utevistelse

Sv: utevistelse

Så mycket som möjligt.

Mina hästar går på lösdrift ute dygnet runt/året runt.

De står på stall mellan 2-5 timmar per dygn trots detta - för mat, kontroll, pyssel och ridning etc.
Är det riktigt busväder får de gå in oavsett tid på dygnet och årstid.

Någon trötthet pga utevistelsen har jag inte märkt av -mer än någon vecka i början - bara lugn o välmående.
Dock om jag av någon anledning vill ha en extra taggad häst, på tå - får de stå inne lite längre.. ;)

Jag vill ha dem ute så mycket som det bara går. Egentligen vill jag inte ha dem inne mer än 8-10h per dygn (gärna mindre än det, därför är lösdrift den bästa lösningen för mig). Ridningen ser jag som en aktiv rörelse och den görs ju oftast utomhus så den räknar jag inte med. Förstår inte varför de ska stå o glo i en box halva dygnet varje dag...

Vill ha en så naturlig hage som möjligt där hästarna kan ströva omkring i varierad miljö.

Min häst är ute dygnet runt i flock.. stor hage, kuperad terräng osv.
För mig är det viktigt att min häst får vara häst och att allt ska vara så naturligt så möjligt för honom. Det gör att hästen mår bättre psykiskt vilket resulterar i en häst som kan prestera bättre vid träning/tävling.. plus att hästarna får bättre kondition om dem får gå i stor hage hela dygnet och vandra + leka. (våra vallacker leker väldigt mycket)

Men skulle det vara så att det någon gång regnar så pass mycket att han blir blöt ända ner till huden så tar jag in honom och låter honom torka över en natt i box. Sen är våra boxar väldigt bra eftersom den är "öppna", alltså inget galler emellan hästarna, så dem kommer åt varandra.. (dock inte hingst boxarna)

Mina hästar är ute vintertid mellan 06:30 och 18:00. Mellan mitten på maj och mitten-slutet på september är de ute dygnet runt (om det inte spöregnar i en vecka i sträck..).

Anledningen jag har är:
1. Jag är övertygad om att hästar som har möjlighet att röra på sig/umgås med hästkompisarna under större delen av dagen blir lugnare (läs mer till freds) och håller sig dessutom friskare från hältor och magproblem än hästar som inte får den möjligheten.
2. ju mer hästarna är ute, desto mindre betungande blir mockningen;)

Jag har haft mina hästar på de mesta skilda ställen! De senaste 7 åren har jag haft lösdrift (fungerar lika bra med tävlingshäst som med unghäst) men under min studietid hade jag uppstallning på ett stort ridcenter som bara erbjöd 2h hagvistelse i stöten.
Jag cyklade ner flera gånger om dagen men det fanns också dagar då hästen bara fick 2h, vidrigt så här när jag tänker på det efteråt men så värderade jag tränings- och tävlingsmöjligheten i första hand.

Förutom att jag vill att hästen ska få mesta möjliga utevistelse och det i flock så gäller det också att se till att hagen är i lämpligt skick. Inte mår hästen bättre av att stå ute dygnet runt i en lerpöl än den mår att vara i en hage med bra och kuperat underlag ett mindre antal timmar under dagen.

Trots att jag är en lösdriftsmänniska så uppskattar jag att ha tillgång till box där hästen kan få sova in dagen före tävling eller om den blivit avspolad sent på kvällen.

Min går på lösdrift sen 7 år tillbaka, han har box men den har han aldrig varit i nattetid. Han gillar den bäst på sommaren när det är varmt ute och kallt inne. Vintertid vill han ut så fort maten är uppäten.

De går ut 06.00-07.00 beroende på när vi börjar jobbet och kommer in allt ifrån 17.00-20.00 beroende på väder och om det ska ridas.

Har en underlig häst som inte trivs ute för länge utan blir stressad och börjar vandra när utevistelsen blir för lång. Hästen har innan inte varit van vid mer utevistelse mer än några tim per dag (klassisk tävlingshäst m mycket träning och rastning i små hagar... :( )

Hästarna går i stora, kuperade hagar året om. Vid sommartid står de tyvärr inne dagtid pga här är olidligt med insekter. Dock försöker vi korta innetiden så mycket det är möjligt. Men jusst nu är de ute dygnet runt :laugh:

Finns väl inget facit på utevistels vilket som är bäst eftersom alla indivier och hästägare har olika behov. "vårt sätt" funkar jusst nu på dessa hästar och är anpassat efter olika omständigheter.

Våra är ute mellan ca 05-07 till 22-23 på vintern.

Vanligtvis brukar de vara ute dygnet runt i kuperad skogshage ansluten till en äng från maj-sept, men i år har de varit inne på natten fram tills ikväll. Dels beroende på att gräset ska få växa upp dels för att den ena hästen aldrig varit ute på nätter innan och har stått och gnäggat vid insläppet varje kväll så vi har tagit in dem 6-7 timmar.

Vi kommer däremot ta in dem en stund på dan när det blir för mkt bromsar och insekter. Samma om det spöregnar flera dar i rad.

Hästarna i mitt stall är överlag tävlingshästar och de flesta inkl min egen går ut kl 9 på morgonen och kommer in kl 15-16 på em (vintertid). Nu under sommaren kommer de ut vid 9 och in vid kl 18 ca. Det optimala för mig skulle varit att de kom ut tidigare, gärna bara äta havren inne och sedan morgon höet ute i hagen...på så sätt skulle de komma ut tidigare och slippa stöka runt i boxen:angel: Men som inackordering har man inte jätte mycket att säga till om.

Tycker att det gäller att vara lite flexibel gällande tiderna. Många är så inrutade i att "hästen ska vara ute till 18, punkt slut", även fast regnet står som spön i backen:grin:Finns så många olika faktorer som spelar in. Hur hästen är, väderlek, hagstorlek, hagkompisar, vind och regnskydd mm.

mina går ute mellan kl; 8/9-18/19 på sommaren, på vintern går de ute mellan 8/9- 16/17/18 beroende på väder.
minimum ute vistelse för mig är 7 timmar, och då ska det finnas en bra anledning till att den inte är ute längre som t ex ösregn, mindre än 10- grader, alldeles för varmt + ingen skugga, tok mycket insekter, eller kombinationen försovit sig efter morgon fodringen och behövt ta in hästen tidigare för att åka till tävling/sko.

vi har en stor gräs hage till 2 av hästarna och en liten gräs fri hage till fång shettisen, det känns lite elakt att ha shettisen ensam i hagen utan gräs hela dagarna, men de andra hästarna brukar stå brevid henne och beta ibland och hon går runt och pillar lite bland de få grässtråna som finns. så hon lider ju inte av att vara ensam, men lite elak känner man ju sig :( hade kännts bättre med en kompis till henne som inte rasade i vikt eller sprängde hagen om den gick i shettis hagen.

Senast ändrad:

Har suttit och funderat på hur mycket utevistelse en häst ska få, i hage, varje dag. Har själv alltid varit inne på de är med 7-7 konceptet på mina hästar. Hur har ni de på era hästar? Vad är acceptabelt för er? Hästen ifråga går endast lätta klasser.

Vintertid är det maximal utevistelse enligt lagen, utan ligghall, d.v.s.16 timmar. Hade jag tillgång till ligghall skulle dom vara ute dygnet runt. Sommartid händer det att jag ställer in hästarna under tiden flygfäna är som värst och så går dom ute resten av dygnet.

Jag gör ingen skillnad på unghästar v.s. tävlingshästar.

Senast ändrad:

På vintern går hästarna ute mellan 9-c:a 5. De vill komma in då och står och bråkar om vem som skall in först, de är lite knäppa ibland XD
Men när det börjar bli ljusare går de ute längre och sedan i måndags går de ute dygnet runt, de går ute på bete till sista september :)

Mina hästar är ute mellan 7 till tidigast 21.30 (vanligtvis 23.00) vintertid, under sommaren sover de inne enbart ett-två dygn innan tävling eller vid riktigt extrema mygg-knott-broms förhållanden.
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om de fick komma in kl. 16, sova middag och diverse andra förklaringar. Över min döda kropp. Men så är mina hästar aldrig varken sjuka eller halta heller.

Jag tycker det är viktigt att låta dem ha så mycket tid som möjligt ute i en hage där de kan röra sig, framöver kommer jag ha en lösdrift till några av mina medan de som visat sig inte alls fungera på det får fortsätta med de tidigare rutinerna.

antar att du syftade på mig. Nu är det inte jag som sköter in/ut släpp i mitt stall, enbart ibland på helger. Men alla vi som har häst där jag står har kommit överens om att hästarna står vid grinden och väntar på att få komma in så vill de ju verkligen in. Då ser vi ingen anledning till att ha kvar dem ute. Och det är endast under vintern är det är mörkt vid 4 som de vill in vid 5, annars brukar man få dra in dom från hagen :P

Hästar som möter en eller står vid grinden behöver ju inte betyda att de vill in. De kommer gärna och hälsar alternativt tittar på vad man sysslar med. :)

En häst är ju inte gjord för att stå i en box utan de är ju faktiskt gjorda för att gå ute och ströva fritt hela tiden. Därför tycker jag att man ska ha ute sina hästar så mycket man bara kan. Mina hästar går ute dygnet runt om sommaren på sommarbete men om vintern står de i box nattetid. De kommer ut tidigt och in sent.

Om man tävlar mycket kanske hästen behöver stå inne lite mer i sin box för att vila men daglig utevistelse i hage tycker jag att alla hästar ska få, oavsett tävlingsnivå. Jag har jobbat i ett stall på elitnivå och de hade alla sina hästar ute minst 1 h varje dag och även om det bara var en 1 h så fick de i alla fall gå ut och det i stora härliga hagar. De reds och motionerades även dagligen och hade jättestora boxar att stå i.

En häst är ju inte gjord för att stå i en box utan de är ju faktiskt gjorda för att gå ute och ströva fritt hela tiden. Därför tycker jag att man ska ha ute sina hästar så mycket man bara kan. Mina hästar går ute dygnet runt om sommaren på sommarbete men om vintern står de i box nattetid. De kommer ut tidigt och in sent.

Om man tävlar mycket kanske hästen behöver stå inne lite mer i sin box för att vila men daglig utevistelse i hage tycker jag att alla hästar ska få, oavsett tävlingsnivå. Jag har jobbat i ett stall på elitnivå och de hade alla sina hästar ute minst 1 h varje dag och även om det bara var en 1 h så fick de i alla fall gå ut och det i stora härliga hagar. De reds och motionerades även dagligen och hade jättestora boxar att stå i.

Varför ska dem stå inne på box för att dem tävlas och tränas hårt? är hästen trött så sover/vilar den ute.. Jag ska tävla en häst nästa helg, han går på lösdrift året/dygnet runt och han har kommit 7:a på VM.. vunnit SM -flera gånger och vunnit NM... Där jag har min häst just nu finns många tävlingshästar, många har gått SM flera gånger, 1a klass hingstar, fina avelsston osv.. men dem går ändå ute dygnet runt på lösdrift (utom 2 hingstar som går in på natten, pga. om dem rymmer finns ingen ute och kan stoppa eventuella tjuvbetäckningar).
Bara för att hästen tävlar mycket så betyder det inte att dem behöver stå inne mer på box.. absolut inte. En tävlingshäst är ändå en häst..

Skulle min häst bara vara ute 1-2h om dagen skulle han inte alls må bra, och inte jag heller för den delen.

Ju längre ju bättre är min filosofi.. min står på lösdrift för han blir för "tossig" när han måste stå på box även om de är få timmar så blir de för mycket överskottsenergi för honom.. Dom ggr jag haft mina hästar på box ha ja helst vela ha dom ute från 6-7 på morgonen tills runt 22 på kvällen .. lite tidigare om de blir riktigt ruggigt väder och de inte finns någe bra skydd i hagen ..

Så mycket som möjligt i så stora hagar som möjligt. Det gäller alla hästar, även tävlingshästar. Jag tycker Murray här på buke är ett gott exempel i frågan. Hennes fullblodsvalack gick ute dygnet runt på bete och sov ute natten innan en stor tre-dagars fälttävlan, som de vann (eller placerade sig, jag minns inte helt). Hennes familj bygger nu ett Active Stable där alla hästar ska gå på lösdrift.

Sen får man ju anpassa efter individerna. T.ex. skulle jag kunna ha min nordsvensk inne på nätterna på sommaren och ute dygnet runt med ligghall på vintern, enbart för att begränsa hans grästillgång på sommaren. Så för mig handlar det inte bara om utevistelse utan även begränsning av maten. Jag har vänner som haft häst i stall med utevistelse 2 h/dag i små hagar ungefär lika stora som två boxar. Själv tycker jag det är ganska vidrigt...

På vintern går våra ute minst nio timmar (7-16) oftast kommer de ut ännu tidigare. Nu är de ute dygnet runt. Ju mer utevistelse desto bättre, har alltid varit min filosofi.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama