Utevistelse

S

Spatt

Hej!
Vill ha åsikter om utevistelse för fullblod. Har själv en arab han är ute dygnet runt än så länge med täcke sen har dom skogsdunge som skydd. Har fått höra att för att han är fullblod är det inte bra och ha dom ute så mycke nu när det är dåligt väder är inte av samma åsikt, vi har möjlighet att ha dom inne om vi vill tycker själv att dom ska vara ute så mycke som möjligt. Spännande o höra era åsikter.

Sv: Utevistelse

Jag ser inga problem alls med att hästar går ute dygnet runt än så länge utan skydd, och som sagt, har du täcke på hästen så är det väl inga problem, hästar är individer, vissa gillar att vara ute dygnet runt, andra inte, vissa fryser, andra inte. Bestäm du själv som känner din häst.

Förutsatt att du följer lagen vad gäller ligghall etc är det väl hästen som avgör? Vårt engelska fullblod skulle inte vilja gå ute dygnet runt, men andra fullblod trivs ypperligt.

Finns ingen lag som säger att man måste ha ligghall i september vad jag vet. Mina går än så länge på sommarbete (med stödfodring) men dom har förvisso tillgång till ligghall året runt ändå.

Mitt 16 år gamla fullblod trivs alldeles ypperligt ute förutom på sommaren då det är mycket insekter då tillbringar hon i stort sett hela dagarna i ligghallen. Men resten av året är hon mer ute än inne, möjligtvis ihållande regn kan hon tycka är lite tråkigt. Jag har ännu inte börjat med täcke heller då hon och de andra i flocken som sagt har en ligghall och det har varit ganska milda nätter.

Att följa lagen om ligghall innebär att läsa och följa de bestämmelser som står i lagen ifråga. Jag har väl aldrig sagt något om ligghall nu? Eller?

Jag har hört att araber är några av de absolut mest tåliga reaserna mot väderomslag.. De är ju ursprungligen från öknen där det kan vara 50 grader varmt på dagen men minusgrader på natten, sen hur bortavlat det är har jag ingen aning om men jag tror inte det är några problem så länge du ine märker att hästen står och fryser!

Många hästar mår bäst av att vara inne när det är regnigt och stormigt. Att tro att hästen mår bra för att den är utomhus är fel. Ju ädlare ras desto känsligare.

Ditt svar kunde till viss del tolkas som det jo, därför förtydligade jag bara att detta inte gällde nuvarande årstid, bli inte stingslig nu;):)

Japp, åsså bara äääääälskar dom sitt tjocka goa stalltäcke och sin älskade isoleringscell (boxen) som dom gäääärna står i dygnet runt.. åsså älskar dom att gå i skrittmaskin..:grin:

Många hästar mår bäst av att vara inne när det är regnigt och stormigt. Att tro att hästen mår bra för att den är utomhus är fel. Ju ädlare ras desto känsligare.

Det håller jag inte alls med. Mina ädlare ponnier har klarat kylan så mycket bättre än mitt kallblod. Det är helt upp till individ!

TS: Så länge dina hästar mår bra är det klart att de ska få vara ute!

Det är märkligt att folk tror att hästar mår dåligt av att vara i stall. Ni måste ha rena rama ruckel om era hästar far så illa inomhus. Ute i stora hagar dagtid och inne i stora, ventilerade boxar nattetid är det absolut bästa för mina hästar, någon skrittmaskin har jag inte.

Det är märkligt att folk tror att hästar mår dåligt av att vara i stall. Ni måste ha rena rama ruckel om era hästar far så illa inomhus. Ute i stora hagar dagtid och inne i stora, ventilerade boxar nattetid är det absolut bästa för mina hästar, någon skrittmaskin har jag inte.

Ursäkta? Jag påpekade bara att det är från individ till individ hur mycket kyla de tål. Skrev ju att mitt kallblod tex inte tålde så mycket kyla, dvs han gick inne väldigt mycket. Och inte har jag påstått att de mår dåligt bara för att det står inne. Nu pratade vi om TS hästar och jag tror att hon känner dem bäst.

Å nej jag har inget ruckel. Utan ett stort ljust stall med 4 boxar.

Jag håller helt med dig.

Jag lyssnar på mina. De vill ej ens gå ut eller knackar "på" när det räcker. Kollar inte upp hur mkt de "klarar av" eller inte.
Vill de inte vara ute i nederbörd i kombination med stark blåst- får de stå inne. Rider dem istället. Sommaren undantagen.
Unghästar är ngt annat.

Andra tycker att det är "sunt" att de står vid grinden eller har gett upp o står o kurar på annan plats vid snöstorm. De ska vara ute sina timmar oavsett. Blää, men dessa hästar vet inget annat.

Ren kyla klarar de av, men när det är fuktigt, nederbörd i kombination med stark vind( när pälsens funktion sätts ur spel)- vill tamhästar gå in- därav krav på ligghall för utegångshästar:bow:

Eller så kan man ha rejäla,kuperade hagar med ligghall till sina hästar så att de KAN vara ute i alla väder, och på så sätt slippa stå inne på box för jämnan,man kan också täcka känsliga hästar så de slipper frysa. För jag är helt övertygad att de allra flesta hästar vill vara ute i en flock i rejäla hagar med gott skydd varje dag hellre än att tas ifrån alla sina normala instinkter inlåsta i ett stall. Det är dom skapta för. Tyvärr är många hästar felaktigt behandlade från början och blir därmed förstörda. Det är i min mening sorgligt hur många hästar som inte får leva så naturligt som möjligt i detta landet.

Har hästar med blod i på lösdrift vilket fungerar alldeles utmärkt. Vi har också möjlighet att stalla in men ingen av dessa utehästar vill vara inne under höst och vinter. I ligghallen är de sällan. Jag var övertygad om att dessa hästar skulle utnyttja ligghallen vid dåligtväder,typ snöglopp, men inte då. De ser otroligt nöjda ut vilket väder de än är under höst och vinter. Enda gången dessa hästar vill in i stallet är under bromstid, vilket de också får. kan också tillägga att bdessa hästar inte har täcken, vilket stör den optimala pälssättningen för utomhusvistelse.

Har mitt extremt svårfödda fullblodssto klarat av att stå i lösdrift med föl vid sidan en hel vinter så klarar vilken häst som helst av det säger jag. Men det handlar ju om att se till att hästen får mat och har skydd. Mitt sto fodrades med kraftfoder dagligen och kom således ut ur lösdriften för att äta, så hon slapp de andra hästarna. Men annars gick det jättebra, även utan täcke.

Min arab gick ute på lösdrift hela förra vintern, trots den kylan som var o massor med snö. Hon har aldrig mått bättre o kommer även få gå ute i vinter med. Täckar henne iof. Ska även prova på o ha travaren ute i vinter m. täcke på. Bra ligghall o fritt med grovfoder får dom med

Kan bara hålla med att det beror på de olika individerna.. mitt swb sto som bara har bott i box och levt i täckesvärlden är numera vildhäst och trivs hur bra som helst. De går ute på lösdrift året om och äter egenproducerad mat!
Tyckte lite synd om de när det regnade så mkt så jag tänkte lägga på ett regntäcke, men när hon tvärvänder och vägra fångas:mad: trots stor mathink för att jag har ett täcke med mig då anser jag att hon har visat mig att hon inte tänker ha det. Ska tilläggas att när jag gömt täcket utanför hagen så gick det jättebra och fångas! Och så fort jag visar det så sticker hon igen.. och hon är verkligen inte trevlig om man mot förmodan tänker lägga på det ändå, har prövat det med...

Så bara man är öppen och läser sin häst så blir det bäst i slutändan..

Sto nr 2 och fölisen hade inga problem att få lite "hjälp-på-traven" mot det blöta som behagar komma ned!

Jag har två arabston.
Ett äldre och en yngre.

Förr gick det alltid på lösdrift.

Valde då i snöstorm att hellre stå under träna än att gå in i ligghallen.

Nu har jag flyttat o har de i stall. Står ute frå 6.30 på morgonen till 20, fleecefodrat regntäcke på.

Inga klagomål än så länge,... :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 253
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
539
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama