Utfodra Nordsvensk

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare n0vember
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 215
N

n0vember

Vad ger man en Nordsvensk som rids 5-6 dagar i veckan. Ingen hård ritt utan mer normal tur med lite trav och galopp. Hästen står ute med fri tillgång till hö.

Förslag någon? :)

Sv: Utfodra Nordsvensk

Borde räcka med hö om det är av OK kvalité. Eventuellt tillskott av selen?

Att ge onödiga tillskott vill man alltid undvika. Om du vill ge "belöning" efter ritt så kanske några morötter skurna i bitar är det bästa.

Strajders förslag är helt ok tycker jag, men jag skulle ändå vilja säga att det har med individen att göra.
Har och har haft flera nordisar som har gått på lösdrift med fri tillgång på hö, en har behövt 1 kg havre + lite betfor för att inte "dö" totalt under ryttare, en som var lite piggare och energisk fick lite lusern för att hålla hullet, och nån annan har klarat sig på bara hö. Skulle vilja säga att ålder och temperament spelar in, men börja du med fritillgång på hö (bra värden) , så märker du snart om du får komplettera med nåt annat. Lycka till!!:banana:

Tackar för snabba svar!

Kommer garanterat med mera frågor och funderingar senare, är vetgirig och nyfiken =)

Ha det gott i höstvädret!

Hmm,jag skulle nog ge kraftfoder till häst som arbetas,om än inte hårt,varför inte dynavena tex som är ett kanonfoder(enligt mig)och finns i alla varianter.
Fördelen med dessa fullfoder är att man har björnkoll på vad de får i sig och inte behöver "trixa"med olika tillskott.Rekommenderas!

Hmm,jag skulle nog ge kraftfoder till häst som arbetas,om än inte hårt
Skulle nog börja med att göra en analys på höet innan jag slängde ut pengar på ett kraftfoder. Det kraftfoder du nämner är säkert alldeles utmärkt men att ge kraftfoder är väl liksom alla tillsatser en nödlösning för att "reparera" ett grovfoder som inte är tillräckligt bra?

Det beror helt på vad höet innehåller. Det kan mycket väl räcka när det gäller intag av Mj men ibland är proteininnehållet för lågt för att det ska räcka. Det är då man ser lite småbukiga hästar som är lite tuffsiga och matta i pälsen och inte särskilt fina i överlinjen. Har du ingen analys skulle jag nog komplettera med lite lucern.

Arbetande hästar bör man"slänga ut"pengar till kraftfoder,jag känner inte till några andra möjligheter att fodra hästar som ska bygga muskler utan det tyvärr.
Känner inte till någon som använder sina hästar som inte ger dem det,å andra sidan finns det säkert sådana fall där det fungerar dock.

Det beror ju helt på vad det är för hö. Då och då har vi haft ett hö med Mj på ca 9 och smrp på uppåt 70. Då täcks många motionshästars behov av både energi och protein på en normal högiva. Sedan kan ma juge lite skrammel ändå för att det är gott, men det kan vara såna stora skillnader i innehållet att det kan räcka.

De värdena ligger ju ganska nära kraffts groov 90, och det är bara ett hö.

Där ser man! Jaa,som sagt det kan ju fungera uppenbarligen,jag har dock aldrig kommit i kontakt med det,kan ju bero på att jag alltid haft tävlingshästar och följdaktligen rör mig på såna anläggningar men ändå..Även de som inte tävlar har utfodrat med kraft trots att vårt hösilage har mkt bra värden.
kan ju vara en vanesak också;)

Nu var det en nordsvensk som detta gällde och som jag har förstått det går i lätt arbete, då tror jag att ett hö med bra värden räcker alldeles utmärkt, ev. med en komplettering av havre, betfor eller dyl.
Att komplettera med nåt "värstingfoder" tror jag inte på när det gäller en sån häst. Nordsvensken är en lättfödd ras som inte ska fodras på för mycket med risk för fång/korsförlamning.
Jobbar den inte mer än som "skogsmulle" räcker säkert det protein som den får i sig via ett bra hö och en skopa havre till att bygga muskler så det räcker till det arbetet.

Ja det är ju lite av en vanesak, dessutom vill många hålla igen på höet och byta ut mot kraftfoder för att magen ska hållas slank och fin. En mage som är full med foder ser ju bullig ut, och det vill man ju inte ha trots att det kanske vore bättre för hästen själv.

Naturligtvis ska man ge kraftfoder när det behövs, ibland är det ju svårt att ge så mycket hö att det täcker hela behovet om det är en häst som tränar hårt. Vissa lättfödda hästar som inte kan äta så mycket utan att bli tjocka mår ju mycket bättre av att få i sig det de behöver via tex 8 kilo hö som de får tugga på länge istället för tex 4 kilo hö och 2 kilo kraftfoder som slinker ner fort och lämnar en missnöjd och fortfarande hungir häst efter sig. Det gäller ju att välja foder så det blir lagom mycket för hästen att tugga på när den får i sig det den behöver.

Nej nej jag har väl inte föreslagit att något "värstingfoder" ska ges. Min poäng var att om höet är kraftigt kan det mycket väl räcka som enda foder, medan om det innehåller lite för lite protein kan tex lucern vara en idé. Milt och bra för magen.

Men dåså,då kanske ett kg havre kan vara nåt per dag?
Jag ville bara rekommendera ett bra foder som är enkelt att dosera rätt samtidigt som man slipper pilla med övriga vitaminer/mineraler som ju även en nordsvensk behöver,eller?

heidi maria, syftade inte på dig, menar bara att en sån här häst behöver man inte "peta i" en massa foder, det är en lättfödd ras som klarar sig "på det lilla" om man jämför med andra raser.

CRJ73, naturligtvis behöver de mineraler, men det är ju ganska lätt att skvätta i havren.... istället för att köpa högpresterande foder som hästen kanske inte behöver.

Ett kilo havre innehåller i princip lika mycket energi och protein som ca 1½ kilo hö i genomsnitt. Det blir nog lite mer "go" i hästen men det vet jag inte om hon är ute efter. Havre brukar jag ge hästar som behöver lite spring i benen i träning. Det kan funka helt okej beroende på hur hästen är. (Mitt sto (kallblodstravare) skulle fara igenom boxdörren med en smäll med ett kilo havre i blodet, men det är hon det.)

Till Ts: det enklaste vore onekligen om du visste lite av höets innehåll. Då vet du om du behöver lägga till något proteinfodermedel, mer energi, eller om mineraltillskott överhuvudtaget behövs.

Ett kilo havre innehåller i princip lika mycket energi och protein som ca 1½ kilo hö i genomsnitt. Det blir nog lite mer "go" i hästen men det vet jag inte om hon är ute efter. Havre brukar jag ge hästar som behöver lite spring i benen i träning. Det kan funka helt okej beroende på hur hästen är. (Mitt sto (kallblodstravare) skulle fara igenom boxdörren med en smäll med ett kilo havre i blodet, men det är hon det.)

Till Ts: det enklaste vore onekligen om du visste lite av höets innehåll. Då vet du om du behöver lägga till något proteinfodermedel, mer energi, eller om mineraltillskott överhuvudtaget behövs.

Ungefär vad jag skrev i mitt första inlägg... :)

CRJ73, naturligtvis behöver de mineraler, men det är ju ganska lätt att skvätta i havren.... istället för att köpa högpresterande foder som hästen kanske inte behöver.

Precis,men i dethär fallet så fanns det ju ingen havre att skvätta i utan det handlade om att bara ge grovfoder.
Dessutom är dessa högpresterande foder utgivna i en mängd olika varianter just för att man ska kunna dosera efter behov,och bara mineraler som tillskott verkar lite tunt anser jag.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 479
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna