Sv: utekatt på/i Baronbackarna, Örebro..
Men det finns egentligen ingenting som pekar på att katter skulle må dåligt av att vara innekatter. Katter som varit ute större delen av sitt liv, ja kanske, men i de flesta fallen går det att se till att de får ett fullt drägligt liv som innekatter också. Innekatt är inte på något sätt synonymt med en katt som ligger och sover hela dagarna, och aldrig får komma ut i friska luften. Tvärtom, det är fullt ös medvetslös som gäller - fast inomhus. Och en sele med koppel kostar inte särskilt mycket i inköp, men är guld värd för både katt och människa.
Det är liksom ingen större skillnad på en katt och en hund, förutom att en hund har betydligt högre status. Inte många av de som släpper ut sina katter hade vågat släppa ut sin hund (eller häst, för all del) på samma sätt. Jag tror liksom säkert att min hund hade haft störtkul lös ute, jagandes smådjur! Absolut! Men han hade inte haft lika kul när han inte fick sin dagliga ranson mat, när han frös om nätterna eller när han väl blev överkörd.
Som tur väl är bor min mamma på landet så nu är det ordnat att både hunden och mina katter får lov att vara ute en del lösa också, men då under uppsikt. Långt ifrån alla bor dock på landet, men jag tror inte en sekund att de djuren lider mer för det. Ta min innekatt t.ex. Han har varit ute lös i flera timmar idag, men vad gör han? Jo, han och den andra katten har suttit under verandan och glott hela dagen. Det tycker han uppenbarligen är kul eftersom han självmant går ut genom dörren, och själmant sätter sig där. Men det är egentligen ingenting han hade behövt vara lös för att göra. Alltså: att "frihetsberöva" en katt behöver inte - och SKA inte - på något sätt innebära att man tar ifrån den rätten till ett bra och roligt liv. Istället innebär det att man tar sitt ansvar som kattägare, och skonar katten från att bli överkörd, från att människor bär sig illa åt mot katten (grannar som tröttnat på att deras rabatter är kattoalett t.ex., som Reykur var inne på) o.s.v.