Utevistelse

Sv: Utevistelse

ska prata med han som äger stallet. det fanns inget skydd förra sommaren (jag flyttade dit i augusti) så jag får väl lirka å gulla med honom om vindskydd/skog. Det blir så himla varmt på den åkern dom står på sommaren...

Hade varit bra med en lag tycker jag :)

jo det är klart att man vill ha hagarna så stora som möjligt, men det är bättre med en halvstor hage än en liten box ändå ?!

Ja det e alltid bättre att dom kan ströva runt i hage. men hagen måste klara av påfrestningarna som blir av att det går häst/hästar där. En häst mår inte bra specielt inte ben å senor å liknande av en hage som är 3 ggr så stor som boxen men som är fylld med lera konstant.

Fast misförstå mig rätt nu. en box är inte helelr bra att dom trampar runt hela dagarna. Själv var jag väldigt nöjd med att ha min häst på stor hagmark med lösdriftshästar fast min fick gå in på natten. Vilket var till sina fördelar iochmed att hon tränades hårt å hade full tävlingskondition. Så både för maten skull och för villans skull som hon fick gå in över natten. Hon gick på en större foderstat än lösdriftshästarna både i hösilage och krafftfoder sätt.

Ja det e alltid bättre att dom kan ströva runt i hage. men hagen måste klara av påfrestningarna som blir av att det går häst/hästar där. En häst mår inte bra specielt inte ben å senor å liknande av en hage som är 3 ggr så stor som boxen men som är fylld med lera konstant.

Fast misförstå mig rätt nu. en box är inte helelr bra att dom trampar runt hela dagarna. Själv var jag väldigt nöjd med att ha min häst på stor hagmark med lösdriftshästar fast min fick gå in på natten. Vilket var till sina fördelar iochmed att hon tränades hårt å hade full tävlingskondition. Så både för maten skull och för villans skull som hon fick gå in över natten. Hon gick på en större foderstat än lösdriftshästarna både i hösilage och krafftfoder sätt.

Det finns startande travare, som går i lösdrift trots att dom tävlar. Verkar funka bra iallafall. En amatörtränare, Samuel Rehn, har sina hästar på lösdrift o en annan stjärntravare Confess Arnie går i lösdrift. Han tävlar ännu, o det ser ut att funka bra. :)

Men det kanske INTE funkar på alla hästar. Men jag tänkte oxå på att visst går ju bra att ha tävlingshästar i lösdrift,men när dom tränats o blivit svettiga får man se till att kyla ner hästen t ex låta den gå på boxen en stund med något svettäcke på sig.
Det gäller samma sak för hästar som tävlats.

Jo klart det funkar till. Men sedan får man titta till individen oxå. Min dam trivdes att stå i box om natten, annars skulle hon ha fört en hel del väsen av sig. Så som springa runt i oro och hålla på, istället var hon lugn å det trots att hon fick stå själv på nätterna. Sedan var det bekvämt oxå iochmed att hon fick krafftfoder 2 ggr per dag iochmed att hon hade så pass "stor" giva elelr vänta nu nä det var nog uppdelat på 3 ggr per dag. När hon gick in, kvällsmaten å frukost. så var det. Sedan blev det 2 ggr fast då stog hon i ett annat stall. Å så hade hon högre giva på hösilaget än lösdrifthästarna. Hon gick på 3 kilo mer än dom och hon äter extremt sakta, tar över en timme på sig att äta upp 1 kilo om hon står i box. Så där hade vi defenitivt en bekvämlighets punkt med att hon fick gå in. Annars skulle hon stått inne 3-4 timmar per dag endå och det blir ju som sagt var lite jobbigt att vänta ut tiden på.

jo det är klart att man vill ha hagarna så stora som möjligt, men det är bättre med en halvstor hage än en liten box ändå ?!

Nej, inte i ett fall som jag vet. De kallar det för att hästarna går på lösdrift och att det är jättebra men i det fallet skulle jag inte byta.

Deras hage är nu totalt upptrampad och hästarna har inte en enda fast och torr fläck att stå på i hagen. Hagen är inte direkt jätteliten men ändå tillräckligt liten för att ha blivit helt förstörd denna vinter.

Jag menar bara att lösdrift är kanonbra om hagarna är så stora att de tåler det.

Jag håller med dig men måste trycka på att det inte beror så mycket på storleken utan på marken. På lerjord hjälper det nästan inte hur stor hage du än har, på sandmo (eller på annat vis väldränerad mark) kan du klara dig med mycket mindre.

Har man "dålig" mark är det bättre om hästarna får stå på box halva dygnet för att torka upp. Det minskar även trycket på marken vilket kan innebära att det inte blir fullt lika lerigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 414
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna