Utevistelse

C

Catthhh

vad gäller ang utevistelse?
Hur många timmar i hagen kräver ligghall?
En hage vid lösdrift ska den uppfylla vissa krav?

Sv: Utevistelse

vad gäller ang utevistelse?
Hur många timmar i hagen kräver ligghall?
En hage vid lösdrift ska den uppfylla vissa krav?

Jag har ingen jättekoll på området men jag tror att mer än 12 timmar utomhus kräver någon typ av vindskydd. Vid lösdrift ska hästen ha skydd och torr liggplats. Men jag vet inte om det är riktiga lagar. Använder man sitt sunda förnuft så brukar det bli bra :)

Hästar som går ute mer än 12 timmar ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger skydd, och där de kan ligga torrt.Dvs samma regler som vid lösdrift.

Immer

Som Immer sa, går hästen ute mer än 12 timmar så krävs en ligghall.
Jag har hästar som går i lösdrift dygnet runt året om o dom har en ligghall, visserligen uppfyller INTE den vissa krav tyvärr. Till våren tänker jag bygga ut ligghallen så att den blir större o även kanske ha ett utestall istället för ligghallen, men att dörrarna kan vara öppna dygnet runt så att dom kan gå in o ut som de själva vill.

Hagen ska man sköta om, skotta lite ibland typ nån gång i veckan vilket jag gör o ligghallen ska mockas hur ofta man vill, beroende på hur många hästar man har i lösdriften.
Har man mindre än 4 så räcker det med några ggr i veckan, annars dagligen om man har mer än 4 hästar.
Sen har jag för mej att om man har fler än 4 hästar ska man ansöka eller något liknande.
Ska läsa på här vidare.

Jag tycker att det funkar jättebra med lösdriften! Hästarna är mera harmoniska, och dom rör på sej hur mycket de vill.

Hur är det med ligghall/vindskydd på sommaren? Visst ska de finnas ett sådant även på betet? Eller räcker det med skog för att komma undan solen?

Oh, vilken lyx att bara mocka några ggr i veckan! Jag mockar varje dag och jag har bara 2 hästar. iofs kan jag inte kalla det ligghall utan mera en STOR utebox!

Hmmm.... det hoppas jag verkligen inte för då har jag begått lagbrott ända tills vi flyttade till vårt nuvarande stall :)

Vi har ett skjul i vinterhagen som de kan gå in i om de vill och på sommaren har vi öppet genom alla hagarna så om de vill fly undan från bromsar etc så kan de göra det. Men lag på det tror jag inte det är under sommarhalvåret. Tror inte det behövs skog heller - då skulle vi få problem här nere på vissa platser i Skåne :)

Tror det är mellan vissa datum som de får gå ute dygnet runt utan skydd men kommer inte ihåg det och jag hittade inte det på Jordbruksverket. Kanske någon annan vet?

Senast ändrad:

Hur är det med ligghall/vindskydd på sommaren? Visst ska de finnas ett sådant även på betet? Eller räcker det med skog för att komma undan solen?

Under betestillväxt perioden så kan hästar gå ute dygnet runt utan ligghall. Dock ska vad är det nu 3 ggr per dag mins man ska vattna eller är det 2 ggr per dag kommer inte riktigt ihåg. Men bäst är ju om man kan ha vatten ute jämt som man byter å rengör behållaren en gång per dag. Men som sagt ingen regel.

Oh, vilken lyx att bara mocka några ggr i veckan! Jag mockar varje dag och jag har bara 2 hästar. iofs kan jag inte kalla det ligghall utan mera en STOR utebox!

Kanske det, men jag vet några i grannskapet som gör så. De tar fram traktorn som tar bort all skit i hagen o även i ligghallen.
Jag försöker mocka i ligghallen varje dag, men inte mycket skit därinne för därinne brukar min märr vara om det är tråkigt väder dvs. REGN.
Shettisen går runt omkring och där brukar dom ofta skita lite varstans.
Ibland ska marken vara vilandes i ett år eller ett par år om inte jag minns helt fel :confused:
Därför söker jag en ny mark så att dom kan gå till nästa vinter.
Den marken ska vila, då det varit hästar i några år. Utan nån vila.

Det ska inte vara helt fel om det funnits en skogmark som dom kan gå i :angel:

Sommaren behövs väl ingen ligghall, men min märr kräver det :crazy:
När hon gick på betet hos grannen som har en stor herrgård där gick hon ihop med andra travare o en arab fanns det en gammal ligghall som är så dubbel stor o där gick det tjurar för några år sedan men nu får dom INTE gå där för att markägaren tröttnade på att se några tjurar på hennes trädgård efter nattens äventyr :angel:

jag tycker lösdrift är SJÄLVKLART, man strävar ju efter att hästarna ska ha det så bra som möjligt alltså så likt det går att få det som dom har som fria, alltså lösdrift, barfota, fri tillgång till hö.. så tycker jag alla hästar borde ha det.

jag tycker lösdrift är SJÄLVKLART, man strävar ju efter att hästarna ska ha det så bra som möjligt alltså så likt det går att få det som dom har som fria, alltså lösdrift, barfota, fri tillgång till hö.. så tycker jag alla hästar borde ha det.

Självklart och självklart.... jag skulle själv gärna vilja ha lösdrift men här där jag bor finns inget tillräckligt bra lösdrifts-stall så då får det bli uppstallat på vintern. Hade jag haft eget stall hade jag helt klart sett till att hästen kunde gå ut och in i stallet som han ville men tyvärr är det inte så.

Jag skulle aldrig i livet sätta min häst i en lösdrift med för små och dåliga hagar som en bekant till mig har sin häst i. Det ställer en hel del krav på hagarna om ett antal hästar ska kunna vistas där större delen av dygnet utan att det blir "geggamojs" av det om det är en regnig vinter som i år t ex. Det ska finnas stoooora, kuperade och intressanta hagar om det ska vara lönt tycker jag. :) Och hur många sådana lösdrifter finns det kan man undra? :)

Men dom behöver ju egentligen mera skydd på sommaren än vintern... Ska försöka kolla upp det.

Det finns tyvärr ingen lag som säger att hästarna har rätt till skydd på sommaren. Jag håller helt med dig om att det egentligen ibland är mer nödvändigt på sommar än på vintern, men så länge det sker betestillväxt får hästarna gå helt utan vare sig skog eller vindskydd.

Men dom behöver ju egentligen mera skydd på sommaren än vintern... Ska försöka kolla upp det.

Vet du vad?
Ibland ska man lyssna på hästen. Som i mitt fall vill märren gärna ha skydd mot solen och värmen. Oftast under varma sommardagar gick hon in i vindskyddet som fanns på sommarbetet därinne stod hon o halvsov större delen av dagen.
Hon kräver visst ganska mycket för att må bra :crazy:
Jag lyssnar på mina hästar, och dom ska ha det som dom tycker att dom behöver det.

Tycker därför att det är gott med lite extra skydd på sommaren också o inte bara för vintern. På vintern går dom hellre utanför ligghallen om inte det regnar så mycket.

Vet du vad?
Ibland ska man lyssna på hästen. Som i mitt fall vill märren gärna ha skydd mot solen och värmen. Oftast under varma sommardagar gick hon in i vindskyddet som fanns på sommarbetet därinne stod hon o halvsov större delen av dagen.
Hon kräver visst ganska mycket för att må bra :crazy:
Jag lyssnar på mina hästar, och dom ska ha det som dom tycker att dom behöver det.

Tycker därför att det är gott med lite extra skydd på sommaren också o inte bara för vintern. På vintern går dom hellre utanför ligghallen om inte det regnar så mycket.

Håller med! :) Vår pålle använder mest skjulet på sommaren som skydd mot framförallt insekterna. På vintern vill han helst inte vara där inne alls om det t ex regnar. Kanske för mycket oljud när regnat slår mot taket, vad vet jag?

Åh härligt, vi fick stå med slang 15-20 minuter per dag. Sådant e skönt å slippa.

Kan hålla med dig om att dom behöver mer skydd på sommaren, även om ksydded är bra på vintern vid dåligt väder. är vädret bra så används inte skyddet. På sommaren när jag hade häst brukade jag låta henne stå inne å vila i boxen efter ridturen. Eller rättare sagt hon låg ner å sov å hade det skönt å bra :)

Klart lösdrift är bra, men tillräckligt mcyket bra mark behövs.

Å sedan tycker jag inte alla hästar ska gå barfota, många hästar klarar inte av det å blir ömhovade om dom rids. + att det inte finns tillräcklig många barfota hovslagare elelr vad man ska kalla det för som kan den rätta tekniken för att värka hovarna på rätt sätt. En bra hovslagare är iåförsig svårt att få tag på oavsett. Hittar man en bra en så ska man hålla in med allt man har.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 414
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 317
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna