Finns en del anledningar att våra inte går ute allt för länge under vintern;
- platsbrist, relativt små hagar tyvärr. Inga frimärkes-hagar utan de flesta är i storlek av en paddock, men är ändå för små för flockar. De flesta går 2 och 2.
- leriga hagar, hagarna är lermark och det gör sig påmint på vintern och hösten!
- Vill inte fodra i onödan i leran, hästarna pillar i sig leran och får kolik, samt det trampas ner hö i leran som går till spillo i onödan.
- De rids även. Många tävlingshästar tror jag helt ärligt inte mår bra av att stå ute 12h i regn och blåst för att sedan förväntas prestera en timmes träningspass på kvällen.
- Vid minusgrader har de inget vatten i hagarna, behöver komma in och dricka. Måste dra ett par hundra meter slang till 8 hagar, går tyvärr inte när det fryser för då går slangarna sönder.
- Fryser det i leriga hagar blir det typ puckelpist, lika rädd var gång att de ska trampa snett och bryta benet = ännu mer begränsade hagutrymmen när alla inte kan användas pga underlaget
- De blir trötta av att stå ute länge. Vissa mer än andra såklart. Men än en gång tror jag det tar mer på vissa hästar än vad det gör nytta att ha dem ute. Mitt fullblod vill vara ute ungefär 4h/dag under vintern. Han mår inte bra av mer även om jag önskat han gjort det.
- Tidsbrist. Ingen bor vid stallet, utan det hyrs på annans mark. Vilket innebär att det blir en miljon extravändor till stallet för att ta in senare/fodra senare etc. Fungerar tyvärr inte heller, vi är inte så många i stallet, 3st på 10 hästar.
- Insläppet blir mycket jobbigare i mörkret, även om pannlampa används. De blir stirrigare och vill in till sin mat och är lite all over the place ibland. Har större vägar i närheten, har varit med om att min häst slet sig och sprang ut där en gång. Aldrig igen.
- Säkerhetsrisken, precis som i förra punkten. Vill inte att ovana människor ska hantera hästarna, speciellt inte i mörker. Det blir en stor skaderisk på både människa och häst.
- Olika foderbehov, alla äter inte samma hö pga hälsoskäl och alla äter inte samma mängd.
På sommaren däremot går de i stora hagar på bete och de får gå ute dygnet runt så länge det går och finns foder till dem. Då rids de dock också mindre. Vi har lyckliga hästar som trivs superbra