utekatt på/i Baronbackarna, Örebro..

strawberrysylt

Trådstartare
som en liten spinoff på tråden om sthlm o utekatt-frågan. Jag vill jättegärna flytta till örebro och har förälskat mig i bostadsområdet Baronbackarna. Nu är frågan, hur är det egentligen? Skulle ni våga ha utekatt där? Jag tycker det ser ganska så katt-vänligt ut, men jag har ju inte vart där.. Min katt har dessutom lyckats bli påkörd en gång förut och han har inte så stor respekt för bilar o sånt...

Jättetacksam för svar, vill ju gärna ta med honom när jag flyttar.

//r

Sv: utekatt på/i Baronbackarna, Örebro..

Alltså, det ligger ju med motorvägen på ena sidan och en stor genomfartsväg som går genom hela stan på andra sidan. Så det är väl kanske inte sååå lämpligt ställe om man har en katt som vandrar iväg lite. Jag skulle inte släppa ut katten där iaf.

Faktum är att katter kan lära sig att bli innekatter om man flyttar, jag tog över en katt som varit utekatt hela livet som nu trivs utmärkt som innekatt (hos min bror numera). Han kan till och med gå i sele. Han får gå ut på balkongen och sådär, och det räcker alldeles utmärkt.

Okeej..hmm, lät inte så bra kanske:( du råkar inte veta något bättre katt-ställe i Örebro?

Jo, han är innekatt just nu, har vart det sen i juni, typ. Men innan dess var han utekatt och jag vill gärna låta honom bli det igen.

//r

Jag bor som sagt i ett mycket litet samhälle och jag vågar inte ens ha min katt lös där, så jag hade aldrig släppt ut honom i Örebro. Om din katt dessutom har varit innekatt sedan i juni och trivts med det finns det väl ingen anledning att släppa ut honom bland folk och bilar igen? Katter är inte bättre lämpade att springa ute lösa (annat än på landet) än hundar eller något annat djur. Det är så lätt att det händer en olycka eller att katten "försvinner". :(

Jag bor som sagt i ett mycket litet samhälle och jag vågar inte ens ha min katt lös där, så jag hade aldrig släppt ut honom i Örebro. Om din katt dessutom har varit innekatt sedan i juni och trivts med det finns det väl ingen anledning att släppa ut honom bland folk och bilar igen? Katter är inte bättre lämpade att springa ute lösa (annat än på landet) än hundar eller något annat djur. Det är så lätt att det händer en olycka eller att katten "försvinner". :(

Neej, visst, men grejen är att han inte trivs med det :( Han VILL gå uuut :( Jag fick honom av en tjej när jag började gymnasiet och då bodde vi i Vansbro, ungefär en o en halv km från centrum typ, själva bostadsområdet var rätt litet men med en ganska stor väg bredvid.. där klarade han sig bra, det var när vi var hemma under sommarlovet, som han blev påkörd, fast vi bor i en liten by. Felet är bara att på vägen genom byn kör folk som :devil: idioter..

//r

För det första, hör tråden kanske hemma på katt?

Jag personligen skulle aldrig ha utekatt, om jag så ens bodde i ett torp i skogen.
Vill man vara en ansvarig laglydig kattägare så tar man ut katten i sele i stället.

I ett bostadsområde tycker jag absolut inte att du ska ha utekatt. Dina grannar har kanske valt att inte ha katt?
Alla människor älskar inte katter, och en bråkdel av dem skadar katter med vilja. Jag har sett det allt för ofta för att utsätta mina katter för dessa faror.

Jag vet många katter som skulle vara väldigt olyckliga av att vara innekatter. Jag tycker det är hemskt att skaffa katt och sedan ha de som innekatter. En hund kan man åka ut i skogen med och släppa lös, ta med sig ut och springa och motionera, bada med etc. En katt enligt mig ska få vara ute själv, jaga möss och ströva fritt för att få komma in när den känner för det.

Jag tror det är bra mycket vanligare att katter faktiskt inte råkar ut för elaka människor än att de gör det. Och skulle det hända en olycka med bilar så skulle jag hellre se det hända men att katten fått ha ett fritt och mer naturligt liv, än att jag skulle beskydda den från faror hela livet.

Man ska inte underskatta katters förmåga att ta vara på sig själva.

Jag håller med om att man inte ska ha katt i t.ex. lägenhetsområden, men i villaområden med skog runtom tycker jag är helt okej. Allra bäst på landet såklart. Men innekatter, nej, då tycker jag inte man ska ha katt alls.

Detta som kommer härnäst är inte riktat till dig.
Om man har haft en katt som utekatt, och sedan "berövar den friheten" tycker jag det är bra mycket värre än att ha haft den som innekatt hela livet.

Jag bor i Baronbackarna och kan meddela att väldigt, väldigt, väldigt många har katt i detta bostadsområde.

Baronbackarna ligger centralt inbakat mellan city, villaområde och motorväg. Det bor många barnfamiljer i Baronbackarna och här hittar du förhållandevis mycket grönområde.

Antar att läget och grönområdena gör att det bor så många hund, katt och barnägare i området.
Jag har aldrig sett en överkörd katt på gatorna runtomkring.

Jag antar att den största risken du har som kattägare är att katten kan hamna i slagsmål, med tanke på den relativt stora kattpopulationen :) .

Ett annat problem är att lösa utevistelsen med in och utsläpp för ingen uppskattar katter i trappuppgångarna.
Fast det problemet kommer du alltid ha så länge du bor i lägenhet och inte bor på bottenvåningen.

Det är just denna inställning som gör att kattens status i samhället är så låg. Varför anses det okej att vara oansvarig när det gäller katter? Varför anses det okej att katter springer runt vind för våg utan uppsikt, dör i trafik, blir förgiftade, fastnar i något eller "förvsvinner"?
Jag har ganska stor erfarenhet gällande katter. Mina erfaranheter säger att YTTERST få katter inte anpassar sig till ett liv inomhus. Har man kunskap om hur katter fungerar förstår man logiken.

Men det finns egentligen ingenting som pekar på att katter skulle må dåligt av att vara innekatter. Katter som varit ute större delen av sitt liv, ja kanske, men i de flesta fallen går det att se till att de får ett fullt drägligt liv som innekatter också. Innekatt är inte på något sätt synonymt med en katt som ligger och sover hela dagarna, och aldrig får komma ut i friska luften. Tvärtom, det är fullt ös medvetslös som gäller - fast inomhus. Och en sele med koppel kostar inte särskilt mycket i inköp, men är guld värd för både katt och människa.

Det är liksom ingen större skillnad på en katt och en hund, förutom att en hund har betydligt högre status. Inte många av de som släpper ut sina katter hade vågat släppa ut sin hund (eller häst, för all del) på samma sätt. Jag tror liksom säkert att min hund hade haft störtkul lös ute, jagandes smådjur! Absolut! Men han hade inte haft lika kul när han inte fick sin dagliga ranson mat, när han frös om nätterna eller när han väl blev överkörd.

Som tur väl är bor min mamma på landet så nu är det ordnat att både hunden och mina katter får lov att vara ute en del lösa också, men då under uppsikt. Långt ifrån alla bor dock på landet, men jag tror inte en sekund att de djuren lider mer för det. Ta min innekatt t.ex. Han har varit ute lös i flera timmar idag, men vad gör han? Jo, han och den andra katten har suttit under verandan och glott hela dagen. Det tycker han uppenbarligen är kul eftersom han självmant går ut genom dörren, och själmant sätter sig där. Men det är egentligen ingenting han hade behövt vara lös för att göra. Alltså: att "frihetsberöva" en katt behöver inte - och SKA inte - på något sätt innebära att man tar ifrån den rätten till ett bra och roligt liv. Istället innebär det att man tar sitt ansvar som kattägare, och skonar katten från att bli överkörd, från att människor bär sig illa åt mot katten (grannar som tröttnat på att deras rabatter är kattoalett t.ex., som Reykur var inne på) o.s.v.

bodde i BB i 2 år och trivdes jättebra i området.. det kändes tryggt på nått vis .. som någon sa så går det en motorväg ..beror ju lite på var i baronbackarna du bor hur nära den är och så...men trevligt område!

Jag håller inte med dig. Alla jag känner som har katt har sina katter utomhus för katternas skull, de har aldrig farit illa på något vis utan är glada, positiva och välmående katter. Jag antar att det är en åsiktsfråga.

Varför är det ansvarslöst att ha sin katt lös ute på landet? Jag tycker snarare det är ansvarslöst att inte ta hänsyn till sin katts välmående genom att ha den inne i en lägenhet, såvida man inte bor i ett hus på några hundra kvadratmeter. Men så tycker jag inte om när människor har hund i lägenhet heller, jag tycker även hundar ska få kunna gå ut och in som de vill, men kan inte hunden sina gränser så får man ha staket på gården.

Om du nu tycker jag kallar dig ansvarslös för att du har dina katter inne i en lägenhet så menar jag inte riktigt så, jag är säker på att dina katter har det bra, det handlar om att jag persnoligen anser att katter borde få möjlighet till att vara ute. Plus att du själv skriver att det är ansvarslöst att låta sina katter springa vind för våg, och får det att låta som att alla som har utekatter är ansvarslösa, och då tycker jag du är väldigt hård med tanke på vilka otroliga djurvänner det finns som har sina katter ute just därför.

Som sagt, våra åsikter går isär bara, det finns inte direkt något mer att säga..

Jag respekterar att du har innekatter, även om jag tycker det är fel. Jag tycker dock inte du är ansvarslös för det. Då kanske du kan visa den respekten tillbaka mot folk som faktiskt tar väl hand om sina katter "trots" att de springer lösa utomhus.

Och skulle det hända en olycka med bilar så skulle jag hellre se det hända men att katten fått ha ett fritt och mer naturligt liv, än att jag skulle beskydda den från faror hela livet.

Jag tvivlar på att du skulle tycka så om din djupt älskade katt hade dött en utdragen, plågsam död i din famn. Mina föräldrar bor ganska lantligt och hade utekatt i början. En dag ringde det på dörren, och utanför stod en kvinna med vår underbara Freddie i famnen. Han hade sprungit ut framför hennes bil och hon hade inte haft en chans att stanna. Vi slängde oss i bilen och körde iväg till veterinären, men han var väldigt illa tilltygad och dog på vägen dit. Han led något fruktansvärt och jag kommer aldrig någonsin att glömma blicken i hans ögon. Och jag kommer aldrig någonsin att tycka att det är OK att man har utekatter i närheten av trafikerade vägar.

Mina föräldrar har numera innekatter som har en stor innätad voljär som de kan gå ut i, plus att de får komma ut i sele några gånger i veckan. Lyckligare katter har jag aldrig träffat.

Senast ändrad:

Jo, jag anser att det i så fall ändå var värt det om man bortser från den där sista stunden.

Jag tror bra många fler utekatter klarar sig ett helt liv utan att dö av att ha blivit påkörd, än de som blir påkörda.

Jag vet hur det är att se ett djur man älskar djupt lida. Man måste tänka på alla andra stunder när det är över, och sedan överväga vad som är bäst i det stora hela.

Jag ska även påpeka att jag älskar en katt, och är orolig när han är ute, men skulle aldrig drömma om att ta den friheten ifrån honom då jag vet hur mycket han älskar det, och även älskar att få komma in och mysa i flera timmar när han känner för det.

Senast ändrad:

Jag förstår inte hur man kan låta bli att ge sin katt ett fritt liv med rädsla för OM något skulle hända. Med tanke på den katten jag pratar om så är det för mig ofattbart.

Att en katt som är van vid att få vara ute förmodligen skulle må dåligt av omställningen till innekatt är en sak. Men en katt som är uppvuxen som innekatt mår definitivt inte det minsta dåligt av att inte få springa fritt ute. Jag har ju som sagt levt med både ute- och innekatter, och innekatterna lever ett precis lika lyckligt och bra liv som utekatterna gjorde. Att de går miste om ett "fritt liv" bekommer dem inte det minsta, det är nog ingen som har upplyst dem om att de ska vilja vara "fria". Minstingen vill inte ens gå ut med de andra i sele, hon stannar hellre inne.

En katt som plågas till döds för att den har hamnat framför en bil tänker inte "men jag har ju iallafall haft ett fritt och härligt liv". Den har heller ingen aning om att lidandet kommer att ta slut. Den lider bara, helt enkelt.

Ja, den lider i det skedet, men det lidandet tar slut, även fast den inte vet det. Därför får man som människa tänka över det.

Resten, vad kan jag säga... Jag tror ändå starkt på att nästan alla katter, om de kunde välja på ett liv med ett tryggt hem och utevistelse så mycket det ville, eller ett tryggt hem endast, skulle välja det första alternativet.

Men ja, det är som det är, våra åsikter går isär.

Jag förstår inte hur man kan låta bli att ge sin katt ett fritt liv med rädsla för OM något skulle hända. Med tanke på den katten jag pratar om så är det för mig ofattbart.

Det där argumentet är exakt vad människor som inte låter sina hästar gå med andra hästar använder sig av.
De rättfärdigar sitt fullkomliga regelvidriga beslut utifrån vad som "kan" hända.

Jag tillhör dem som hellre tar riskerna om jag under tiden, fram till katastrofen, kan ge djuret ett liv som den jämförelsevis själv verkar trivas bättre med.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 644
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur