycket man behöver träna för att hästen verkligen skall förbränna allt man ger den.

Hästar i högre klassar har man ofta analyserat foder till väl?

När Tjalle var deffad fick han fri tillgång på Hippo Alfa. Det var det ENDA han åt. (ville äta)

De andra hingstarna jag haft har i bantningsperioder fått 3-7 kg hippo alfa och minimalt med annat grovfoder.

Men hingstar kan ibland äta obegränsat och hålla vikten. Eller bli för magra :crazy:

Min gamla tävlingsvalack fick SM-året 2 kg Hippo Alfa och 4 kg hö eller begränsat bete + havre beroende på träningsintensitet. Då hade vi "normalhö".

Sedan har ridhästarna hållit sig fina bara på avelshästarnas hösilage, dvs högt proteininnehåll.

oj är det bra för magen med enbart kraftfoder(hippo alfa) och inget grovfoder?
håll han inte hullet om han inte fick fri tillgång på det? ville han inte äta hösilage heller?

okej sammanfattningsvis, hästarna kräver ett mycket högt proteinintag och ett väldigt långt energi intag.
men en hingst tex som har svårt att hålla hullet eller unghästar är ju i behov av mycket energi med så man får väl inte glömma det heller.

men i ditt inlägg att dömma så skulle det funka med mycket proteinrikt kraftfoder och ganska lite grovfoder?!

Jag tror du missuppfattat andemeningen i mångas inlägg. Islandshästen behöver inte mer protein än andra hästar av samma kroppsvikt som utför samma arbete. MEN de är smartare på att utvinna energi ur maten pga sin längre grovtarm. De behöver därför en hög kvot, men ett normalt proteinintag utifrån vikt och klass. Om man ska optimera sin häst för visning eller få den att orka till finalen ska den ju inte vara onödigt tung men ha mkt och vältränad muskelmassa.

PS Hippo Alfa består till väldigt stor del av lusern så man kan inte kalla det ett rent kraftfoder.

HH

tack för ditt svar:)

jag undrar, hur ser värdena ut? hade varit roligt att få exakta värden på grovfodret.

Har inte det här, tyvärr, kan återkomma imorgon...

8-9kg hösilage är ju "minimum/lagom" giva knappast fri tillgång;) om din häst haft fri tillgång hade det nog snarare varit 12-13kg han kunnat trycka i sig.:angel:

Nej, han äter inte mer. Ger jag mer så ligger det kvar en massa i boxen på morgonen. Men nu är det ett hyfsat torrt hösilage, så det blir ganska lagom med det han äter.

det är ju alltså bra med ett högt proteinvärde på höet och ett långt energivärde, MEN varför ger du då extra havre/extra energi? då blir ju kvoten endå "sabbad"? eller du menar att din häst behöver mer energi? så i princip hade det varit bättre för din häst att ha ett hösilage med samma proteinkvot men med mer energi:angel:

Finessen är ju att jag kan bestämma själv - ser han ut att bli smalare så kan jag öka havren, och lägger han på sig kan jag minska. Kan ju också ge mer om jag tränar mer. Den möjligheten har jag inte om det är mer energi i höt/hösilaget, för då måste jag ligga på en viss mängd för att det skall bli tillräckligt med protein.

Liknande trådar

Foder & Strö tänkte höra om det finns några som har bra tips på kraftfoder till hästar med mindre kolhydrater än andra. har en häst som är extremt...
Svar
16
· Visningar
2 387
Senast: YorkWann
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411
Distans Hej Jag är en kille på snart 17 år som funderar på att kanske börja med distans. Jag har ingen egen häst ännu men planerar att...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 731
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar