Nillizan

Trådstartare
Har nu gjort en jättestor skogs/beteshage och släppte hästarna för ca 1 vecka sedan. Då det börjar växa lite smått med gräs. Det är närmare +9 grader på dagarna. I natt var det dock -4 grader.
När börjar ni låta hästarna gå ute dygnet runt? Ger ni kraftfoder/grovfoder till något särskilt datum? Är det när gräset har växt sig högt och kraftigt?

Sv: Utegång

Våra brukar börja gå ute dygnet runt i maj om det är bra väder. Känsliga får ett tunnare täcke på sig nattetid om det inte är riktigt varmt. Men det är bara i början.
Kraftfoder beror på häst, vissa går helt utan på betet fast de tränas som vanligt, medan andra får mer. Det får man väl avgöra lite efter hur mycket gräs den äter och om dne ökar i vikt, blir piggare etc.

Våra hästar går ute året runt. Och verkar trivas jättebra med det. Dom har ett uthus att gå in i men det gör dom bara när det blir + 25... :)

Beror på var du bor - & grästillväxten - i Halland så brukar hästarna hos oss gå ute från början av Maj....men ibland inte förrän mitten / slutet (fångkänsliga hästen går ut kring midsommar).....stödfodring brukar räcka Maj ut med ca 1-3 kg på kvällen & ibland ½-1 kg på morgon...de brukar visa rätt tydligt när de inte är intresserade längre av Hö´t....sen gör alla olika med kraft - en del lite varje dag 1 gång/dag...en del de dagar de rider...handlar då om "godis/belöning" mängd - om de behöver komma in på sommaren mot flugor så får de alltid ett Hö erbjudande & en morot eller äpple....Hö´t går sällan åt.

Men har du tillgång till vind/regn skydd så är det ju inga problem redan nu - bara de får tillräckligt med grovfoder......som sagt till och med Maj är rätt bra....om de nu inte äter upp varenda strå & ser ut att vilja ha mer...då får man snällt fortsätta......
-vissa hästar vill inte ha mer hö redan April/Maj om de kan välja gräs.

Vi brukar börja stödfodra i Sept. med ca 2 kg / häst.....de visar om de är intresserade - om de är det så får de varje kväll & stallas in tidigast Oktober men gärna November....om vädret är med.

Jag har i tre år släppt mina i mitten/slutet på april, men i år står jag med fånghästar så det blir inte så... Det är väl vad jag skulle oroa mig för annars, inte temperaturen men att hästarna får i sig "stressat" gräs (sol på dagen, nattfrost etc).

Vi ger grovfoder tills det slutar gå åt i hagen. Det brukar vara i mitten på maj. Då är gräset grönt och friskt.

Förra året släppte jag ut mina runt 25 e april och jag tog in dom någon gång i slutet på oktober i höstas.Året innan tror jag att jag släppte ut dom i mitten på april.Jag har tillgång till lösdrift i två av mina hagar så dom brukar gå där i början och slutet av betet och får då fri tillgång på hö inne i lösdrifterna.I år vet jag inte när jag släpper dom än.Har lite för mycket hästar än och alla kan inte gå ihop.(hingstar i en hage-grinigt sto i en hage osv..)Men om vädret håller i sig så dröjer det inte länge till innan jag har dom ute någon natt då och då i alla fall.Jag bor i norra bohuslän

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 061
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 692
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 563
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 271
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar