Jag fattar att stall med personal måste erbjuda en normal arbetsdag, dvs 07-17 som verkar rätt normalt för hästjobb. Om det är 30 inackorderingar och två som jobbar, så tar det ändå ett tag att ta in 15 hästar var och sedan byta täcken etc innan man fodrar kväll. Jag tänker att om man har hästen på ett sådant stall så är det extra viktigt att man rider eller på annat vis stimulerar hästen dagligen, och att man ser till att den har hö att äta, kanske leksaker i boxen osv. I en sådan situation tycker jag att 07.30-16 är rätt bra.
Visst vore det fantastiskt att stå på anläggning med full service och få minst 12h per dygn, men det är nog rätt svårt att hitta särskilt nära storstäder.
Står man kollektivt så är det ju lite annorlunda, och har man eget bestämmer man ju helt själv - och då är det rätt lätt att slå sig för bröstet..
Min förra häst - nyligen avlivad - var så otroligt svår att leda till och från hagen att det hade varit förenat med livsfara att göra det i mörker. Eller längre sträckor även i dagsljus. Eller när han var hungrig. Eller när vädret var dåligt (han fixade inte regn, blåst, snö). Han stod på lösdrift i ett år och blev oridbar eftersom han inte vilade tillräckligt - alltid på vakt.
Poängen är att hästar är olika, och deras människor har olika förutsättningar (olika långt att åka, svårt att ta ledigt etc).
Ändå blir det gärna pajkastning i sådana här trådar, om man inte har hästen ute 16/24 eller mer. Trist, tycker jag.