Utetäcke för häst som är liten framtill

Wembley

Trådstartare
Som rubriken lyder skulle jag gärna vilja ha tips på märken som passar en fullblodsliknande typ av häst som i dagsläget inte drar så stort i bogen.

Bucas kan vara ett alternativ, några tips på fler märken? :)

Sv: Utetäcke för häst som är liten framtill

Tack för tipset :) Fler förslag? Gärna något som inte ligger i högsta prisklassen, eftersom det ska vara till en växande unghäst. Helst ett inte alltför tjockt fodrat, mer som regntäcke.

Som rubriken lyder skulle jag gärna vilja ha tips på märken som passar en fullblodsliknande typ av häst som i dagsläget inte drar så stort i bogen.

Bucas kan vara ett alternativ, några tips på fler märken? :)

Faktum är att än så länge verkar börjes himalaya-täcken fungera bäst på min häst som är stor i kroppen men smal kring bogpartiet.
Det är lite konstigt för de är rätt stora i bogen, men det är tamefan enda täcket hon inte får skav av.
Nu har jag provat bucas och horsesaver -täcken som ska vara smala i bogen, men hon får skav direkt.

ska sluta köpa dyra täcken från och med nu och bara satsa på himalaya (vilket är rätt trevligt för plånboken!)

Det kan absolut vara ett alternativ som är värt att testa! :) Nu har denna häst en ganska smäcker kropp i övrigt också (inte bara bogpartiet).

Är det halvhals eftersom det sitter bra trots att det är stort i bogen?

Senast ändrad:

JN utetäcken sitter jättebra på travare och borde passa i ditt fall, finns med olika tjocklek på foder, halsar finns att köpa till!

här så tar dom hem finn-tack till hästaffären så det är väl att höra med närmaste hästaffär =)

har man "klena" hästar så är det alltid bra att titta efter travtäcken

*Kl*
Tack för mycket bra tips! :bow: Ja än så länge är fröken inte så stor, ett par år till så drar hon förhoppningsvis lite större storlekar :D

Min häst är tunn framtill, Horsewares (Amigo är ju inte så dyra) alla modeller funkar på honom, Bucas också, har ett Mark Todd täcke som också sitter riktigt bra.

Shires funkade tyvärr inte, hänger som någon slags kjol framtill på honom, annars är deras täcken kanonbra.

Shires vet jag är riktigt rejäla i bogen, så det märket faller helt bort.

De andra kan vara värda att prova :)

Jag köpte ett Himalaya-täcke i vintras till min arab (liknar mer eng. fullblod än arab i kroppen) och det var för stort i bogen. Dels så täckte det inte ens bogbladet och dels så åkte det ner på bogspetsen. Han fick skav direkt. Enda sättet det skulle passa min häst på var om det var 145cm långt men skuret som 125 i bogen..

I våras köpte jag ett Bucas Freedom Light som sitter hur bra som helst. Bättre skurning har jag nog aldrig stött på. Freedom-serien är dessutom billigare än de andra bucas-serierna.

Det låter ju inte bra med Himalayatäcket, inte kul med såna skav :( Jag har tittat på Freedom, som verkar vara ett prisvärt alternativ. Härliga färger också. Hur är rivstyrkan, tål de något?

Jag ska ta och se om jag kan hitta några bra bilder så vi kan jämföra lite hur de sitter, lättare att avgöra då :) Här syns det rätt tydligt att Bucastäcket bara ligger där, Himalayatäcket är spänt.

Himalayatäcket, storlek 135 cm. (ursäkta all snö :eek: )
20100224084_100613605.jpg

Bucas Freedom Light, 135 cm (6.0)
foto-1491-3_90376305.jpg

Just det! Både täckena har hållt bra trots en lite bitsk unghäst som sällskap. Inget jag kan klanka ner på i rivstyrka.

Senast ändrad:

Tack, bra att du hade bilder på båda! :) Lutar nog åt Bucas i någon variant, Freedom lockar lite med priset, eftersom jag misstänker att Madame kommer att "växa ur" täcket inom kort ändå :p

Jag är lite inne på att de flesta täcken med halvhals skulle passa, då kommer ju täcket bort från bogen (det finns ju ingen bog att hänga ett täcke på...) och hålls uppe av halsen mer.

Sen skulle nog ett himalaya 145cm men med 125cm-skurning i bogen passa perfekt :P

Det kan absolut vara ett alternativ som är värt att testa! :) Nu har denna häst en ganska smäcker kropp i övrigt också (inte bara bogpartiet).

Är det halvhals eftersom det sitter bra trots att det är stort i bogen?

Ingen halvhals tyvärr

Senast ändrad:

Häftigt att det blir sådana skillnader mellan olika hästar!

Som sagt, på min häst verkar endast himalaya fungera. Jag testade även Bucas Freedom och nja, skav direkt (inte ens ett dygn klarade det).

Har provat lite div täcken med halvhals också, t.ex event och nej, inte heller det fungerar.

Liknande trådar

Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen... 2
Svar
28
· Visningar
997
Senast: Kirre
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: Claraclara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 620
Senast: Gunnar
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 370
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka