Utegångshästar

Sv: Utegångshästar

Vilken tur att inte mina och grannarnas hästar kan läsa den här tråden. :angel:
Dom har, såvitt jag vet, inte legat i "ligghallen" en enda gång på flera år. Dom ligger ute, oavsett väder. Fukten i marken bekymrar dom inte.

Tja, det kanske fungerar.
Men den jag syftade på har två stora hästar i en hage på 1000 kvadratmeter, öppet, trädlöst och helt utan minsta vindskydd. Halva hagen är täckt med hö som h*n strött ut under tre månader, det hästarna lämnar får ligga kvar. Här brukar hunden gå och uträtta sina behov.
Jag tror faktiskt att de här hästarna skulle uppskatta ett vindskydd alternativt en ligghall. Eller att få komma in på natten.

Immer

Den förste maj åker mina ponnys på bete! :) Där finns visserligen en lösdrift, men eftersom de går på 300 hektar mark så är det inte säkert att de "når" dit när det behövs. Men jag är inte orolig!

Jag är oxå osäker på när man vågar släppa ut dom, min ena hade behövt vila lite så jag funderar på 1 maj.. Men vågar man? Har en jättefin hage men tyvärr inget skjul lr stall i närheten vid dåligt väder.. Dom går ju fortfarande me vintertäcke...

Smått orolig...

Jag bor ett par mil söder om dej. Förra året gick mina ute första maj, utan ligghall.
Men jag är inte säker på att det blir så detta året, vädret får bestämma.

Immer

Men den jag syftade på har två stora hästar i en hage på 1000 kvadratmeter, öppet, trädlöst och helt utan minsta vindskydd. Halva hagen är täckt med hö som h*n strött ut under tre månader, det hästarna lämnar får ligga kvar. Här brukar hunden gå och uträtta sina behov.
Jag tror faktiskt att de här hästarna skulle uppskatta ett vindskydd alternativt en ligghall. Eller att få komma in på natten.
Då är väl egentligen inte problemet ligghall eller inte, utan den miljö man erbjuder hästarna?
Jag tycker inte att en "ligghall" rättfärdigar att man har hästar på det viset du beskriver! Men vi ska kanske inte komma in på hagstorlekar mm, för det är väl nästan utnött i andra trådar. ;)

LIA

Efter att följt den här tråden kan man konstatera att många misstolkar detta eftersom lagstiftningen (avsiktligen?) är luddig. Om kommunens inspektör eller annan myndighetsperson anser att man inte erbjuder tillfredsställande omvårdnad om sina djur så kan paragrafen användas.

För oss hästägare återstår då att: utgående från vilken häst man har, väder, hagens utseende att besluta när det är lämpligt med betessläpp med eller utan extra skydd.

Konstigt nog så har hästnäringen också lyckats (?) tvinga till sig att inte ha krav på betesgång under den varma årstiden.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag tycker inte att det är särskilt svårtolkat.

L101
10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Det jag menar med min kommentar var att av olika skäl (kanske främst ekonomiska?) så vill många djurägare veta var "smärtgränsen" går för att vara laglig. Ser många som läser regler om stall, ligghallar, bete och utfodring som om det är eftersträvansvärt att ligga på miniminivåer. De gränser som anges är ju att anse som det absolut minst acceptabla och många gånger så kan det vara befogat att ha avsevärt bättre kvalité på hästhållningen än dessa lagstadgade minimikrav.

Jag förstår vad du menar. Detta med djurskydd är ju någonting som nästan tycks vara omöjligt att komma åt. Det skulle kanske vara på något annat sätt? Ingen aning om hur men det verkar inte fungera som det är nu.

(Just detta med bete har jag egentligen aldrig funderat över. Vi har betet utanför stallet. Det innebär att vi egentligen inte "släpper" dem på bete. Jag tar alltid in dem en gång om dagen och är det kallt eller varmt så får de vara inne ett tag. Än så länge är de inne på natten)

Oki! Tack!! Har nog bestämt mig för å släppa ut dom 1 maj nu.. har sagt upp boxarna.. Får hoppas på sol å värme nu ba!!:confused:

Sagt upp boxarna?! Hur kan du då erbjuda hästarna lämplig lokal vid sjukdom?!

Dom klarade sig galant utan sina boxar!! Inga sjukdomar! Och hade d hänt ngt så hade jag ju självklart stallat in dom igen! Dom kom in igen i augusti i exakt samma boxar som dom stod i innan betet!
Nöjd eller??

Så betestillväxt är det när gräset växer? Vi har haft gräs här hela hösten och vintern (förutom under två snöiga veckor i mars), men det har växt väldigt långsamt. Knappast betestillväxt enligt min uppfattning.
Själv skulle jag inte ens komma på tanken att skicka ut mina egna hästar dygnet runt nu, trots att marken är grön. Det är alldeles för blött, och de skulle inte ha någon torr plats att ligga på.

Immer

Utan att ha läst alla svar men jag pressade en kvinna på jordbruksverket om att speca det någorlunda mer än "när betestillväxt sker" och fick till svar när medeldygnstemperaturen är 4 grader eller kallare så får de inte gå ute dygnet runt utan tillgång till stall/ligghall etc.

Gira

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar