A
AnnaMalinBjarned
Är det 1;a maj hästarna får börja gå ute om nätterna utan vindskydd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är från 1:a maj
Det finns ingen riktlinje dragen till ett specefikt datum utan det är beroende på vart i landet man bor och om det finns betestillväxt. Sedan får man väl använda sunt förnuft också.
Vad jag har läst så uttrycker de sig som att ligghall skall finnas när djuren inte längre kan leva på endast det naturliga betet.
Nej, det är om betestillväxt sker eller inte som gäller
Så betestillväxt är det när gräset växer? Vi har haft gräs här hela hösten och vintern (förutom under två snöiga veckor i mars), men det har växt väldigt långsamt. Knappast betestillväxt enligt min uppfattning.
Själv skulle jag inte ens komma på tanken att skicka ut mina egna hästar dygnet runt nu, trots att marken är grön. Det är alldeles för blött, och de skulle inte ha någon torr plats att ligga på.
Immer
Har för mig att det finns någon rekommendation att grästillväxt anses ske då dygnsmedeltemperaturen är över +5.
/Camilla
Dom har, såvitt jag vet, inte legat i "ligghallen" en enda gång på flera år. Dom ligger ute, oavsett väder. Fukten i marken bekymrar dom inte..Ändå finns det de som tolkar lagen som att det är OK att ha hästarna ute dygnet runt från januari, utan ligghall Bara för att gräset växer, de tänker inte på att det är vått i markerna och att hästarna inte har någon torr plats att ligga på.