Sv: Uteritt - ett stort problem
Välkommen till klubben!
Känner igen mig i mycket av det du skriver. Har inte alltid varit så men varit med om (enligt min hjärna) för mycket för att tycka "det är lugnt". Tror det är mest att jag är rädd att det ska hända hästen något och att jag inte litar på att jag kan reda ut de situationer som uppstår.
Tvingade ut mig själv på några turer med varmblodet (som är kanonsnäll, fast också lite "tittig" och blev man stressad och liksom reagerade på honom om han tittade till på något så var det kört, då kom man inte vidare!
) när jag var riktigt mentalt peppad och helst när det var fint väder, men red bara en kort sväng och sen tillbaka.
Kallblodet är lite svårare för han blir mycket lugnare om man rider ut själv eller med någon lat häst så han får gå först. har dåligt med sällskap av lata hästar och han blir så het när han måste gå bakom att det inte känns som att det ger något att rida ut med andra, han blir bara stressad och det förstör i vår relation.
Tanken är då att JAG ska försöka lära mig lita mer på hästen och att han i samband med det kommer börja känna sig tryggare med mig. Så vi tar lite lagom långa promenader (redan där märks min osäkerhet eftersom han kan sticka redan då om han blir skraj!
Är en rätt stark häst när han blir rädd eller stressad) för att vi ska lära oss kommunicera med varandra och för att han iaf ska få lite titt-variation och varierat underlag.
Och så försöker vi passa på att rida korta avdramatiserade uteritter med sällskap av människa eller häst. Det är ju också strategiskt för hästens skull jag inte vill rida så länge, vill att han ska lära sig Gå och inte börja takta/trava och bli stark på hemvägen. Ju längre hemväg, desto svårare att fixa den biten. Men det tar sig!
En annan grej jag försökt göra är också att träna i lite andra situationer än på bana/i ridhus. För att han reagerar ungefär på samma sätt då, men vi får annat att tänka på om man tränar för hand och fokuserar på träningen.
Sudda ut gränserna.
HÄSTEN har det blivit rejäl skillnad på, fortfarande lite ängslig och osäker men ändå mycket lugnare och lydigare!
Första instinkten att springa iväg när han blir osäker eller skraj har ändrats till att stanna och titta (han får inte gå igen förrän han tittat färdigt och lugnat sig) och han går mycket lugnare. Kanske blir han en dag så lugn och trygg att jag vågar rida ut själv "på riktigt" igen!
Alltså inte bara någon enstaka mini-tur för att försöka härda mig själv.