Utegångshästar

A

AnnaMalinBjarned

Är det 1;a maj hästarna får börja gå ute om nätterna utan vindskydd?

Sv: Utegångshästar

Är det 1;a maj hästarna får börja gå ute om nätterna utan vindskydd?

Vid betestillväxt lyder lagen.Så det beror på vart i landet du bor och hur vädret ser ut med andra ord. Mina släpps på bete i om två veckor men jar har ligghall även i sommarhagen. Det är enligt mig den årstiden som den behövs bäst :idea:

Mumin

Ja, det är från 1:a maj

L101
10 § Utegångshästar ska under den kalla årstiden när betestillväxt inte sker ha tillgång till ligghall eller annat stall som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

Det finns ingen riktlinje dragen till ett specefikt datum utan det är beroende på vart i landet man bor och om det finns betestillväxt. Sedan får man väl använda sunt förnuft också. Men rent juridskt är det alltså ovanstående som gäller.

Mumin

Det finns inget exakt datum, utan beror på var du bor.

Mumin_79 hittade den exakta paragrafen, läs den!:)

Det finns ingen riktlinje dragen till ett specefikt datum utan det är beroende på vart i landet man bor och om det finns betestillväxt. Sedan får man väl använda sunt förnuft också.

Absolut är det sunda förnuftet som får råda. Hos oss växer gräset, men bete? Nej, knappast. Ändå finns det de som tolkar lagen som att det är OK att ha hästarna ute dygnet runt från januari, utan ligghall :eek: Bara för att gräset växer, de tänker inte på att det är vått i markerna och att hästarna inte har någon torr plats att ligga på.

Immer

här har det faktiskt torkat till!

men hästarna får vara inne ett tag till, känns bäst så! det är ju lite kallt på nätterna, och unghästen tycker om att få komma in o sova!

Det finns inget datum efter som att det beror på väder och vind och vart i Sverige man befinner sig.

Vad jag har läst så uttrycker de sig som att ligghall skall finnas när djuren inte längre kan leva på endast det naturliga betet. Och då alltså generellt i området och inte just i den hagen hästen står förstås. Så här i sthlm blir det väl troligen maj till oktober som hästarna godkänt kan gå utan ligghall.

Tilläggas ska dock att ligghallen används mestadels sommartid när det är som varmast, av hästarna. Stekande sol eller nederbörd i kombination med stark vind är det som hästarna främst behöver komma undan från. Viktigt att vara medveten om när man väljer sommarhage.

Om gräset växer och kommer upp i januari, så som det annars gör i maj, då är vädret så pass ok att hästarna inte behöver ligghall. Hästen är påverkas precis som växtligheten. Sen att vi fått för oss att januari betyder kyla är en sak, men om naturen väljer maj-klimat i januari så är det också det som hästarna känner. De fryser inte mer bara för att månaden kallas för januari.

Så om betet kommer upp i januari så som det i regel gör i maj här där vi bor, då är det ok att inte ha ligghall. Men det har det inte gjort hittills iaf. Att det finns gräs istället för snö är inte detsamma som att det är näringsrikt bete som hästen kan livnära sig på helt. Och det är det lagen säger. Att det ska vara ett tillräckligt näringsrikt bete. Så som det vi har mellan maj och okt i sthlm. :)

Vad jag har läst så uttrycker de sig som att ligghall skall finnas när djuren inte längre kan leva på endast det naturliga betet.

Nej, det är om betestillväxt sker eller inte som gäller, inte om hästarna kan livnära sig på enbart bete. Om man sedan behöver stödfodra mitt i juli för att det är sån torka, så får man ändå ha dem ute utan ligghall...

Klart man får ha dem ute under sommaren utan ligghall även om det är torka och man måste stödutfodra.
I lagen står det att ligghall krävs under den kalla årstiden, dvs inte på sommaren.

Immer

Nej, det är om betestillväxt sker eller inte som gäller

Så betestillväxt är det när gräset växer? Vi har haft gräs här hela hösten och vintern (förutom under två snöiga veckor i mars), men det har växt väldigt långsamt. Knappast betestillväxt enligt min uppfattning.
Själv skulle jag inte ens komma på tanken att skicka ut mina egna hästar dygnet runt nu, trots att marken är grön. Det är alldeles för blött, och de skulle inte ha någon torr plats att ligga på.

Immer

men nu är det ju lagen vi tolkar, vad man sen gör är ju en helt annan sak!

jag har mina hästar inne på natten än så länge, men om 2-3 v om det är bra väder så kanske ( läs mkt bra väder )

Har för mig att det finns någon rekommendation att grästillväxt anses ske då dygnsmedeltemperaturen är över +5.

/Camilla

Så betestillväxt är det när gräset växer? Vi har haft gräs här hela hösten och vintern (förutom under två snöiga veckor i mars), men det har växt väldigt långsamt. Knappast betestillväxt enligt min uppfattning.
Själv skulle jag inte ens komma på tanken att skicka ut mina egna hästar dygnet runt nu, trots att marken är grön. Det är alldeles för blött, och de skulle inte ha någon torr plats att ligga på.

Immer

Ja, betestillväxt är när gräset växer, och jag har också sett/hört det där om dygnsmedeltemperatur på +5 grader.

Sedan är det ju olika vad lagen säger och vad man gör. Man MÅSTE ju inte bara för att man FÅR.

Har för mig att det finns någon rekommendation att grästillväxt anses ske då dygnsmedeltemperaturen är över +5.

/Camilla

Ja, gräset växer när dygnsmedeltemperaturen är över 5 plusgrader.
Men är grästillväxt detsamma som betestillväxt?:confused:

Immer

Det är klart att det är viktigt att man följer de regler som finns men samtidigt kan man kanske inte helt gå efter det. Jag tycker att betet växer här där jag bor. Kanske inte vår vall för den är lite långsam i starten men en del andra vallar växer alla gånger. Men jag tycker ändå inte att det är tillräckligt OK för att låta hästarna gå ute 24 timmar utan att komma in. Det är fortfarande ganska kallt och blött ute. (Nu släpper inte vi hästarna på bete. De kommer alltid in en gång om dagen. Men vi slutar ta in dem på nätterna när det inte behövs.)

Betar inte dina hästar gräs då? :confused:

Vilken tur att inte mina och grannarnas hästar kan läsa den här tråden. :angel:
.Ändå finns det de som tolkar lagen som att det är OK att ha hästarna ute dygnet runt från januari, utan ligghall Bara för att gräset växer, de tänker inte på att det är vått i markerna och att hästarna inte har någon torr plats att ligga på.
Dom har, såvitt jag vet, inte legat i "ligghallen" en enda gång på flera år. Dom ligger ute, oavsett väder. Fukten i marken bekymrar dom inte.

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
943
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar