utekatt på/i Baronbackarna, Örebro..

Sv: utekatt på/i Baronbackarna, Örebro..

Dina åsikter har du baserat på just din katt, eller hur?
Mina katter gillar att vara ute, absolut. Jag har dem ute i sele och flexikoppel de dagar vädret är trevligt. Vi stannar ute ungefär en timme, sedan vill de in. De föredrar inte ute över inne, det är nog snarare jag som gärna ser att mina katter får uppleva den riktiga världen också ;)

Ponte: Det är en jävla fart på mina katter, ute som inne. Jag ser ingen skillnad på deras lek ute jämfört med hur de leker inne. Skillnad hade kanske varit om jag hade ett koppel på en meter men nu är så inte fallet ;) Jag har fullvärdiga ögon att se med, och jag ser lycka hos mina katter, de är väldigt levnadsglada varelser.

Dessutom är dera såsikter baserade på att dom förmänskligar katternas beteende. Dom skulle inte klara av att leva inne hela tiden, alltså klarar inte katten det heller.

Det dom uppenbarligen inte vet om är att katter visar tydligt om nått är fel, känner man sin katt så vet man om den är olycklig. Men då krävs det att man förstår att katter och människor fungerar olika, det kan tydligen inte alla.

ÖBO's policy är att man inte får ha utekatt p deras mark, hur pass dom efterlever det sen vet jag inte. Jag vet att i Vivalla och Brickebacken så görs regelbundet raider där man fångar in alla lösgående katter och så får ägaren lösa ut den mot en summa.

Jag har haft utekatt i Örebro, jag bodde i Mosås då och hade dels hyresvärdens tillåtelse att ha katt och dels var det vägar med lägre hatsigheter och åkrar i krokarna att jaga på. Rekomenderar starkt dte området för utekatt om man har bil.

Lustigt nog känner jag det samma.

Ni trivs inne och antar att katten därför gör det.
För mig är katter ett djur och har andra behov de behöver tillfredsställa.

Reykur, dina katter är vana vid det. Börjar du dock släppa de lösa kommer de inte vilja gå i sele igen. Sen finns det inget koppel som räcker och inte trasslar in sig i saker.

men var och en blir salig på sin tro..

Varför i jössenamn skulle jag då släppa dem lösa och riskera deras hälsa när de är lyckliga och trivs alldeles utmärkt i sele? Helt galet och oförståeligt. :crazy:
Jag känner även till folk som har "säsongskatter" Dvs har dem lösa när de är på exempelvis sommarstället. Väl hemma i stan igen trivs de utmärkt i sele, har du belägg för vad du påstår? Att förmänskilga katter hjälper ingen. Varför räcker inget koppel till undrar jag? Nu låter det som om du bara letar fel på koppelanvändande eftersom att det är något du inte gillar.

Även för mig är katten ett djur, med behov att tillfredställa. De är revirbetingande djur, inte vandrare. Det är skillnaden på att ha en häst i en liten hage och att ha en katt i en lägenhet.

Som MissFideli sa, känner man sin katt så ser man tydligt om katten är otillfreds med något, men då krävs det att man har förståelse för katten som en biologisk varelse med behov och värderingar vitt skilda från människans.

Reykur, dina katter är vana vid det. Börjar du dock släppa de lösa kommer de inte vilja gå i sele igen. Sen finns det inget koppel som räcker och inte trasslar in sig i saker.

I många, många berättelser om katter som fått nya hem efter de bott på katthemmet kan man läsa om katter som får följa med till familjens landställe och springa lösa där och sedan åker de tillbaka till stan igen och får gå i sele; fullkomligt nöjda med det.

Jag träffar mina katter dagligen, lever ihop med dom. Tror du verkligen att du som aldrig någonsin träffat mina katter kan säga mer om dom än vad jag kan? Att du utan att ha träffat dom eller ens hört dom redan kan avgöra att dom inte trivs här inne?

I så fall skulle jag vilja veta det, jag har nämligen bott ihop med en katt som inte trivdes inne. Så jag VET att katter inte går med på nått dom inte tycker om utan protester. Så jag vill veta av dig vad mina säger och gör som du märker som inte jag märker som avgör att du kan säga att dom inte trivs inne?

Vet inte hur många gånger jag ska skriva detta..

ja, jag tror att en katt som får tid att vänja sig vid att vara ute kommer föredra det framför en liten lägenhet alla dagar i veckan.
Är den fet och hungrig, trött typ kommer den nog i början hellre softa på soffan än röra på fläsket men med lite kondition så väljer den uteliv.

Jag anser fortfarande att det är ni som förmänskligar katten när ni tror att den vill leka lite med en tuss och sova i sängen.

Oavsett om de är revirbetingade eller vandrare finns det inget levande jag skulle döma till ett liv utan frisk luft och möjlighet till ordentlig motion.

Dö av fetma/ andra innerelaterade sjukdomar är inte heller smärtfritt.

/ponte som inte tänker skriva samma sak 48 ggr till.

Mina katter är ju väldigt feta, lata individer vill jag mena.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva detta, men en välmående aktiverad innekatt är inte fet, den är inte lat, den är inte olycklig. En innekatt är inte en fånge utan möjlighet att få frisk luft och motion, en aktiv innekatt motionerar precis lika mycket inne. Du har en otroligt inskränkt syn på innekatter.

En uppmärksam kattägare med förståelse för katten ser om katten inte är frisk, och åtgärdar det.
Vilka sjukdomar är specifikt innarelaterade vill du mena?

Fetma har ju inte bara med det att göra.

Tycker du denna katt är smal och smäcker? Hon får gå ut när som helst.
uffe.jpg

Denna katt är dock i perfekt hull och får aldrig gå ut. Inringningarna är för en annan sak och är bara hud, inget fett.
bild284.jpg

Förmänskligar jag mina katter? När då? När jag påstår att katter faktiskt säger vad dom vill och inte går med på vad som helst? Katter ljuger inte, har dom åsikter så märks det. Är det att förmänskliga? Mer än du som tror att dom anpassar sig och ligger och tycker synd om sig själva utan att säga nått till oss? Nä du, i den frågan har jag garanterat mer tro på katten än vad du har. Jag har dessutom haft en katt som inte trivdes inne och tro mig, det märktes.

Att man inte får pröva allt betyder inte att man mår dåligt. Det finns massor av barn som inte får gå på tivoli eller göra sånt skoj av olika anledningar. Betyder det då att dom är olyckliga i sitt liv? Det man inte vet lider man inte av, och gör man trots allt det så kan jag lova att katter hör till dom djuren som inte finner sig i situationen dom tvingas till.

Och jag vet inte vad du träffat för katter? Min huskatt som var utekatt kom in med en levande mus en gång som hon gav till Yoga. Yoga tyckte det var jättekul att leka med den, hon lekte med den precis som med vilken leksaksmus som helst. Däremot dödade hon den inte, det fick huskatten göra. Och när den väl var död så fortsatte Yoga leka med den. Dan efter låg den kvar, hon hade inte ätit på den alls. Vad är då skillnaden på den och en leksaksmus? Här leks det för fullt med leksaksmöss, dom apporterar, kastar dom till varandra, sparkar på dom, springer runt med dom i munnen osv. Precis som utekatter gör med sina byten. Dock är det bara en sorts mus som duger, det märks tydligt och jag får vackert anpassa mig efter det.
Har dom ingen lust att leka med mössen så brottas dom med varandra eller springer runt som galningar. Fram och tillbaka, upp och ner i möblerna. För att sen lägga sig tätt intill varandra och sova gott, kanske inlett med att dom tvättar lite på varandra först och kurrar högt och ljudligt.

Vad skulle dessa katter göra annorlunda ute? Den ena skulle jag aldrig mer se, hon är blyg och lite feg och kommer definitivt inte när jag ropar. Yoga har noll respekt för faror.

Vad är andra innerelaterade sjukdomar för något? :confused:
Jag kan visa en bild på Måns som fick bli utekatt när han fick ett nytt hem och så en bild på min mammas katt:

Måns (som faktiskt blev tjockare när han flyttade ut):
mA%cc%83%c2%a5nsute0.JPG

Chleo; innekatt på heltid:

Diverse019.jpg

Flera av mina katter har utevana.De har varit ute i flera år och vet hur det är att frysa och svälta.De har faktiskt ingen lust att gå ut nu.

Finns det förresten någon studie som visar att innekatter är fetare än utekatter?
Depression hos katt kan förekomma hos katter som är ensamma hela dagarna och inte får något stimuli, men de flesta som har innekatter engagerar sig väldigt mycket och ser till att det finns klätterställningar och leksaker.
Kanske en kompis att busa med.
Några fysiska innerelaterade sjukdomar har jag inte hört talas om.

Som sagt, alla är saliga på sin tro.

Bara för att katterna vänjer sig vid en sak anser jag inte det
vara det riktiga sättet.

Tänker inte börja kommentera andras katter.
Visst finns det feta utekatter också men i allmänhet har
utedjur mer muskler.

Samma med hund, innerstadshundarna är inte på långa vägar lika musklade som de som bor på en gård på landet och får röra sig mycket.

ni pratar mycket om hur farligt det är med utekatter, vet ni om att på agrias 10 i topplista över skador/sjukdomar kommer inte uterelaterade såna förrns på 6-7 plats?

Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om att ni har era katter inne men jag är dödligt trött på att få skit över mina utekatter.
Tro som ni vill men sluta pracka på andra era åsikter!

/ponte som lämnar denna enformiga diskussion nu.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 644
Senast: bollen__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
801
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama