Utetäcke som andas.

Sorbe

Trådstartare
Hästen behöver ett utetäcke som andas, eftersom han kommer stå med täcket även inne så måste det fungera bra för även det. Vill helst också att man ska kunna slänga på det när hästen är något fuktig. Täcket ska vara något fodrat också, runt 200-300 gram, men inte för mycket, ett mellantäcke typ.

Vet att Bucas innetäckena kan man slänga på på fuktig häst, men har de ett motsvarande täcke för utegång som inte kostar mer än 2000 kr?

Vad har ni för erfarenheter av täcken som fyller dessa krav?

Sv: Utetäcke som andas.

jag har både inne- och utetäckena från Bucas med det stay dry (tror det heter så) materialet på insidan. man ska ju kunna lägga det på en fuktig häst! nu brukar jag oftast låta dem torka med fleecetäcken på först men nån gång har jag slängt på innetäcket (dock inte på en dyngsur häst men en fuktig) och det tycker jag funkar väldigt bra!
vet tyvärr inte vilka tjocklekar det finns i, jag har bara de tjocka vintertäckena (inne 370g ute 470g)
det enda jag har att klaga på de utetäckena är halsen, men det finns väl utan hals oxå. vi hade de på 5 hästar i vintras och alla fick halva manen avskavd :crazy: inte jättesnyggt!

Hals ska vi inte ha, totalt onödigt. :p
Tack för tipset, ska kolla upp.

haha okej. men det finns iaf motsvarande utetäcken. fast tror de ligger nåra 100-lappar över 2000 kr

jag har ett bucas som andas med sånt stay dry foder. tror att det heter bucas smartex turnout, det är 200 g foder i. vet inte vad det kostade men ungefär 2000. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 619
Senast: Emine
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 410
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 049
Senast: Darkie
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat