Håller med.. Dessutom på ställen där det ändå finns en del utelampor, åtminstone här och var.Förstår inte riktigt mörkerrädslan.
Pannlampa är en rätt bra grej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med.. Dessutom på ställen där det ändå finns en del utelampor, åtminstone här och var.Förstår inte riktigt mörkerrädslan.
Du blandar inte ihop naturreservatet och att få bidrag för marker med särskilda värden?
Jo, det vet jag men jag hade faktiskt ingen aning om att det i (vissa?) naturreservat var ok att fodra utifrån oavsett årstid.
Vi har 6 olika naturreservat som vi ( bara ett eget) "sköter" på diverse olika sätt men gemensamt för dem alla är att det är helt förbjudet att fodra djur där utifrån, och då självklart inte ha dem där under icke betesperiod då de får mat någon annanstans ifrån.
Så jag är väldigt förvånad, men jag ska fråga mina kontakter/ arbetsgivare på Naturvårdsenheten om detta, när jag träffar dem nästa gång.
Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???
Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?
Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning....
Vi bor mitt ute i skogen utan några som helst gatlysen runt omkring. Givetvis har vi belysning på gården och även vid varje hage. Men det är bara vid grinden. I övrigt är det mörkt i hagarna och vi har aldrig haft någon häst som brytt sig om att vara ute i mörkret. Och då har det ändå passerat en hel del hästar genom åren. Men då har vi stora hagar med fri tillgång på grovfoder på ett eller annat sätt och hästarna får sällan kraftfoder då de klarar sig på enbart hö och mineraler. Tvärt om så vill de inte in när man ska ta in dem.Håller med.. Dessutom på ställen där det ändå finns en del utelampor, åtminstone här och var.
Nä, varför skulle de ha problem att vara ute i mörker liksom?Vi bor mitt ute i skogen utan några som helst gatlysen runt omkring. Givetvis har vi belysning på gården och även vid varje hage. Men det är bara vid grinden. I övrigt är det mörkt i hagarna och vi har aldrig haft någon häst som brytt sig om att vara ute i mörkret. Och då har det ändå passerat en hel del hästar genom åren. Men då har vi stora hagar med fri tillgång på grovfoder på ett eller annat sätt och hästarna får sällan kraftfoder då de klarar sig på enbart hö och mineraler. Tvärt om så vill de inte in när man ska ta in dem.
Förstår inte riktigt mörkerrädslan.
Nja, inte helt sällan får vi inte snö förrän i december-som i år. Då har vi haft november som är en sjukt mörk och tung månad. Hos oss är det då ca 5 timmar dagsljus.Men sen i Norrland, ni har ju snö där då blir det ju betydligt ljusare.
Nja, inte helt sällan får vi inte snö förrän i december-som i år. Då har vi haft november som är en sjukt mörk och tung månad. Hos oss är det då ca 5 timmar dagsljus.
Oj aldrig hört om privatägd mark med så mycket inskränkningar i användandet.Nej inte alls, vårt eget naturreservat ex har såklart höga värden, eller skulle jag vilja säga även om det inte finns ngn skala, extremt höga värden med mkt sällsynta örter/ blommor, vilket såklart gör att marken platsar under marker med särskilda värden.
Vi har också 12 ha skog till reservat, vi får inte beta det heller och den marken ligger inte i någon bidragsklass, 1 ha annan (fd) "betesmark" som räknas i betesklass skogsbete som bara får betas nga veckor i oktober.
Jag undrar mer vad ni 2 har för naturreservat där marken inte sas skyddas mot gödsling utifrån eller för den delen vallfrön? eller för den delen tramp? (obs att tramp inte behöver betyda öppna trampskador utan mer att marken packas ihop)
Jag menar mer som så att även naturreservat har en skötselplan, precis som bidragsmark/ beten. Om det nu inte är naturreservat för någon helt annan anledning än växtligheten.
Jag tycker det är ljusare här än uppe i norr. Sånt kompakt mörker trots snön om inte månen är framme. Min kusin har stall i Piteå. Förra året fick de ploga hagarna flera gånger pga extrem snömängd. Förrit det är det helt ok utetid om det inte är mer extrem kyla då kommer de in tidigare. Halvblod och nån ponny. Lite mindre stall.
Klart det blir ljusare med snön, det gör ganska mycket. Men här är det dagsljus i fler timmar än längre norrut. Det gör ännu mer. Där uppe hinner man ju knappt göra nånting innan det är mörkt igen.Tycker du det är ljusare på vintern utan snö än med snö? Eller fattar jag dig fel?
Jag menar bara där det finns snö hela vintern, sen om det är i Norrland eller Dalsland eller whatever spelar ingen roll. Vi har tyvärr bara snö knappt en vecka här på västkusten.. är ju bara is annars
Min poäng var att det inte är någon form av snögaranti just den absolut mörkaste tiden på året, november och december är asjobbiga på den punkten-det är enorm skillnad mot södra Sverige. Januari-mars ligger det i princip alltid nåt vitt och det i kombination att en tydligt märker att det blir ljusare för varje vecka gör den tiden lättare. Sen varierar det ganska mycket hur länge snön ligger, ibland har vi vår i mars och ibland i maj haha.Fast det blir ju stor skillnad mot ingen snö. Hur länge ligger snön? Till april ? Utan att vilja flytta till Norrland hade jag gärna haft snö den tiden... kanske inte till april men mitten av mars
Vi har lagt dränering och grus så hästarna kan sto torrt och jämt samt få sitt foder där på delar av hagarna.Det gör att de kan få foder ute också.De är hårt presterande fullblod som orkar vara ute samt tränas men under tävlingssäsongen behöver de in på natten i sina uteboxar så de ligger ner ordentligt.De går två o två utom en (skadad) och de som behöver mer mat än kompisen får större givor inne på natten .Tror mer hästarna behöver en inlärning av att hantera utelivet om de inte är vana vid det om de nu blir trötta av det.Sen förstår jag om det är långt o köra till stallet osv kan vara svårt o genomföra
Ikv när jag skulle ta in tanterna så vände en å gick, kl 20:45... man bah HALLÅÅÅÅ DU GICK UT 6 I MORSE, LÄS BUKE DU VILL IN NU....