Utevistelse vid regn?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fredrikan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 956
F

Fredrikan

Hej! Vet inte om jag har lagt tråden på rätt ställe, får flyttas vid behov :p

Jag bor med min pojkvän på hans föräldragård, där även min pojkväns systers tre hästar står (hon bor cirka 30 minuter härifrån). Nu är det så att hon inte har tid att sköta hästarna, så hennes föräldrar gör det. Det är två shettisar och en D-ponny med isbjörnspäls alla tre som motioneras lätt max en gång i veckan.

Nu är det så att när det regnar så anser hennes pappa att hästarna inte ska vara ute. Till saken hör också att han inte orkar gå upp på morgonen för att släppa ut hästarna. Många dagar denna höst har det blivit så att hästarna kommit ut mellan 10 och 12 och in runt 3-tiden. Jag har många gånger tagit upp att de nog skulle vara glada av att vara ute i hagen mer, men får bara mothugg från pappan. Hästarna går ute i stora hagar med regnskydd som de sällan använder ens när de är ute. Jag har dessutom släppt ut hästarna flera mornar men då har de tagits in igen då det har varit "dåligt väder" :crazy:.

Jag funderar på att ta upp det med min pojkväns syster men vill å andra sidan inte bråka.. Överreagerar jag bara? :cool: Kanske inte så stor grej att haka upp sig på..

Hur gör ni med era hästar? Är de ute vid regn?

Sv: Utevistelse vid regn?

Ja jag tycker också det. Mina tre är ju i stort sett alltid ute 7-7 och går i samma sorts hagar som dessa. Vet bara inte om det är värt att ta diskussionen, kanske inte är "min" sak sas :p

Jag kan förstå hur du tänker men det är deras hästar och då är det deras regler som gäller, du har ju ändå sagt vad du tycker. Frågan är om du har någon häst också? Där gäller dina regler och vill du ha din ute är det du som bestämmer det.

Jag hade en hyresvärd för många år sen som gjorde lite som de du beskriver och var det kallare än -10 fick deras hästar inte gå ut alls. Dock visste dom att mina skulle ut så det var det ingen diskussion om. Så länge djuren inte blir sjuka av dålig luft, stallmiljö är det nog bara att acceptera läget...

Ah...såg nu att du har 3 st. Ja låt dina vara ute och låt dom sköta sina ;)

Jag håller med om att hästarna bör få vara ute mer, men frågan är om det är värt att ta diskussionen så länge hästarna inte far illa... (Hoppas du förstår vad jag menar här) Den dåliga relation som kan skapas mellan er kanske är värre/jobbigare än att vara tyst, speciellt som du bor där men inte är "familj" sas... Bedömer du det som att hästarna faktiskt far illa av detta, kanske det är bättre att anmäla anonymt till länsstyrelsen, så får länsveterinären utreda saken?

Nej de har det definitivt inte dåligt - är absolut inte en djurskyddsfråga. Tror inte systern vet hur lite hästarna är ute, men känns oschysst att "skvallra". När hon är hemma är pappan noga med att släppa ut dom innan hon kommer..

Mina två pälsbollar (D-ponny och shettis, två pensionerade gubbar) går ute i ur och skur på lösdrift. Alla är nog ense om att hästar ska få vara ute tillräckligt även vid dåligt väder.
Meeeen, jag har lärt mig att det är oerhört känsligt ibland att ge sig på andras hästhållning, även om man bara vill väl och försöker tipsa lite. Jag hade kanske hintat lite lätt, men inte gett mig in i någon större diskussion så länge hästarna håller sig friska.

Våra hästar är ute i alla väder men vi täckar efter väder. Är det spöregn har dem regntäcke på sig och är det bitande kallt är det tjockare täcken men aldrig att vi skulle ha dem inne bara för att det är dåligt väder.

Ska dock tilläggas att om det är riktigt skitväder, stormar, regnar, är kallt osv så kan det hända att dem får stå inne någon timme extra på morgonen och komma in någon timme tidigare på kvällen, men dem kommer aldrig ut senare än kl 10.30 och aldrig in tidigare än 19.30 oavsett väder.

I dina skor hade jag faktiskt sagt till henne hur det ligger till. Hade det varit min häst som stått inne hela dagarna så fort det regnar hade jag utan tvekan velat veta om det, oavsett vem som ligger bakom det sas.

Verkar ju rätt korkat att ha dem inne så mycket, det blir ju mer att mocka och går åt mer strö än om de är ute dagtid + att hästarna mår bättre med mer utevistelse.

Jag kan förstå hur du tänker men det är deras hästar och då är det deras regler som gäller, du har ju ändå sagt vad du tycker. Frågan är om du har någon häst också? Där gäller dina regler och vill du ha din ute är det du som bestämmer det.

Jag hade en hyresvärd för många år sen som gjorde lite som de du beskriver och var det kallare än -10 fick deras hästar inte gå ut alls. Dock visste dom att mina skulle ut så det var det ingen diskussion om. Så länge djuren inte blir sjuka av dålig luft, stallmiljö är det nog bara att acceptera läget...

Ah...såg nu att du har 3 st. Ja låt dina vara ute och låt dom sköta sina ;)

Jag stod i ett stall där hästarna skulle ut en viss tid å in en viss tid. Å slut diskuterat. Spela ingen roll om vi andra ville ha våra ute längre än till klockan 3. Vi erbjöd oss tom att ta in deras häst tidigare å låta våra gå ute. Men de va deras gård å hästarna ville absolut inte vara ute längre. Kan säga att där stod jag inte länge!

Hästarna blir knäppa av att inte få vara ute å röra på sig. Så jag tycker du TS ska berätta för tjejen som äger hästarna om hur läget är.

Självklart är de ute ändå, de har täcke och/eller päls. Är det storm och riktigt riktigt busväder får de komma in tidigare men inte annars och de är alltid ute minst några timmar. Händer kanske max 4 gånger per år :)

Självklart släpper vi ut våra hästar varje dag, även om det regnar. Är det riktigt ruskigt väder får de komma in nån timme tidigare, men de är vintertid ute i princip tio till tolv timmar per dygn. Mera under det ljusare halvåret såklart.

Ts, du skriver: " Tror inte systern vet hur lite hästarna är ute, men känns oschysst att "skvallra". Jag skulle vilja säga att det tvärtom är oschysst att INTE berätta hur det ligger till. Oschysst framför allt mot hästarna, men också mot systern, som man får förmoda vill sina hästars bästa.

Jag tycker man ska ha tillräckligt med råg i ryggen för att våga framföra sina synpunkter när det gäller djurs väl och ve. Man kan lägga fram saken på ett fint och diplomatiskt sätt men ändå vara klar och tydlig. Det är min åsikt.

nej alltid inne vid regn.. herregud han kan ju KRYMPA om han får regn på sig :P ;)

(nej min häst är ute i regn..)

Ja jisses.. jag fattar ditt dilemma! Håller dock med alla här,,klart hästarna ska ha sin utevistelse. I regn som i sol... Mina flockar går på lösdrift, men ack som JAG bedrog mig om ATT dom går in, trots foder o go halm att ligga i.. :rofl: Nädå,,när det passar dom, så gör dom det. :)
Svårt det där med familjen ja.. Men jag hade samma dilemma med min bortgångne svärfar.. Hans fjordingar fick inte vara ute för hans nya sambo då det regnade eller ens blåste lite mycket. Det kunde jag inte acceptera, då vi hade en riktigt kass sommar det aktuella året. Så ja, jag lade mig i saken, och visst vart det sura miner, men, vi utagerade saken och hästarna kom ut.
Det är jättesvårt att säga hur du ska göra, alla familjer är ju inte likasinnade. Du känner din familj bäst, så du avgör själv hur du gör. Lycka till iaf! 100% stöd hur du än väljer! :banana:

Jag tycker att du ska prata med systern för jag tycker tvärtom att det är elakt att inte berätta för henne hur hennes pappa sköter hästarna.

Våra hästar får vara ute i ur och skur. Enda undantaget är dagar som denna då vi har klass 2 varning och jag höll på att blåsa omkull påväg till stallet. Jag är rädd att plåtar lossnar från taken och flyger in i hagarna (har hänt tidigare och igår kväll var det ett fönsterbläck som blåste iväg precis där jag gått med hästarna minuten innan) och skadar hästarna eller staketet. Dock skulle det lugna sig framåt dagen så jag räknar med att kunna släppa ut dem lite senare idag. Att det regnar har aldrig hindrat mej ifrån att ha hästarna ute.

Du tycker en sak, pappan tycker en annan sak.
Kan ni inte bara enas om att ni tycker olika, och därmed gör olika? Varken ditt sätt, eller pappans sätt, skadar hästarna.;)

Mina är ute i ur och skur, kallblodiga djur som dessutom klarar sig utan täcken (är alldeles torra inne vid skinnet även om det är blött på pälsens yta).
De som går på lösdrift, är ibland i ligghallen men står oftast ute även i oväder.

Vad säger din pojkvän om saken? Kanske han kan ta upp det med sin syster eller pappa och få bättre gehör?

Vad tror du om att prata både med systern och pappan och föreslå lösdrift genom att halma upp regnskyddet ordentligt. du kan säga att du ser att pappan tycker det är jobbigt att ta hand om hästarna när dottern inte är hemma. Är regnskyddet bra så har ni ju det som behövs mer eller mindre och pappan behöver inte tänka så mycket på väder och vind... Kan det vara något?

Prata med systern , det är nog mindre känsligt om hon pratar med sin pappa , och om hon vill att de ska var ute mer .. ( vilket jag hoppas hon håller med dej om ) , får honom att förstå att de inte mår dåligt av det.

Mina är ute på heltid , undantaget var nu Dagmarstormen , då de ställdes in över natt av säkerhetsskäl.
Jag ställer in dom "på tork" ett par timmar ibland , men det slutar alltid med två riktigt tjuriga hästar , som lever rövare i stallet !!
Då är det bättre att täcka dom torra ett tag istället.
Men nu finns det ju inga tofflor , så fötterna tycker jag ska in i torra fina spånet och torka upp en stund ... men det tycker alltså inte dom :grin:

Nej , jag tror faktiskt livet skulle se lite roligare ut för pållarna , om de fick vara ute mer.
Hoppas du kan få fram att du bryr dej , och att det inte handlar om att du vill styra och ställa.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 125
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka