utfall på bilar

L

lenizen

En kompis till mig har fått problem med sin hanne.. Han har börjat flyga på bilar när dom är ute på promenad utan att ha några negativa erfarenheter av bilar. Tips på hur man "botar" honom???

Avledningsmanöver

Få honom att koncentrera sig på sin förare istället för att hetsa upp sig över allt som finns i världen.

Berömma då hunden lyssnar.

japp, se till att ha tex köttbullar i fickan och få hnom att lägga hela uppmärksamheten på föraren istället, köttbullar eller kycklingfile brukar ha den effekten att det finns inget i hela världen som är mer intrssant än föraren :D

de behöver tydligen träna kontaktövningar. oftast är utfall symptom på något annat, t ex just bristande kontakt. eller så tycker hunden att ägaren inte verkar ha koll och bestämmer sig för att jaga bort bilarna själv (och det fungerar ju! de "flyr!"), så milda dominansövningar kanske också hade gjort susen. men h*n får inte börja skrika och gorma, då tror ju hunden att de skriker tillsammans.

Vad är det för hundras? Jag har en bekant som hade en vallhund och han skulle "valla bilen" och det gick ju inte så bra. Det var nära att dom körde över den ett flertal ggr. Dom fick lov att ha han bunden hela tiden när dom skulle ut med bilen. :crazy:

Om inte kontakt övningar fungerar med vovven skulle jag rekomendera att när hunden är påväg att få ett utfall mot en bil, be någon gå bakom er då och kasta en kudde eller påse på bakdelen av vovven. Skräm den från bilen,men beröm direkt den INTE bryr sig om bilen, för en hund som hoppar mot en bil är livsfarlig för hunden och trafiken. Den som kör kan lätt bli skrämd för att den inte vill köra öven hunden och vejar och kör in i något annat/annan och hunden kan bli överkörd. Hoppas det löser dig. Lycka till.

ajabaja! det där är absolut ingenting en amatör ska ge sig på. istället riskerar man att hunden associerar bilen till smärta/obehag, och den blir då ännu mer mån om att få väck bilen. vips, så är problemet än mer invecklat.

Vad är det för ras?
Jag va mycket hos en uppfödare förut, och ALLA hennes hundar gjorde utfall mot bilar... Hjälpte även till hos ett hunddagis där det fanns en sån hund, och det gjorde det oxå....

Jag är inte så säker på det. Hellre att man får bort att vovven anfaller bilar och blir överkörd, än att prova något som EV inte går. Jag har kvar detta förslag i absolut sista utväg. Det är inte meningen att detta ska vara något man i första hand provar det menar jag inte. Denna metod har fungerat på hundar som gör utfall och skäller och är dock även aggressiva mot andra hundar. Jag menar dock att detta är något som ska göras av någon som är sakunnig, inte vem som helst. Ta hjälp av nån som kan!

han är en blandras med samojed/collie.
I övrigt skulle jag vilja säga att det är en trevlig och positiv herre.

Det finns många olika saker som man kan göra som kan fungera. Jag orkar inte skriva ned allt men här är några enkla saker.

Om den helt plöstligt i vuxen ålder börjar hitta på en sak till exempel göra utfall mot bilar så skulle jag säga att hunden troligen är understimulerad och har hittat något att sysselsätta sig med. Blir hunden ordenligt aktiverad (mentalt då), gör husse/matte något under sina promenader mer än att gå rakt fram, tränar de någon gång i veckan? Att hitta på saker under själva promenaden som till exempel olika lydnadsövningar, att balansera på olika saker gör att hunden får lite mer att tänka på och då blir kanske bilarna inte så intressanta. Som följd effekt så bli det även lättare att avleda.

Det andra som din kompis kan göra är att sätta sig en bit från en väg och sitta där tills hunden sitter lugnt och fint. Sedan upprepar hon det fast närmare vägen.

det finns många metoder som fungerar, utan att man behöver använda våld. jag har själv en hund som gör utfall (fast mot hundar), men hos henne har det gått mycket längre. att försöka skrämma en redan rädd hund (hon ser dock inte ett dugg rädd ut för ett otränat öga) hade orsakat panik och defenitivt mer aggression. är det då inte bättre att helt avdramatisera det här med bilarna och göra dem ointressanta? alternativet är att man har hunden under kommando. det tredje, som du föreslår (att skrämma hunden) låter plötsligt överflödigt, inte sant?

tränar de någon gång i veckan?

Hmm..det var en bra fråga. Dom tränar inget aktivt med ngn klubb iaf, men sen hur mkt dom gör själva?? Det måste jag forska i... Jag hoppas att dom gör det!

Varför gör hunden utfall?

Först då man vet det kan man ge råd om hur problemet kan lösas. Dock anser jag att man i alla lägen kan bli arg på hunden. Hur man blir arg och varför varierar beroende på varför utfallen kommer. Är hunden rädd skulle jag bli lite ilsk därför att hunden tar på sig en roll som den inte ska ha. Korrigeringen kan vara mycket mjuk, men att det inte är önskvärt beteende ska märkas. Det kan låta konstigt att bli arg på en rädd hund och jag vet att många inte gillar det tankesättet, men enligt min mening blir rädda hundar oftast säkrare om man på rätt sätt talar om för dem att "hördudu, det där är mitt jobb. Håll dig på mattan för jag fixar det här". Det kan man oftast inte uppnå med avledning.

Är hunden bara obstinat och har fått en fix ide så har jag mycket lite tålamod. Jag tar tag i hunden och undrar vad sjutton den håller på med. Tänk dock på att det här är vad jag skulle göra med en hund som jag känner och som jag vet att jag kan komma åt. Det är inte lämpligt att suga tag i alla hundar och läxa upp dem. Hur man gör måste stå i relation till både hund och förare.

Det här är rent generella saker och så länge man inte sett hunden är det svårt att ge några mer exakta tips och råd. Jag skulle råda hundägaren att vända sig till närmsta brukshundklubb eller liknande och be om hjälp där.

det var det som jag skrev tidigare. jag vill ha en hund som inte längre är rädd, du vill ha en hund under kommando. beroende på vad man vill åstadkomma så skiljer sig metoderna. min tränare har halvt om halvt lovat att min lilla argbigga ska kunna träffa hennes hund lös. och att hon inte kommer bita för att hon inte är rädd. men givetvis har vi milda dominansövningar också, som att hon får inte ta godis med framåtriktade öron, hon måste stanna och vänta på tecken innan hon passerar en dörröppning/grind.

Jag vill inte heller ha en hund som är rädd. Jag tror på att en hund som är trygg i sitt kommando inte längre är rädd. Den vet då vad som förväntas av den och vad som kommer att ske. Fokus har flyttats från föremålet för rädslan till mig.

Om jag är tydlig och visar att såhär och såhär ska vi bete oss och hunden märker att inget mer händer än det jag sagt, så brukar rädslan minska avsevärt. Den kan tro på det jag säger och lita på att jag fixar det hela.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
315
Senast: Springer
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 175
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar