karamelldrottningen
Trådstartare
Hur sköter ni era utemöbler? Och hur ofta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker försöka ! Har sett det gjort i någon facebook-grupp, tror jag att det var, och det blev riktigt fint . Jag tänker att allt ju är bättre än de genomskitiga, sjaskiga "vita" möblerna som jag har nu.....Undrar om man kan spray-måla plaststolar? Har någon gjort det med hyfsat resultat?
Jag googlade precis och hittade att man kan måla plastmöbler med Fusion Mineral Paint. Möblerna på bilderna blev verkligen jättefina ! Tror att jag ska testa det i stället...Undrar om man kan spray-måla plaststolar? Har någon gjort det med hyfsat resultat?
Jag googlade precis och hittade att man kan måla plastmöbler med Fusion Mineral Paint. Möblerna på bilderna blev verkligen jättefina ! Tror att jag ska testa det i stället...
Jag har nyligen beställt en burk och ska prova det i år.
Vilket material och hur länge har du haft dem?Har underhållsfria utemöbler, är bara noga med att skydda dem med överdrag.
Vilket material och hur länge har du haft dem?
Min erfarenhet är att det som håller längst verkar vara trä som sköts om. Så nästa möbel här blir trä. "Underhållsfria" plast/metallmöbler har tyvärr inte klarat sig så bra hos mig i duktigt klimat.
Vi har en matgrupp från Ikea. Stolarna heter Väsman, bordet osäker på. Haft i tre år, så inte så länge men å andra sidan långt ifrån slitet. Har även en loungemöbel i konstrotting som vi köpte begagnad för flera år sedan.
Är noga med att täcka allt när det inte används. Står väderskyddat och vi bor i Stockholm, milt klimat alltså.
Det är mycket möjligt att vi skulle få ut ännu längre livslängd på välskötta trämöbler, men vi prioriterar omvårdnad av barn, hus och bilar.
Jag letar också efter bättre alternativ eftersom det tar tid med omvårdnad, men en beräknad livslängd på "underhållsfria" möbler på 10 år som jag läst är alldeles för kort tycker jag.
Vi har liknande möbler i vårt uterum, de är nu ca 8-9 år och håller sig nog användbara lika länge till (men de står under tak), de har fått skavanker med böjd metall och trasig plast men inget större. Ute hade det inte fungerat så länge här, det är för fuktigt (inte duktigt som i min förra post ) . Det är inte länge nog för mig, jag tycker rimlig livslängd snarare är 25-30 år och sedan ska de kunna materialåtervinnas, eller bli till värme på miljömässigt okej sätt.
Resultatet blev fint färgmässigt med fusion mineral paint men jag tror tyvärr att färgen kommer att släppa lätt trots noggrant slipande. Jag skulle nog använt häftprimer också.
Jag har trämöbler från IKEA, de står under presenning på vintern och tvättas av med grönsåpa när jag plockar fram dem för säsongen. I övrigt torkar jag av dem när det blir för mycket pollen eller annat krafs på dem. De börjar se lite lessna ut i färgen, så nångång borde jag orka slipa och måla om.Hur sköter ni era utemöbler? Och hur ofta?