C
Catthhh
vad gäller ang utevistelse?
Hur många timmar i hagen kräver ligghall?
En hage vid lösdrift ska den uppfylla vissa krav?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
vad gäller ang utevistelse?
Hästar som går ute mer än 12 timmar ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger skydd, och där de kan ligga torrt.Dvs samma regler som vid lösdrift.
Immer
Hur är det med ligghall/vindskydd på sommaren? Visst ska de finnas ett sådant även på betet? Eller räcker det med skog för att komma undan solen?
Oh, vilken lyx att bara mocka några ggr i veckan! Jag mockar varje dag och jag har bara 2 hästar. iofs kan jag inte kalla det ligghall utan mera en STOR utebox!
jag tycker lösdrift är SJÄLVKLART, man strävar ju efter att hästarna ska ha det så bra som möjligt alltså så likt det går att få det som dom har som fria, alltså lösdrift, barfota, fri tillgång till hö.. så tycker jag alla hästar borde ha det.
Men dom behöver ju egentligen mera skydd på sommaren än vintern... Ska försöka kolla upp det.
Men dom behöver ju egentligen mera skydd på sommaren än vintern... Ska försöka kolla upp det.
Vet du vad?
Ibland ska man lyssna på hästen. Som i mitt fall vill märren gärna ha skydd mot solen och värmen. Oftast under varma sommardagar gick hon in i vindskyddet som fanns på sommarbetet därinne stod hon o halvsov större delen av dagen.
Hon kräver visst ganska mycket för att må bra
Jag lyssnar på mina hästar, och dom ska ha det som dom tycker att dom behöver det.
Tycker därför att det är gott med lite extra skydd på sommaren också o inte bara för vintern. På vintern går dom hellre utanför ligghallen om inte det regnar så mycket.