Utfodra avvant föl/åring

Monifa

Trådstartare
Har googlat hela dagen och förutom ett SLU examensarbete är jag fortfarande förvirrad :angel: trööööög
Tänker främst på hästarna födda 2012 men också 2011.

- Vad ger ni dom nu?
- Vad beräknar man att de ska behöva?
- Kraftfoder vs. grovfoder, hur mycket tål dom och orkar äta?

Sen undrar jag också...
- När släpper ni på bete och vad för typ av bete (fjolårs vall, tidigare odlad vall, skogsbete, sjöbete, alvarsmark etc. hur kraftigt är gräset där dom går)

Relevant känns också...
- Har ni haft dom uppstallade på box någonting eller har ni enbart kört med lösdrift?

edit.
Mjölkpellets är det nått ni givit?

Senast ändrad:
Sv: Utfodra avvant föl/åring

Som vanligt ska du ju ha ett analyserat hö ,gärna en högre kvot än 6. Gärna fri tillgång. Oftast lär sig fölet att äta samma mat som mamman, vi hade alltid Krafft grov och när hon blev avvand fick hon max ett halvt kg per mål. Har du ett bra hö så fodra inte för mycket med kraftfoder, de är ju inga broilers, ska hålla länge......Lösdrift är väl jättebra om du har lite jämnåriga. Det hade tyvärr inte vi utan hon stod på box, men i en annan avdelning än mamman. Men ändå långa utevistelser på vintern. Vissa tillväxtperioder låg hon väldigt mycket och då tyckte jag det verkade skönt för henne att ligga mjukt och skönt och ifred.

Jag ger min 8 månaders fri tillgång till ett silage med en kvot på runt 7.8-8.

Sen så får hon fölfoder med mjölkprotein i. Kompletterar mineraler och makromineraler med lämpligt tillskott. Hon får även tillskott av selen.
Hon äter massor, Hon skulle lätt kunna trycka i sig kilovis av kraftfodret, vilket hon såklart inte får, men hon är alltid hungrig. Silage äter hon
också duktigt av. Hon har varit en liten tjockis men börjar se fin ut i hullet.

Hon får gå ut på bete 1 maj. Betet har tidigare används till kossor, men jag har inte så bra koll på vad det är för slags bete.

Tanken var att hon skulle få bo på lösdrift, men i och med att hon var så liten (hon gick under trådarna.) så står hon uppstallad.
Runt 12-14 timmar ute, så det är väl ganska OK.

- Vad ger ni dom nu?
Min ena (snart 11 mån) får fri tillgång på hösilage (kvot 8), fölpellets med mjölkprotein samt kompletterande mineraler.
Den andra (snart 10 mån) som inte tål stärkelse/socker får fri tillgång på hösilage, Krafft Muskel och kompletterande mineraler samt olja.

- Vad beräknar man att de ska behöva?
Förstår inte riktigt vad du menar, men jag har analys på allt och räknar på deras grundbehov, sedan korrigerar jag efterhand för ögat.

- Kraftfoder vs. grovfoder, hur mycket tål dom och orkar äta?
Dom orkar inte äta några mängder grovfoder. Till de yngre ersätter jag ofta en del av hösilaget med lusern om det inte är supervärden (och då menar jag typ kvot 12-13). Ofta fri tillgång på lusern. Sedan kollar jag hur mycket grovfoder de äter/dygn och kompletterar med det jag behöver kraftfodermässigt. Jag skulle dock inte fodra med ett grovfoder under ca 7 i kvot, och gärna högre!
Jag ger sällan mycket kraftfoder men, jag ger alltid kraftfoder till föl och åringar!

- När släpper ni på bete och vad för typ av bete (fjolårs vall, tidigare odlad vall, skogsbete, sjöbete, alvarsmark etc. hur kraftigt är gräset där dom går)

Jag brukar inte släppa på bete förrän runt midsommar men vinterhagarna är stora och med gräs så vid tiden för betessläpp är hästarna invanda av sig själva på gräs och de har gått ute dygnet runt sedan vädret är okej på försommaren. När det väl går ut på bete är det på några år gammal odlad hövall.

- Har ni haft dom uppstallade på box någonting eller har ni enbart kört med lösdrift?
Jag vänjer in mina på lösdrift, box och spilta. De står mest på box under vintern, men endast 6-8 timmar/natt. Och alla lär sig stå i spilta under en period.

Mjölkpellets är det nått ni givit?
Rena mjölkpellets finns ingen anledning att ge ett normalt föl med normalmjölkande mamma. Däremot ger jag alltid fölpellets med mjölkprotein till fölen från slutet av betet tills dom är runt året.

Senast ändrad:

Hur märker du att Lasse inte tål stärkelse och socker? (Om jag minns rätt ang. åldern.)

Knapp

Ni är lite oense om kvoten ;) Förstår ju dock att man vill ha den så hög som möjligt.
Finns det några för eller nackdelar mellan hö eller hösilage? Eller kvittar det bara analysen är bra?

En fölunge/åring kräver högre kvot än en vuxen häst. Så en kvot på 6 är kanske inte lämplig om man vill fodra med så lite kraftfoder som möjligt.

Där jag jobbar har fölen och unghästarna fri tillgång på hösilage, nån enstaka har fått kraft ibland, men oftast har vi tillräckligt bra värden att de inte behöver mer..
Alla går på lösdrift tillsammans och det har de gjort sen födseln. Vid avvänjning flyttar vi mammorna och fölen går kvar i sin befintliga flock, blir inte så dramatiskt då.
Eftersom föl och ston har samma hösilage i hagen vänjs föl in av sig själva på det.

Hur märker du att Lasse inte tål stärkelse och socker? (Om jag minns rätt ang. åldern.)

Han är tyvärr positiv för en genetisk defekt som orsakar en muskelsjukdom (överinlagring av glukos i musklerna) - PSSM1. Så han måste hållas på en diet med minimalt med stärkelse och socker och en högre andel fett, både för att förebygga ev symptom och för att lindra symptom om de dyker upp. Ingen PSSM häst (symptomatisk eller ej) "tål" socker och stärkelse.

Jo det förstår jag med :)

Saraandersson: Vad har nu för analys på hösilaget? Växer de bra? Vad är det för ras på pollarna?

Knapp och ytterligare fråga

Om man vet med sig att hästen ifråga kommer bli stor (170+) bör man utfodra hästen på speciellt vis? Broilereffekten är ju icke önskvärd såklart (men det antar jag att den aldrig är...) men om man vet att hästen ska växa mycket är det nått särskilt man ska tänka på?

Fick ta bort en kompis enorma häst (icke svenskfödd, polsk) med förändringar på SI-lederna som vet antagligen trodde berodde på delvis förtidig belastning och för snabb tillväxt.

De polska har sällan fått mineraler eller näring nog under sina unga år. När de då får tillgång till det i samband med import till sverige i 3-5års åldern växer de ikapp det de legat efter med och då går kroppen sönder.

Han importerades vid 2 års ålder (min kompis tittade på honom första gången då) och han var stor redan då :) Och riden.....

Nu har jag tyvärr inte analysen "i huvudet".. (min häst är i "hemma-stallet" och jag själv på wången just nu, 60mil bort, så kan inte kolla heller) Fölen har växt bra, har under mina 4år på gården bara varit med om en häst som man varit lite orolig för, och det är den som fått kraft utöver. Det är islandshästar :)

Min 11:a har fri tillgång på hö och så kompletterar jag det lite låga proteinet med potatisprotein som blöts med lite mustang protein plus.

Hon är rund och fin över rygg och rumpa, är heller inte tjock.

Går på lösdrift, var installad som föl till ca 16 månader, ute på bete förstås under sommaren.

KL

Den här tråden passar ju mig! Hämtade hem min -12:a i söndags. Hon har bara ätit hösilage tidigare men jag vill ju naturligtvis ge henne något mer. Har enklast tillgång till kraffts och mustangs sortiment. Funderar på Krafft protein plus eller lucern. Vad skulle ni föredra? Om man ska ge lucern, är det bäst med pellets eller hackat strå?

det beror helt på vad höet innehåller.
risken med lucern är att kvoten ca/p blir helt kaputt.

Lucern i pelletsform. Kvoten ca/p är det minsta problemet.
Det finns något som heter fosforbalans, 1 skopa av det (ca 10 g) tillsätter 2,5 g fosfor i foderstaten. :)

Lucern i pelletsform. Kvoten ca/p är det minsta problemet.
Det finns något som heter fosforbalans, 1 skopa av det (ca 10 g) tillsätter 2,5 g fosfor i foderstaten. :)

Tack för svaret! Visste inte att det fanns. Nu blev det en säck protein plus i dag och hon åt det till min stora glädje. Har varit lite kräsen med annat jag provat. Fördelen med det om hon nu äter det är ju att jag får i henne mineralerna.

Jag har tyvärr ingen analys. Jag använder mig både av hö och hösilage, upplever dock att det är mer 'kräm' i hösilaget då min -09 blev tjockare av det.

Jag hade helt klart tagit analys om jag skulle fodrat en fölunge/åring. Hur ska man annars veta om hästen får i sig rätt kvoter ang. mineralerna? :)

Jag hade helt klart tagit analys om jag skulle fodrat en fölunge/åring. Hur ska man annars veta om hästen får i sig rätt kvoter ang. mineralerna? :)

Kan inte annat än hålla med! En billig peng för att slippa fodra i blindo under hästens absolut viktigaste tid näringsmässigt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka