utevistelse

Sv: utevistelse

Istället för att tänka hur många timmar hästarna är ute/dag så tänk hur många timmar de är i box. Om hästarna är ute 8-12 timmar är det ju 12-16 timmar kvar på dygnet....

Om man tävlar mycket kanske hästen behöver stå inne lite mer i sin box för att vila men daglig utevistelse i hage tycker jag att alla hästar ska få, oavsett tävlingsnivå. Jag har jobbat i ett stall på elitnivå och de hade alla sina hästar ute minst 1 h varje dag och även om det bara var en 1 h så fick de i alla fall gå ut och det i stora härliga hagar. De reds och motionerades även dagligen och hade jättestora boxar att stå i.

Fast jag har aldrig förstått det där med att bara för att hästen råkar tillhöra tävlingkategorin så ska den ha mer boxvistelse. Jag skulle snarare vilja påstå att den behöver mer utevistelse. Anledningen till att herren jag har nu står inne natten innan (dock inte alltid, speciellt inte om vi ska göra en längre resa) beror faktiskt till viss del på mig, vi duschar nästan alltid dagen innan, borstar upp, putsar och gör grundarbetet inför tävlingsdagen. Annars beror det på hans "status" och humör vid den tidpunkten.

Jag kan ju undra varför man har minst 1h utevistelse och tycker det är bra, jag tycker det är sorgligt. Vilket liv... Tänk om alla tävlingsstall skulle se ut på det viset, då skulle då inte jag vilja vara tävlingshäst.

Har en kollega som jag faktiskt inte kan diskutera häst med. Där fungerar det så att hästarna får kraftfoder samt morgonhö inne innan de går ut kring 9-tiden. Sedan får de lunch vid 13, alltså fyra timmar i en paddock utan strå. Därefter får de gå in klockan 16 (senast, vinter som sommar, vintertid blir det oftare vid 14) och stå inne i en timme utan mat, det kallas att de får en middagslur. Därefter tränas de och får kvällsmat kring 20.
Den ena hästen dras med en hälta till och från medan den andra har magbesvär, bla. magsår, är även luftsnappare.

Ett bra exempel på hur man gör fel tycker jag. Och detta gör man enbart för att detta är "fina tävlingshästar". De får inte springa i hagen, då springer man ut och saktar ner dem, för då kan de göra sig illa...
Och man är så tvärsäker på att man gör rätt, man tycker att man kan detta bäst. Men sanningen är den att om man verkligen kan sin sak och vill göra sitt bästa så ser man efter hur sina djur mår och låter dem vara just hästar.

(Detta var givetvis inte kritik mot just dig utan mot vad du beskrev :) )

Senast ändrad:

Detta som du beskriver för mig är übertypen på tävlingsfolket för mig... Rena rama vansinnet.... har riktigt svårt att förstå och respektera den typen av djurhållning överhuvudtaget... Det kan väl aldrig anses som "bra" hästliv när någon så brutalt kapar deras förmåga till att följa de urminneskoderna i instinkt, kroppsliga behov och naturlighet...:devil: Jag blir verkligen illa berörd...och skulle mer eller mindre vilja skrika "Skaffa Marsvin eller Trähäst":angel:

Sommar Maj-Sep/Okt: Ute dygnet runt
Resten av året: Utsläpp 6.30 Insläpp 20.00-21 :)

Skulle igetnligen vilja ha honom ute mer på vintern då han lätt blir uttråkad, men han är helklippt och fryser ganska lätt...
Ovanpå detta så rids han mellan 1 och 3timmar om dagen, beroende på årstid och väder.

Så mycket som möjligt!
elelr egntligen inte, borde isåfall ah dem på lösdrift året om, men jag har "mina" gränser och tider på vad jag tycke rär rätt, sen vet jag att jag bara behöver stega bort till grannarna för att höra/se helt andra rätt (en med MER utevistelse en med MINDRE)

Men ja, nu går alla på betet dygnet runt, utan 3veckorsfölet med mor (dock ska de snart också släppas)
2 av de fyra hästarna som är på betet tävlas ibland, då brukar jag ha dem inne natten till tävling, är det flera klasser och hästen som ibland blir trött av att gå ute kan han få stå inne två nätter 8men ute länge på dagen + träning)

Höst och vår går de väl ute mellan ca 7-18. vintern när det är som mörkast/kallast 8-16. riktiga svinkalla dagar och med snöstorm typ så får de bara vara ute ett par timmar.

en av mina komemr fårn stall där han bara var ute några h/dygn i liten rasthage och jag kan då säga att han har gått fårn monster till drömhäst mest bara genom att få vara ute mer- och med hästkompisar!

Man skall icke glömam att hästar är hästar och de har behov som hästar har.

(men som sagt, anser jag att vintrarna kan va lite i kallaste laget där jag bor för lösdrift...)

Detta som du beskriver för mig är übertypen på tävlingsfolket för mig... Rena rama vansinnet.... har riktigt svårt att förstå och respektera den typen av djurhållning överhuvudtaget... Det kan väl aldrig anses som "bra" hästliv när någon så brutalt kapar deras förmåga till att följa de urminneskoderna i instinkt, kroppsliga behov och naturlighet...:devil: Jag blir verkligen illa berörd...och skulle mer eller mindre vilja skrika "Skaffa Marsvin eller Trähäst":angel:

Precis. Tyvärr måste jag säga att jag har samma uppfattning, tragiskt nog. Jag tävlar själv som sagt, fast inom islandshästkategorin, och jag upplever faktiskt inte samma boxhysteri där.
Håller helt med dig, hästarna får inte vara hästar utan bara objekt. Och det är där man går från hästmänniska till vanvettig.

Ingen häst föredrar ju box före hage(det är ju maten som styr dom) och ju längre dom får vara ute desto bättre!

Min häst är ute från 7-8 vintertid, under sommaren går hon antingen 7-10 eller dygnet runt beroende på väder och hur myggbiten hon blir. Hon är otroligt känslig mot insekter och ibland när det är som värst ute springer hon omkring som en galning för att slippa undan dom så då tycker jag det är bäst att hon får sova inne. :)

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag har aldrig förstått det där med att bara för att hästen råkar tillhöra tävlingkategorin så ska den ha mer boxvistelse. Jag skulle snarare vilja påstå att den behöver mer utevistelse. Anledningen till att herren jag har nu står inne natten innan (dock inte alltid, speciellt inte om vi ska göra en längre resa) beror faktiskt till viss del på mig, vi duschar nästan alltid dagen innan, borstar upp, putsar och gör grundarbetet inför tävlingsdagen. Annars beror det på hans "status" och humör vid den tidpunkten.

Jag kan ju undra varför man har minst 1h utevistelse och tycker det är bra, jag tycker det är sorgligt. Vilket liv... Tänk om alla tävlingsstall skulle se ut på det viset, då skulle då inte jag vilja vara tävlingshäst.

Har en kollega som jag faktiskt inte kan diskutera häst med. Där fungerar det så att hästarna får kraftfoder samt morgonhö inne innan de går ut kring 9-tiden. Sedan får de lunch vid 13, alltså fyra timmar i en paddock utan strå. Därefter får de gå in klockan 16 (senast, vinter som sommar, vintertid blir det oftare vid 14) och stå inne i en timme utan mat, det kallas att de får en middagslur. Därefter tränas de och får kvällsmat kring 20.
Den ena hästen dras med en hälta till och från medan den andra har magbesvär, bla. magsår, är även luftsnappare.

Ett bra exempel på hur man gör fel tycker jag. Och detta gör man enbart för att detta är "fina tävlingshästar". De får inte springa i hagen, då springer man ut och saktar ner dem, för då kan de göra sig illa...
Och man är så tvärsäker på att man gör rätt, man tycker att man kan detta bäst. Men sanningen är den att om man verkligen kan sin sak och vill göra sitt bästa så ser man efter hur sina djur mår och låter dem vara just hästar.

(Detta var givetvis inte kritik mot just dig utan mot vad du beskrev :) )

:bow::bow::bow:

kl, jag har precis börjat ta in min häst vid kl 21 istället för 18-17, hon accepterar att vara ute till halv nio men sen så börjar hon springa runder. hon vill inte låta sig fångas men då man går med ponnyn mot utgången så skenar hon förbi en och vill ut först. jag ser detta som att hon vill in i boxen vid denna tiden och springer för att få uppmärksamhet (tidigare så sprang hon prick kl 15 då hon brukade komma in då hos förra ägaren) och vill visa att hon ska bestämma när hon ska in (därav beteendet att inte vilja fångas men sen springa till grinden för att komma in då man ignorerar henne)
hon har så vitt jag vet aldrig gått på sommar bete i vuxen ålder, men jag vill gärna testa att ha henne ute på natten nån dag då vi ska byta ut hela stalltaket i sommar och hon då behöver vara ute hemma, eller inackorderad i ett stall där de går ute ca 7 timmar ensamma i gräslösa hagar (ska ha praktik där och kan ha med henne gratis).

Hej!

Mina hästar är ute så mycket som möjligt, delvis efter anpassning till vädret. En normal arbetsdag går det ut 05:15 och äter frukost ute. Normalt går de in vid 20-21-tiden på kvällen. De har stora hagar att röra sig i och trivs bäst ute. Är det väldigt dåligt väder tar jag in dem tidigare. Jaga trbetar oregelbundet så ridtiden varierar och har inte med tid för in o utsläpp att göra.
Har nu ett litet russ som jag märker säkert hade velat mysa in i boxen tidigare på kvällen, men så har jag min gamla halvblodstant som bara blir orolig av att gå in tidigt trots att hon rids regelbundet, och har alltid blivit även i tävlingskondition. Jag är av åsikten att om hästarna inte står och "fryshänger" så mår de bäst ute och det gör våra hästar väldigt sällan. Men delvis är det ju en vanesak också. Köpte en paint som var van att stå inne halva dagarna och hon var väldigt avslappnad o nöjd med det, men efter ett par månader på bete ville hon inte gå in mer...

Finns bara EN regel. Hästarna så vara ute så mycket det bara är möjligt. Helst hela dygnet. ( Med ligghall då om vintern).

Hästar är byggda för att ströva omkring- flyktdjur. Därför är det orimligt att stänga in dom mer än vad som är nödvändligt.

Jag har märkt att hästar som står mycket på stall är mera heta och tramsiga än de som går ute mycket. Utegångshästar tenderar att vara mer harmoniska.

Här hemma är det så att 99% av all vandalisering av boxinredning sker om hästar har får stå inne mer än en dag eller två ( tex pga extremt dåligt väder). En nordsvensk går ut om den vill gå ut. Står det en dörr emellan så går dom ut i alla fall. :) Med våld eller med list.

Senast ändrad:

Har bara skummat lite snabbt i tråden, men jag vill ha min ute så mycket som möjligt hela året.

På vinern går de ute ca 04:30 - 19:00 (vardagar, helger är det ca 6:00 - 19:00) medan de går ute dygnet runt sommartid. Sen kan det ju variera lite till och från när man tar in dem vintertid. Är det riktigt skitväder och de vill komma in så får de göra det.

Jag håller med men tycker nog att hästarna använder ligghallen mer om somrarna för att komma undan insekterna. På vintern används den mest som toalett... Alltså tycker jag att det är viktigt med ligghall eller något annat skydd där de kan komma in en bit och slippa bromsar och dylikt.

Finns bara EN regel. Hästarna så vara ute så mycket det bara är möjligt. Helst hela dygnet. ( Med ligghall då om vintern).

Hästar är byggda för att ströva omkring- flyktdjur. Därför är det orimligt att stänga in dom mer än vad som är nödvändligt.

Jag har märkt att hästar som står mycket på stall är mera heta och tramsiga än de som går ute mycket. Utegångshästar tenderar att vara mer harmoniska.

Här hemma är det så att 99% av all vandalisering av boxinredning sker om hästar har får stå inne mer än en dag eller två ( tex pga extremt dåligt väder). En nordsvensk går ut om den vill gå ut. Står det en dörr emellan så går dom ut i alla fall. :) Med våld eller med list.
:bow::bow::bow:

Har märkt precis samma sak...

Vi försöker ha våra hästar ute så mycket som möjligt. Det mest naturliga för hästen är att vara ute och kunna röra sej fritt i alla gångarter. Jag tror att många hästägare förmänskligar sin hästs känslor alldeles för mycket. En häst känner inte behovet av att vara instängd i en liten ruta mellan 4 väggar flera timmar om dygnet.
Vintertid (ungefär mellan november - mitten av april) släpps våra hästar ut runt 7.00 på morgonen och kommer in mellan 20.30 och 21.30 ca. Självklart beror det lite på hur vädret är också. Regnar eller snöar det väldigt mycket kan de få komma in lite tidigare.
Från ungefär mitten av april t.om. november är våra hästar ute dygnet runt i stora hagar med gott om bete. I slutet och i början av perioden så stödfodrar vi ju självklart om det skulle behövas.

Självklart måste man ju se till individen (jag tror inte att precis alla hästar skulle passa att gå på lösdrift t.ex.), men generellt tror jag att en häst mår bäst av så mycket utevistelse som möjligt.

Hästar som möter en eller står vid grinden behöver ju inte betyda att de vill in. De kommer gärna och hälsar alternativt tittar på vad man sysslar med. :)

Fast dom vill verkligen in! Dom gnäggar och nästan trycker sig mot grinden när man kommer i närheten av hagen...men ute är det ju kallt och grått under vintern, medans det finns massa mat i stallet :P

Du tror inte att det är just maten som lockar, inte att hästarna vill gå in i boxen.

jo...kanske lite både och! men sen är det ju olika från stall till stall. Hästar är ju vanedjur, så om dom är vana att gå in vid 5, halv 6 på vintern är det ju ganska självklart att de vill komma in då.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama