Uteritt med andra

M

Moej

Jag har helt slutat rida ut med andra, och det är inte alls roligt att bara rida själv. Anledningen är att min häst inte går att rida med andra hästar. Hade behövt lite tips! ;) När hon går i täten går det alldeles utmärkt, men går hon bakom är det bara för ryttaren att hålla i hatten och åka med. Då finns man inte. Det känns ju inte alls särskilt säkert, då hon först blir nöjd när hon är i täten igen. Vad göra?

Sv: Uteritt med andra

hitta någon tålmodig hästtjej/kille som du rider ut med som har en häst som din häst är bra vän med.Gör volter och i värsta fall låt hästen gå ända upp i rumpan på den andra hästen så att du styr efter den hästen.
Som sagt två riktigt goda hästkompisar och en tålmodig kompis ;)

förhoppningsvis lugnar sig pållen när den vet vad du vill och kanske slutar hetsar fram

Det har varit så i ett och ett halvt år :/.. De enda jag kan rida med här är såna som helt plötsligt kan galoppera iväg utan att säga någonting och ingenting kan få dem att ändra på sig. Får de lust att galoppera så gör de det.. Så, det är jättesvårt :crazy:

Varför får hon inte alltid gå i täten då ? Uppenbarligen är det en plats där hon trivs, därför bör hon ju få gå där...Istället för att ändra om i olika positioner bör man enligt mig placera hästarna där dom mest hör hemma. en del trivs alldeles utmärkt med att gå sist, en sådan häst bör man ju inte tvinga att gå först, en del går bra vart som helst, men din är ju en tät-häst. Så låt henne alltid gå där då. Det spar ju mycket besvär.

De enda jag kan rida med här är såna som helt plötsligt kan galoppera iväg utan att säga någonting och ingenting kan få dem att ändra på sig. Får de lust att galoppera så gör de det.. Så, det är jättesvårt
Rid inte med dem.
Det är rent livsfarligt att göra så.
Att sticka iväg i galopp, eller ens trav för den delen, utan att ALLA är med på det kan sluta i katastrof. Hästar är ju flyktdjur och om resten av flocken bara beger sig iväg så klart att även nu i det här fallet din häst beger sig efter!!
Har hört om många som gör just så dock, har blivit utsatt för det själv en gång också, och det är verkligen INTE kul!!! Rid hellre själv eller försök att prata "vett" med någon av dem.

Om din häst trivs i täten kan hon väl få gå där, det kan väl inte spela så stor roll? Låt henne går där de gångerna du rider ut med någon så får ni ju trevliga ridturer :) !

Så har jag aldrig tänkt, som ni säger. Hon kanske kan få gå först ändå. Vet inte varför jag vill ha henne bak :D

Jo, jag slutade ju rida med dem. Tror det var för att jag red med såna som min häst blev så, förr när jag bara red med "vettiga" människor var hon inte alls så. Men nu rider min skötare med dom istället :crazy: Vet inte om jag tycker det är så bra..

Gud vilka oansvariga människor. Sådär höll man ju på när man var barn och flängde runt med ponnyer och inte visste bättre. Självfallet säger man ju till att: ska vi ta en galopp ?? Hur gamla är dom egentligen ?? :confused:

Dom vuxna med häst här rider inte. Ser dom aldrig i stallet heller. :smirk:

Jag är 91:a, en av de andra är 90, hon har en gamling som är kring 25. 88:a är en annan, sen vet jag inte hur gamla de andra är. Lite äldre måste dom vara i alla fall.

Så det är mest barn :D

Visst hade det säkert varit roligt att rida med såna om jag var sån själv, men det är jag ju inte. Jag gillar att ha kontroll över hästen när jag rider, också vill jag inte att hon ska vara uppstressad. Har inte hon roligt kan inte jag ha roligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 390
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar