Uteritt - ett stort problem

Sv: Uteritt - ett stort problem

du kan ju prova att leda ut hästen själv en runda till att börja med, för att pejla in läget med pållan innan du ger dig ut uppsutten eller nått..

Håller med. Gå ut och gå med hästen. Rid ut med en annan person och pröva att gå först i ledet. Pröva att rida en liten bit framför och öka succesivt avståndet så du ligger 30-40m framför. Öka avståndet mer och mer om det är möjligt. Ha med dig en handledare ut i skogen och rid korta turer som efterhand blir längre. Handledaren ska vara en lugn person som du verkligen känner dig trygg med. Det finns ingenting att skämmas över eller att man ska känna sig dum för att man känner sig osäker! Allting har sin tid :)

Men om du tänker att du bara ska hoppa upp och rida en liten bit extra in till paddocken? :p Alltså hoppa upp 20 meter eller så från ridbanan och sen rida in.
När du väl sitter där då kanske du känner dig tuffare och vågar gå bortåt istället! :idea: (så brukar jag fungera, det är det där första steget som är jobbigast).
Och gör du inte det har du iaf gjort en sak i rätt riktning.

Det är lite som att banta eller börja träna för att komma i form - tar man i som en tok från början med höga ambitioner så är risken stor att man tappar sugen.

Översatt till det här är det väl så att det i längden inte ger så mycket att tvinga sig till saker och ting (kanske i vissa fall beroende på hur man är som person och orsak till rädslan, och beroende på grad av självdisciplin). Utan att man provar litegrann i taget ofta - DET kan man behöva pressa sig till, men försöka peppa sig själv så att man är på humör och anpassa hur stort steg man tar till hur man känner sig för dagen. Från att bara sitta upp på hästen och stå stilla en stund på ett annat ställe än vanligt eller ta en superkort promenad, till att ta en "riktig" uteritt.
Tror det är bra att ha som rutin att göra lite men ofta, att det inte blir något man grämer sig för utan en självklar del av dagen.

be någon gå med första gången. och sen kan du skritta av ute efter att du har ridit inne . Så började jag :)

Vi har börjat göra så med min dotter (och hästen) att vi går en kort skogsstig så att jag promenerar före och hon rider efter. Hästen är van att jag brukar leda i skogen, så det här är ganska samma sak. Mycket lugnt och har hittills funkat bra. Det går bättre på stigar än på skogsvägar. Det är så mycket lättare att sticka förbi på vägen än i skogen. Måste börja söka efter längre stigar snart, den vi anväder är några 100 meter bara, men super att träna på:laugh:

nu har jag äntligen gjort det jag skrev här att jag skulle göra:

Jag red hem, alldeles själv, från paddocken och det gick hur bra som helst. Mitt självförtroende höjdes något iaf. Snart ska jag nog våga mig ut på en kortare tur i skogen. Varje gång jag började bli rädd så började jags junga som någon tipsade om.. mycket bra knep - då kopplade jag av!

Varje gång jag började bli rädd så började jags junga som någon tipsade om.. mycket bra knep - då kopplade jag av!

Varför funkar inte det för mig? :p
Nu har jag ju varit ute på ett par korta turer, men så snart kusen börjar stressa upp sig så förvärrar jag det omedvetet förmodligen genom att reflexmässigt ställa in mig på worst case scenario och "nu kommer han ALDRIG lugna sig!" osv så jag inte kan hjälpa kusen att förstå att det inte var så farligt utan genom stressen får honom att tro att det där lilla guppet på vägen var jätteläskigt! :crazy: Inte kan reda ut situationen på ett bra sätt, och då sjunker såklart självförtroendet om en uteritt är beroende av att vi inte stöter på något öht som kusen kan få för sig är farligt.
Är ju så otippade grejer också - nog för att det far en massa traktorer och lastbilar, men det kan vara otippad grejer som senast - en man på cykel, ett litet gupp på asfalten, övergången mellan asfalt och grus, att det lät litegrann av vatten som rann från plåttaket på en busskur... Det var iofs en extrem dag för det började precis åska på vägen hem.

Hur lär man sig att coola ner när hästen blir stressad utan att bara skita i att reda ut situationen för det..? :confused:

Du kan ju börja med att gå ut och gå med hästen först korta turer och sen längre turer. Sen så rider du ut kanske 100 m från gården och sen ridplan eller nånting och sen ökar du till 200 m 300, 500 och längre med tiden så att det känns bra :)

Så gjorde jag med min häst då jag just köpt honom och vi inte kände varandra så bra, jag red på vägen nära stallet fram och tillbaka några varv och sen ökade jag avståndet :)

hoppas det löser sig! :):)

Du kan ju börja med att skritta eller att leda hästen. Och så kan du skritta av ute efter träningen!:)

Tips: om du har möjlighet kan du ju alltid ha en handhäst! hehe:D

Måste bara skriva av mig lite..

Min största framgång hittills: tog mod till mig och red faktiskt ut i skogen för första gången i ca 40 min. Gick HUR bar som helst och var det mysigaste jag gjort! Satt och pratade med honom hela tiden haha.. Lite underligt kanske, men jag slappnade av då. Tror jag kommit på va det största problemet har varit hela tiden med min skräck, och det måste vara att jag underskattar mig själv vad jag klarar av.

weeei, nu längtar jag till nästa gång! visst har jag en del rädsla kvar, men skönt att ha kommit "över tröskeln" iaf!!:laugh:

Hur går det för er andra?

Absolut, det har jag ju oftast och det är ju det som är säkrast. Men ville iaf se om jag klarade av att rida helt själv och det gick prima! :laugh:

Men samtidigt har jag tänkt på en sak, om man rider med en kompis och hennes/hans häst reagerar och blir rädd så smittar det av sig till min pålle. Är det inte säkrare, på ett vis, att rida själv då? Tänkte, då lär ju hästen inte reagera lika mycket om jag håller mig lugn. Fast det kanske är olika från häst till häst..

jag har lite tips. har ett galet halvblod som slänger sig hit o dit, tvärnitar i full galopp mm mm. rider nästan alltid själv. först och främst ringer jag alltid någon när jag rider iväg och berättar vart jag ska, detta gör mig trygg. sedan märker jag lite från dag till dag vad hästen är på för humör. jag har "säkra" rundor och "mindre säkra" rundor. de säkra rundorna är i skogen. där finns inte lika mkt att titta på (eller för mkt?) plus att det inte är slätt underlag så hästen kan pinna på alltför mkt, inte möta trafik, och inte slå sig lika mkt som på asfalt och grusvägar om man skulle trilla av.
trava o galoppera i uppförsbacke. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: Lager
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästhantering Har en dotter som i och för sig inte är feg av sig, men hon är så otroligt passiv och otydlig i sitt kroppsspråk gentemot hästar så hon...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 862
Senast: anhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar