Fast jag har aldrig förstått det där med att bara för att hästen råkar tillhöra tävlingkategorin så ska den ha mer boxvistelse. Jag skulle snarare vilja påstå att den behöver mer utevistelse. Anledningen till att herren jag har nu står inne natten innan (dock inte alltid, speciellt inte om vi ska göra en längre resa) beror faktiskt till viss del på mig, vi duschar nästan alltid dagen innan, borstar upp, putsar och gör grundarbetet inför tävlingsdagen. Annars beror det på hans "status" och humör vid den tidpunkten.
Jag kan ju undra varför man har minst 1h utevistelse och tycker det är bra, jag tycker det är sorgligt. Vilket liv... Tänk om alla tävlingsstall skulle se ut på det viset, då skulle då inte jag vilja vara tävlingshäst.
Har en kollega som jag faktiskt inte kan diskutera häst med. Där fungerar det så att hästarna får kraftfoder samt morgonhö inne innan de går ut kring 9-tiden. Sedan får de lunch vid 13, alltså fyra timmar i en paddock utan strå. Därefter får de gå in klockan 16 (senast, vinter som sommar, vintertid blir det oftare vid 14) och stå inne i en timme utan mat, det kallas att de får en middagslur. Därefter tränas de och får kvällsmat kring 20.
Den ena hästen dras med en hälta till och från medan den andra har magbesvär, bla. magsår, är även luftsnappare.
Ett bra exempel på hur man gör fel tycker jag. Och detta gör man enbart för att detta är "fina tävlingshästar". De får inte springa i hagen, då springer man ut och saktar ner dem, för då kan de göra sig illa...
Och man är så tvärsäker på att man gör rätt, man tycker att man kan detta bäst. Men sanningen är den att om man verkligen kan sin sak och vill göra sitt bästa så ser man efter hur sina djur mår och låter dem vara just hästar.
(Detta var givetvis inte kritik mot just dig utan mot vad du beskrev
)